Anbefaling af potter og pander redder medieøkonomi 🍲
• Shopping links styrker medieøkonomi
• Medietrends 2020
• Verdensmester i digitale abonnementer trods tab af ni procent abonnenter hver måned
• Politiken Nicher lancerer klima og miljømedie
• Mediernes Fremtid 2020
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Hej og godmorgen
Her er årets sidste nyhedsbrev og jeg skal nok spare dig for et langt tilbageblik på året der gik.
Blot notere, at det har været forrygende at skrive til dig og at jeg håber, du har fået noget ud af det. Ellers er du meget, meget velkommen til at klikke retur på denne mail og fortælle, hvad jeg kan gøre bedre. Det ville være min bedste 🎁
Hvis du vil planlægge tiden efter nytår, så er der pladser på Medietrends kurser:
Det er kun et år siden, at BuzzFeed trådte i New York Times fodspor og indledte en systematisk jagt på indtægter via såkaldte affiliate links. Det er links fra testsider, anmeldelser o.s.v. til produkter. Hvis læserne køber, modtager mediet en procentdel af salget.
Indtægterne fra affiliate links – går under betegnelsen commerce i grafikken (lilla) – er steget fra 9 procent til 21 procent siden 2017. Grafikken viser også, at native advertising går voldsomt tilbage.
Hvis du vil læse om det konkrete regnskab, skal du klikke på rubikken. Men du kan også læse en baggrundsartikel, som Medietrends har bragt om New York Times og Buzzfeeds arbejde med affiliate links. Læs den her
Affiliate links er iøvrigt en af flere nye indtægtskilder, som bliver udpeget til at tage fart næste år i Medietrends 2020.
Fik du downloadet Medietrends whitepaper om de tendenser, der vil præge medierne næste år? Lige nu koster det en tilmelding til nyhedsbrevet, men den har du jo allerede betalt, så her er der link til pdf’en. Blandt anmeldelserne, da MEDIETRENDS 2020 kom i sidste uge, lød det blandt andet: “Virkelig skarpe betragtninger”
Juletid betyder spådomstid og ligesom sidste år leverer en række danske mediefolk også i år, deres bud på dagsordenen i 2020. Her kan du blandt andet læse om konstruktiv journalistik, omstillingen til brugerøkonomi, NLP, kommentarspor og værdi fremfor volumen
Og nu..
… er det slut for dette år. Jeg trækker stikket de næste par uger og glæder mig at komme ind i det nye årti.
Lige efter nytår får jeg leveret kassevis af Medietrends2020 på tryk. De fleste bliver fordelt til DMJX, Danske Medier og Dansk Journalistforbund, som har støttet udgivelsen – samt naturligvis til jer fantastiske mennesker, som hver måned støtter Medietrends med et frivilligt beløb.
Er du også et fantastisk menneske, er du velkommen i klubben. Tjek her hvordan.