Connect with us

Kurateret

💡 Vi overvurderer på kort sigt og undervurderer på lang sigt

• Canadisk pop up medie med succes
• Reuters kaster sig ud i sportsnyheder med deepfake
• Norske medier æder pressemeddelelser som aldrig før
• Facebook opbygger whitelist over danske medier
• Vi er ikke ude efter et klik, men en relation
• Buzzfeed forstærker deres affiliate-økonomi

Udgivet

den

Be human – it’s smart business

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Jeg holder ferie, så jeg fik ikke lige noteret, hvem der var så klog, at sige, at vi ofte overvurderer betydningen af nye teknologier på den korte bane og undervurderer dem på den lange bane.

Men det er klogt sagt og jeg tror det giver god mening, når vi skal filosofere over, hvad syntetiske nyhedsværter kan betyde for medierne.

Skal vi spekulere på det?

Det er selvfølgeligt helt frivilligt, men de seneste to uger i har jeg berettet om først BBC og nu Reuters, som eksperimenterer med deepfake nyhedsindslag.

Jeg synes, det kunne være spændende med nogle tanker om fænomenet og inviterer dig hermed til at dele dine i kommentarsporet på Facebook eller som gæsteskribent på Medietrends.

Glæder mig til at høre fra dig

Og nu resten af nyhedsbrevet – inkl Reuters deepfake

Jan

PS: Om 12 dage holder jeg mit halvårlige 1-dagskursus om CrowdTangle – værktøjet, som suger ordentlig journalistik ud af de sociale medier. Der er 6 ledige pladser pt.

Når The Sprawl ikke udkommer, er det i quiet mode

Canadisk pop up medie med succes

The Sprawl udkommer mindre end halvdelen af tiden. Alligevel elsker medlemmerne pop up mediet og betaler helt frivilligt hver måned.

Historien om canadiske Sprawl er så positiv og sympatiskabende, at jeg ville ønske, jeg kunne skrive tilsvarende fortællinger hver eneste uge.

1. Reuters kaster sig ud i sportsnyheder med deepfake

Det er kun en uge siden, at du her kunne læse om om BBCs samarbejde med danske Synthesia om vejrudsigter baseret på deepfake. Altså en vejrvært, der på video oplæser vejrudsigter, som han/hun aldrig har læst i virkeligheden.

Nu følger Reuters trop med hele sportsnyhedsindslag. En deepfake sportsvært speaker nyheder (på video) og det kombineres med billeder fra stadion og manus styres af resultater og fakta fra tidligere kampe.

2. Norske medier æder pressemeddelelser som aldrig før

I 2011 fik 58 procent af norske pressemeddelelser omtale i norske medier. I 2018 var antallet steget til 80 preocent. Og ikke nok med det, så glemmer masser af medier at notere, at deres indhold stammer fra en pressemeddelelse. Det fremgår af en ny undersøgelse fra Retriever.

72 sider norsk pdf, hvis du er frisk.

Gad vide hvordan en tilsvarende undersøgelse i Danmark ville se ud?

3. Facebook opbygger whitelist over danske medier

Hvad det præcist kan munde ud i, er lidt uvist, men på den korte bane er der også fordele for danske medier ved at tilmelde sig et nyt Facebook-index over seriøse medier.

Facebook har netop åbnet indexet og nævner, at medier, der godkendes vil opnå en række fordele. Det drejer sig blandt andet om mulighed for at anvende subscription-finesser og godkendelse til at bringe annoncer uden at skulle registreres hos Facebook ligesom fx politiske partier skal.

Det fremgår ikke af Facebooks meddelelse om det nye register har sammenhæng med tidligere planer om et register, der skulle løfte medierne i algoritmen, men det er en nærliggende tanke. Læs tidligere artikler her og om det nye register ved at klikke på rubrikken.

4. Vi er ikke ude efter et klik, men en relation

Mediebranchen har længe stået så stille, at der er kommet frostbid langt op af benene, skriver Jysk Fynske Mediers digitale chefredaktør Jørn Broch i en kronik om digital strategi.

JFMs strategi handler blandt andet om mere personalisering og større relevans for hver enkelt læser.

5. Buzzfeed forstærker deres affiliate-økonomi

Når et medie spiller en væsentlig rolle i forbrugernes købsrejse, hvorfor skulle de så ikke få et cut af salget?

Det er kernen i affiliate-økonomien, hvor platformen (mediet), der skaffer kunden, modtager en belønning fra sælgeren. Nye teknologier har i et stykke tid, gjort affiliate mere tilgængeligt for medierne, men nu går Buzzfeed, der i forvejen modtager 21 procent af sin økonomi fra affiliate-salg, den modsatte vej og laver direkte aftaler med store aktører. Det gælder foreksempel Hilton hotellerne i et samarbejde med Buzzfeeds rejsesektion.

🍻 🍻

Vi slutter med en opfordring til druk på Twitter fra Mathias Svane Kraft – det er jo trods alt vinterferie for mange: ”Jeg har lige opfundet et nichemedie-drukspil: Slå op et helt tilfældigt sted i ordbogen og peg på et tilfældigt ord. Hvis ikke Altinget, Watch Medier eller Ingeniøren har lavet et nichemedie, hvori ordet indgår, skal man drikke”.

Hvis du holder vinterferie, håber jeg du nyder den. Det gør jeg og sender denne mail med masser af tropevarme til dig

🙏 Jan 🌴

Læs også