💲ådan fik brugerforståelse Vogue til at vokse med 129 %
• Simpel og billig metode fordoblede trafikken på Vogue
• På disse tidspunkter gav Facebook mest bonus til medierne i 2019
• 15% af Bloombergs indtægter kommer nu fra events
• Michelle Obama skal være vært på ny Instagram serie
• Medietrends 2020
• Ansatte på internetmedier i USA er tredoblet i 2010’erne
• Lidt mere om Cavlinguddelingen 2019
• Vox Media udruller nyt annonceværktøj uden 3. part data
• Nye citatregler
• Tag på kursus
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
God morgen
Hvad er bedre end at starte dagen med en konstruktiv historie?
Vogue var modige og tjekkede om deres journalistik matchede med deres 56 millioner læseres behov, og svaret var nej.
Nu har Vogue justeret og læserne har omgående belønnet dem. Og det gode er, at metoden, som egentlig er skabt af BBC, er så let og billig, at alle medier, kan bruge den – hvis de tør.
BBC var først med at identificere seks fundamentale behov hos mediebrugerne. Nu har Vogue fintunet metoden og sikret, at det de udgiver i størst mulig grad tilfredsstiller de behov, som deres læsere i 26 forskellige lande efterspørger.
Mellem ni og ti om morgenen er det dårligste tidspunkt at pushe for medierne. Senere på dagen er der op til 25 procent flere likes, delinger og kommentarer at hente.
Det er det billede, der tegnes, når man gennemgår hvert eneste opslag, som 65 danske medier slog op på Facebook i 2019.
Desværre er der ikke garanti for at billedet også er dækkende i 2020, for algoritmen ændres konstant. Men det er måske en god ide konstant at efterprøve hvilke tidspunkter, der fungerer bedst for ens medie lige netop nu.
Siden 2014 er mediegiganten Bloombergs indtægter fra live events steget fra 1% til 15% af de samlede indtægter. Det svarer til 46,5 millioner dollars sidste år. Fremgangen skyldes især afholdelsen af News Economy Forum, der er en slags DAVOS i Kina. Den konference bidrager alene med cirka 30 mio.
Det sjove er, at Bloomberg oprindeligt “bare” var et firma, der leverede finansdata. Men eftersom deres kundegrundlag var enormt, besluttede de også at lave journalistik om de mange finansdata. Tanken om at ompakke sin viden, har derfor aldrig ligget fjernt for Bloomberg.
The Obamas har i flere år ejet deres eget medieselskab, der blandt andet producerer TV shows og film til Netflix. Men nu skal Michelle Obama også være vært på en ny videoserie til Instagram TV, der får titlen “A Year of Firsts”.
Serien skal ifølge Michelle Obama være opbyggelig og fortælle inspirerende om ups and downs i det første år college. Se Michelle Obama fortælle om projektet her.
Fik du downloadet Medietrends whitepaper om de tendenser, der vil præge medierne næste år? Lige nu koster det en tilmelding til nyhedsbrevet, men den har du jo allerede betalt, så her er der link til pdf’en.
Se nederst i nyhedsbrevet, hvordan du kan få det i en trykt udgave.
I det seneste årti har antallet af ansatte på internet medier i USA overhalet antallet af ansatte på både TV, radio, magasiner og aviser og er nu den største medarbejdergruppe i den amerikanske mediebranche.
I samme periode er det samlede antal medarbejdere dog også skrumpet med hele 20.000 personer.
Missede du uddelingen af Cavlingprisen i fredags? Se nomineringsvideoerne for de fire nominerede projekter, billeder fra uddelingen og læs statsministerens og DJ-formandens taler.
Mediehuset Vox, der er mest kendt for vox.com har lanceret en ny annonceplatform, der udelukkende anvender Voxs egne data om brugerne. Til gengæld vil værktøjet i realtime forsøge at matche brugerne med de rigtige annonncer. Det vil i højere grad ske på baggrund af aktuel adfærd end på kolde demografiske data som tidligere.
Danske Medier har sammen med DR, TV2 og TV2-Regionerne strammet sine vejledende retningslinjer for citat.
Ifølge de nye regler, er det fremover no go at citere mere 4-5 sætninger. Hensigten er god, men en bagside, som der måske ikke er tænkt så meget over er, at komplekse historier bliver så svære at citere meningsfyldt, at der er risiko for massiv forvirring og misforståelser.
Medietendenser: 3 dages turborun med besøg på landets mest innovative medieværksteder.
Hvis du har lyst til..
..at få en fysisk, printet, taktil, papirudgave af Medietrends 2020, kan det være, at du kan få et eksemplar fra DMJX, Dansk Journalistforbund eller Danske Medier, som alle har støttet udgivelsen og som hver har et mindre oplag.
Alternativt, kan du få et eller tre tilsendt, hvis du får lyst til at blive støttemedlem af Medietrends. Tjek her hvordan.