💡💡💡Sådan får man teenagers til at læse seriøse nyhedsbreve
• The Cramm får teenagers til at læse nyhedsbreve
• Mediano dropper samarbejde med bettingfirmaer
• Tortoise har nået 20,000 medlemmer og er klar til podcast
• Gode råd til at måle journalistik
• Hvad sker der i SoMe næste år? Her er 12 forudsigelser
• Vores attention span er som en guldfisk
• Et røntgenbillede af journalistiske startups
• Sjællandske Medier køber 13 nordsjællandske ugeaviser
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
November, november, november, november, november – men håbet er lysegrønt her
Som Henrik Nordbrandt digtede, har Danmark 16 måneder. 11 normale måneder og 5 x november. Så ja, det er nok ret mørkt derude. Men inde i vores mediehuse er der tændt lys og det skinner optimistisk over fremtiden.
Sammen med 19 kloge og nysgerrige mennesker har jeg i tre dage opsøgt landets mest innovative medieprojekter lige nu. Hvis bare halvdelen af de eksperimenter, omstillinger og ideer, vi er stødt ind i, bliver nogenlunde bæredygtige, så skal det nok gå.
Tak til gode mennesker hos Politiken, Aller, DR, Zetland, Information, Ritzau, OLFI, TV2, Altinget og Mandag Morgen for både at tænke stort, nyt, fordomsfrit og modigt og for at dele gavmildt ud.
De tre dages oplevelser bliver ikke omsat direkte til artikler her. Men de bidrager solidt til et helt års sug af inputs, som jeg meget snart omsætter til mit årlige bud på næste års medietendenser.
Som altid får du – som modtager af nyhedsbrevet – tilsendt mit whitepaper længe før alle de andre, der ikke har tilmeldt sig nyhedsbrevet.
Og så er håbet også lysegrønt fordi, jeg på turen rundt mellem mediehusene kom i tanke om The Cramm, som min datter læser flittigt. Den lærerige historie om et nyhedsbrev skabt af en teenager til teenagers skal da fortælles og deles hurtigst muligt. Så den ligger hermed øverst i dette nyhedsbrev.
15-årige Olivia Seltzer stiftede The Cramm som 13-årig. I dag læser hundredetusindevis af jævnaldrende hendes seriøse nyhedsbreve om politik, samfundsforhold, værdier og kultur.
Podcastmediet Mediano har tidligere tjent en million kroner om året på samarbejde med bettingfirmaer og med udsigt til OL og EM i fodbold, kunne det blive endnu mere i 2020.
Men Mediano ønsker ikke at bidrage til ludomani og har derfor besluttet at droppe samarbejdet med bettingfirmaer og kviklånshajer – Stort respekt herfra 👍
Britiske Tortoise har forædlet begrebet slownews, men har masser af speed i deres udvikling og vækst. På kun seks måneder har de skaffet 20.000 medlemmer, de har udsolgt til deres åbne redaktionsmøder – de såkaldte Thinkins – og nu er de også på vej til at lave podcast.
Alle ved at det ikke er nok at måle sidevisninger. Men, hvad, og især hvordan, måler man så? Og hvordan formidler man sine metrics, så alle på medierne kan udnytte dem til at forbedre indhold og salg?
20 publikumsudviklere fra europæiske medier satte hinanden stævne og her deler de deres bedste råd.
Der kommer gang i augmented reality, video og visuelt indhold næste år. Det vurderer Hailey B, der betegner sig selv som SoMe-ninja. Jeg tør ikke vurdere om hun har ret, men arbejder du med sociale medier, bør du nok kaste et blik på hendes spådomme.
Vores attention span bliver lavere og lavere, men et nyt studie har undersøgt, hvornår vores opmærksomhed er mest åbenogfri og dermed påvirkelig for nye beslutninger, som foreksempel at klikke på en annonce eller en artikel.
Ikke overraskende er det (i en mediekontekst) i sekunderne efter vi har færdiggjort en artikel.
Jeg bryder mine principper og deler her en artikel, jeg ikke har haft tid til at læse. Den er lang og ser rasende spændende ud og handler om journalistiske iværksættere. Da Nieman Lab sjældent svigter, tør jeg godt dele den med dig.