đČĂ„dan fik brugerforstĂ„else Vogue til at vokse med 129 %
⹠Simpel og billig metode fordoblede trafikken pÄ Vogue
âą PĂ„ disse tidspunkter gav Facebook mest bonus til medierne i 2019
âą 15% af Bloombergs indtĂŠgter kommer nu fra events
⹠Michelle Obama skal vÊre vÊrt pÄ ny Instagram serie
âą Medietrends 2020
âą Ansatte pĂ„ internetmedier i USA er tredoblet i 2010’erne
âą Lidt mere om Cavlinguddelingen 2019
âą Vox Media udruller nyt annoncevĂŠrktĂžj uden 3. part data
âą Nye citatregler
⹠Tag pÄ kursus
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du Þnsker at fÄ friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
God morgen
Hvad er bedre end at starte dagen med en konstruktiv historie?
Vogue var modige og tjekkede om deres journalistik matchede med deres 56 millioner lĂŠseres behov, og svaret var nej.
Nu har Vogue justeret og lĂŠserne har omgĂ„ende belĂžnnet dem. Og det gode er, at metoden, som egentlig er skabt af BBC, er sĂ„ let og billig, at alle medier, kan bruge den – hvis de tĂžr.
BBC var fĂžrst med at identificere seks fundamentale behov hos mediebrugerne. Nu har Vogue fintunet metoden og sikret, at det de udgiver i stĂžrst mulig grad tilfredsstiller de behov, som deres lĂŠsere i 26 forskellige lande efterspĂžrger.
Mellem ni og ti om morgenen er det dÄrligste tidspunkt at pushe for medierne. Senere pÄ dagen er der op til 25 procent flere likes, delinger og kommentarer at hente.
Det er det billede, der tegnes, nÄr man gennemgÄr hvert eneste opslag, som 65 danske medier slog op pÄ Facebook i 2019.
DesvÊrre er der ikke garanti for at billedet ogsÄ er dÊkkende i 2020, for algoritmen Êndres konstant. Men det er mÄske en god ide konstant at efterprÞve hvilke tidspunkter, der fungerer bedst for ens medie lige netop nu.
Siden 2014 er mediegiganten Bloombergs indtÊgter fra live events steget fra 1% til 15% af de samlede indtÊgter. Det svarer til 46,5 millioner dollars sidste Är. Fremgangen skyldes isÊr afholdelsen af News Economy Forum, der er en slags DAVOS i Kina. Den konference bidrager alene med cirka 30 mio.
Det sjove er, at Bloomberg oprindeligt âbareâ var et firma, der leverede finansdata. Men eftersom deres kundegrundlag var enormt, besluttede de ogsĂ„ at lave journalistik om de mange finansdata. Tanken om at ompakke sin viden, har derfor aldrig ligget fjernt for Bloomberg.
The Obamas har i flere Ă„r ejet deres eget medieselskab, der blandt andet producerer TV shows og film til Netflix. Men nu skal Michelle Obama ogsĂ„ vĂŠre vĂŠrt pĂ„ en ny videoserie til Instagram TV, der fĂ„r titlen âA Year of Firstsâ.
Serien skal ifÞlge Michelle Obama vÊre opbyggelig og fortÊlle inspirerende om ups and downs i det fÞrste Är college. Se Michelle Obama fortÊlle om projektet her.
Fik du downloadet Medietrends whitepaper om de tendenser, der vil prĂŠge medierne nĂŠste Ă„r? Lige nu koster det en tilmelding til nyhedsbrevet, men den har du jo allerede betalt, sĂ„ her er der link til pdf’en.
Se nederst i nyhedsbrevet, hvordan du kan fÄ det i en trykt udgave.
I det seneste Ärti har antallet af ansatte pÄ internet medier i USA overhalet antallet af ansatte pÄ bÄde TV, radio, magasiner og aviser og er nu den stÞrste medarbejdergruppe i den amerikanske mediebranche.
I samme periode er det samlede antal medarbejdere dog ogsÄ skrumpet med hele 20.000 personer.
Missede du uddelingen af Cavlingprisen i fredags? Se nomineringsvideoerne for de fire nominerede projekter, billeder fra uddelingen og lĂŠs statsministerens og DJ-formandens taler.
Mediehuset Vox, der er mest kendt for vox.com har lanceret en ny annonceplatform, der udelukkende anvender Voxs egne data om brugerne. Til gengÊld vil vÊrktÞjet i realtime forsÞge at matche brugerne med de rigtige annonncer. Det vil i hÞjere grad ske pÄ baggrund af aktuel adfÊrd end pÄ kolde demografiske data som tidligere.
Danske Medier har sammen med DR, TV2 og TV2-Regionerne strammet sine vejledende retningslinjer for citat.
IfÞlge de nye regler, er det fremover no go at citere mere 4-5 sÊtninger. Hensigten er god, men en bagside, som der mÄske ikke er tÊnkt sÄ meget over er, at komplekse historier bliver sÄ svÊre at citere meningsfyldt, at der er risiko for massiv forvirring og misforstÄelser.
Medietendenser: 3 dages turborun med besÞg pÄ landets mest innovative medievÊrksteder.
Medietrends forudsigelser for 2020 pÄ 24 trykte sider
Hvis du har lyst til..
..at fÄ en fysisk, printet, taktil, papirudgave af Medietrends 2020, kan det vÊre, at du kan fÄ et eksemplar fra DMJX, Dansk Journalistforbund eller Danske Medier, som alle har stÞttet udgivelsen og som hver har et mindre oplag.
Alternativt, kan du fÄ et eller tre tilsendt, hvis du fÄr lyst til at blive stÞttemedlem af Medietrends. Tjek her hvordan.