• Vidste du at Linkedin har 65 journalister?
• Fyret direktør fra DJ ville løsrive Journalisten.
• New York Times visualiserer læsernes aktivitet
• Mandag Morgen indfører åbne redaktionsmøder
• 479.000 lyttede til Radio4 i den første uge
• Sådan ser de døde abonnenters sidste tid ud
• Amerikanske journalister lækker deres lønninger i fælles regneark
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Sidste uge var en fornøjelse her i Medietrends omrejsende newsroom. Jeg kastede mig ud i et eksperiment med at udkomme dagligt fra Websummit og det gik bedre end jeg havde turde håbe.
Rigtig mange sendte glade mails og fortalte, at de kunne lide popup nyhedsbrevet og en glædede sig ligefrem til næste post fra Lissabon 😍
Jeg havde det også sjovt og nød alt arbejdet. Og selvom det er latterligt banalt, så kan man vel ikke for ofte minde sig selv om, at arbejde, der er sjovt at skabe, selvfølgelig øger chancen for, at det er sjovt at modtage.
Nå, slut med sniksnak, dagen truer og du kan lige nå at få overblikket her.
Flere og flere medier kigger indad for at finde de små guldgruber, der kan ompakkes og sælges som mikroabonnementer. Et medie sælger adgang til deres politiske profils artikler, andre sælger stofområder og nogle tjener på kryds og tværs eller madopskrifter.
Uden den store opmærksomhed er Linkedin i fuld sving med at udvikle sig til et slags medie. Eller ihvertfald et socialt medie med egen indholdsproduktion. Journalisterne er spredt ud over forskellige lande og deres opgave er at dyrke de tre C’er:
Create = skabe unikt indhold. fx artikler, podcast, video og nyhedsbreve.
Curate = Analysere de to millioner daglige opslag for at finde gode historier, der skal fremmes i feedet.
Cultivate = række ud til brugere, der kunne have en mening om en nyhed. Fx ansatte i en virksomhed, der er på dagsordenen.
Elisabeth Geday har skrevet et 11 sider langt notat om forholdene i Dansk Journalistforbund. Hendes beskrivelse af forholdet mellem Journalisten og forbundsledelsen er, at det var “betændt” og en “giftig cocktail”.
New York Times har bygget et ret imponerende nyt værktøj, der ved hjælp af machine learning analyserer og visualiserer, hvad læserne verden over læser. Med New York Times enorme rækkevidde, nærmer værktøjet sig en position som et globalt barometer for, hvor verdens befolkning går op i. Sådan tolkes det ihvertfald med sædvanlig amerikansk mangel på ydmyghed.
Inspireret af de såkaldte Think Ins hos britiske Tortoise søsætter Mandag Morgen, der netop er fyldt 30 år, åbne møder, hvor læserne inviteres indenfor for at inspirere og påvirke journalistikken. MM har desuden formuleret syv løfter til læserne.
En lytterandel på to procent, svarende til 479.000 lyttere, var resultatet af Radio4s første uge i æteren. Til sammenligning hørte næsten tre millioner P4 i samme uge.
Svenske MittMedia lægger nu deres kortlægning af frafaldne abonnenters sidste tid åbent frem. Særligt kvinder og folk med mange pushbeskeder forsvinder
Anonymt kan amerikanske mediefolk nu dele oplysninger om deres lønninger i et fælles Google Doc. Samme metode er tidligere blevet brugt til at afsløre personer, der bedrev krænkende adfærd (læs #metoo) i branchen.