Connect with us

Kurateret

💡 Vi overvurderer på kort sigt og undervurderer på lang sigt

• Canadisk pop up medie med succes
• Reuters kaster sig ud i sportsnyheder med deepfake
• Norske medier æder pressemeddelelser som aldrig før
• Facebook opbygger whitelist over danske medier
• Vi er ikke ude efter et klik, men en relation
• Buzzfeed forstærker deres affiliate-økonomi

Udgivet

den

Be human – it’s smart business

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at fü friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Jeg holder ferie, sĂĽ jeg fik ikke lige noteret, hvem der var sĂĽ klog, at sige, at vi ofte overvurderer betydningen af nye teknologier pĂĽ den korte bane og undervurderer dem pĂĽ den lange bane.

Men det er klogt sagt og jeg tror det giver god mening, nĂĽr vi skal filosofere over, hvad syntetiske nyhedsvĂŚrter kan betyde for medierne.

Skal vi spekulere pĂĽ det?

Det er selvfølgeligt helt frivilligt, men de seneste to uger i har jeg berettet om først BBC og nu Reuters, som eksperimenterer med deepfake nyhedsindslag.

Jeg synes, det kunne vĂŚre spĂŚndende med nogle tanker om fĂŚnomenet og inviterer dig hermed til at dele dine i kommentarsporet pĂĽ Facebook eller som gĂŚsteskribent pĂĽ Medietrends.

GlÌder mig til at høre fra dig

Og nu resten af nyhedsbrevet – inkl Reuters deepfake

Jan

PS: Om 12 dage holder jeg mit halvĂĽrlige 1-dagskursus om CrowdTangle – vĂŚrktøjet, som suger ordentlig journalistik ud af de sociale medier. Der er 6 ledige pladser pt.

NĂĽr The Sprawl ikke udkommer, er det i quiet mode

Canadisk pop up medie med succes

The Sprawl udkommer mindre end halvdelen af tiden. Alligevel elsker medlemmerne pop up mediet og betaler helt frivilligt hver mĂĽned.

Historien om canadiske Sprawl er sü positiv og sympatiskabende, at jeg ville ønske, jeg kunne skrive tilsvarende fortÌllinger hver eneste uge.

1. Reuters kaster sig ud i sportsnyheder med deepfake

Det er kun en uge siden, at du her kunne lĂŚse om om BBCs samarbejde med danske Synthesia om vejrudsigter baseret pĂĽ deepfake. AltsĂĽ en vejrvĂŚrt, der pĂĽ video oplĂŚser vejrudsigter, som han/hun aldrig har lĂŚst i virkeligheden.

Nu følger Reuters trop med hele sportsnyhedsindslag. En deepfake sportsvÌrt speaker nyheder (pü video) og det kombineres med billeder fra stadion og manus styres af resultater og fakta fra tidligere kampe.

2. Norske medier Ìder pressemeddelelser som aldrig før

I 2011 fik 58 procent af norske pressemeddelelser omtale i norske medier. I 2018 var antallet steget til 80 preocent. Og ikke nok med det, sü glemmer masser af medier at notere, at deres indhold stammer fra en pressemeddelelse. Det fremgür af en ny undersøgelse fra Retriever.

72 sider norsk pdf, hvis du er frisk.

Gad vide hvordan en tilsvarende undersøgelse i Danmark ville se ud?

3. Facebook opbygger whitelist over danske medier

Hvad det prÌcist kan munde ud i, er lidt uvist, men pü den korte bane er der ogsü fordele for danske medier ved at tilmelde sig et nyt Facebook-index over seriøse medier.

Facebook har netop ĂĽbnet indexet og nĂŚvner, at medier, der godkendes vil opnĂĽ en rĂŚkke fordele. Det drejer sig blandt andet om mulighed for at anvende subscription-finesser og godkendelse til at bringe annoncer uden at skulle registreres hos Facebook ligesom fx politiske partier skal.

Det fremgür ikke af Facebooks meddelelse om det nye register har sammenhÌng med tidligere planer om et register, der skulle løfte medierne i algoritmen, men det er en nÌrliggende tanke. LÌs tidligere artikler her og om det nye register ved at klikke pü rubrikken.

4. Vi er ikke ude efter et klik, men en relation

Mediebranchen har lÌnge stüet sü stille, at der er kommet frostbid langt op af benene, skriver Jysk Fynske Mediers digitale chefredaktør Jørn Broch i en kronik om digital strategi.

JFMs strategi handler blandt andet om mere personalisering og større relevans for hver enkelt lÌser.

5. Buzzfeed forstÌrker deres affiliate-økonomi

Nür et medie spiller en vÌsentlig rolle i forbrugernes købsrejse, hvorfor skulle de sü ikke fü et cut af salget?

Det er kernen i affiliate-økonomien, hvor platformen (mediet), der skaffer kunden, modtager en belønning fra sÌlgeren. Nye teknologier har i et stykke tid, gjort affiliate mere tilgÌngeligt for medierne, men nu gür Buzzfeed, der i forvejen modtager 21 procent af sin økonomi fra affiliate-salg, den modsatte vej og laver direkte aftaler med store aktører. Det gÌlder foreksempel Hilton hotellerne i et samarbejde med Buzzfeeds rejsesektion.

🍻 đŸť

Vi slutter med en opfordring til druk pĂĽ Twitter fra Mathias Svane Kraft – det er jo trods alt vinterferie for mange: ”Jeg har lige opfundet et nichemedie-drukspil: SlĂĽ op et helt tilfĂŚldigt sted i ordbogen og peg pĂĽ et tilfĂŚldigt ord. Hvis ikke Altinget, Watch Medier eller Ingeniøren har lavet et nichemedie, hvori ordet indgĂĽr, skal man drikke”.

Hvis du holder vinterferie, hüber jeg du nyder den. Det gør jeg og sender denne mail med masser af tropevarme til dig

🙏 Jan đŸŒ´

LĂŚs ogsĂĽ