Connect with us

Original

Radio24Syv lever videre på Facebook

Udgivet

den

Radio24Syv lever videre på Facebook

Når on air lamperne slukker på Radio24Syv vil radiostationens Facebooksider leve videre som et vidnesbyrd om 24Syvs succes igennem årene.

24Syv har ikke kun skabt opmærksomhed i æteren, men også i den grad på Facebook, hvor stationen er vokset konstant dag for dag i hele sin levetid. 24Syv slutter endda af med sin bedste måned nogensinde.

Det viser analyser Medietrends har lavet af Radio24Syvs perfomance på Facebook.

Kurven viser, hvor mange likes, kommentarer og delinger Radio24Syv har fået måned for måned siden efteråret 2015. Den sidste måned ender endda reelt endnu højere, eftersom Medietrends har trukket data allerede den 30. oktober kl 14:10, hvilket altså er knap halvanden døgn før måneden slutter.

Ser man istedet på antal personer, som liker Radio24Syvs Facebookside har væksten også været konstant og ikke overraskende med en afsluttende stigning, der formentlig er resultatet af den megen opmærksomhed i forbindelse med Radio24Syvs tab i udbuddet af den kommende DAB-kanal.

Der, hvor Radio24Syv for alvor adskiller sig fra andre medier på Facebook, er at de konsekvent har været utroligt meget bedre til at skabe engagement. Det viser en sammenligning af ni store mediers såkaldte interaction rate.

Det er et mål for, hvor mange likes, delinger og kommentarer hvert opslag får i forhold til antal følgere. Det betyder, at man kan sammenligne en stor Facebookside med mange følgere med en Facebookside med færre følgere.

Også på den målestok slutter Radio24syv på den absolutte top. Kurven taler sit eget sprog.

Ifølge Medietrends oplysninger kommer Radio24Syv ikke til at lukke Facebooksiderne i forbindelse med lukningen af stationen.

Hovedsiden, som der er her er analyseret på, fortsætter et passivt liv uden moderering, mens en række af programmernes Facebooksider overgår til værterne, som så selv beslutter, hvordan de skal leve videre.

Siden november 2015, hvor CrowdTangle begyndte at tracke Radio24Syv på Facebook, har stationen slået 5810 opslag op på Facebook.

Her er de ti, der fik flest likes, delinger og kommentarer:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Medieøkonomi

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Tortoise ønsker at blive læst af alle – også dem uden råd til medlemsskab. Derfor betaler donorer for over 11.000 medlemmer

Udgivet

den

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Betalende læsere udgør den økonomiske rygrad hos flere og flere medier. Men hos britiske Tortoise er medlemsmodellen blevet gearet, så de også tjener vigtige penge på over 11.000 medlemmer, der ellers ikke har til at betale.

Det lyder måske mystisk, men forklaringen er, at Tortoise, der gik i luften i april sidste år, har skabt en model, hvor donorer, kaldet patrons, kan betale for de læsere, der ikke har råd til smide 50 £ om året for et medlemsskab.

På den måde er det lykkes for Tortoise at få en bredere sammensat læsergruppe og at få økonomi ud af over 11.000 læsere, som de ellers kun kunne hilse på igennem betalingsvæggen.

Tortoise har netop offentliggjort deres opsigtsvækkende medlemstal på et åbent medlemsmøde. Ialt tjener de penge på 28.338 medlemmer (høstet siden april), men “kun” 11.535 betaler selv.

Ud over de betalende medlemmer og medlemmerne, der er betalt af patrons, har Tortoise også godt 5.000 læsere, der er medlemmer via abonnementer på deres arbejdsplads.

Udover, at de 11.341 medlemmer, der er finansieret af patrons, luner godt i det nystartede medies økonomi, så er den reelle baggrund også, at Tortoise ønsker at have en læserskare, der er repræsentativ for det britiske samfund.

Derfor scanner Tortoise hele tiden sammensætningen af medlemmerne for at spotte underrepræsenterede grupper, som så tilbydes gratis medlemskaber. De gratis medlemsskaber fordeles ved hjælp af samarbejde med diverse sociale NGO’er.

Pengene kommer fra de såkaldte patrons, som er virksomheder og fonde, der har forpligtet sig til at betale for mellem 100 og 1000 medlemmer om året. Og prisen er fuld pris på 50 £ per medlem.

Både Tortoise og patrons begrunder den specielle forretningsmodel med, at demokratiet lider, når betalingsvægge forhindrer store grupper i at deltage i den offentlige samtale. Og Tortoise er netop baseret på en tanke om demokratisk journalistik, der i videst muligt omfang inddrager alle stemmer.

Medlemmerne er dog slet ikke Tortoises vigtigste indtægtskilde. Det er derimod partnerskaber. Det er aftaler der er indgået med 18 store virksomheder og fonde, som allerede før Tortoise gik i luften havde skudt så mange penge i projektet, at Tortoise er sikret økonomi i de første tre år.

Tilsyneladende (Tortoises oplysning) bidrager partnerne alene ud fra filantropiske motiver.

Indtægterne fra Intelligence stammer fra analysevirksomhed, som er et af Tortoises ben.

Partnerskaberne fylder p.t. forholdsmæssigt meget i det samlede regnskab fordi det er første driftsår og medlemskaberne stadig har begrænset volumen. I 2020 skal der speedes op og det kommer også til at betyde, at den hidtidige lille andel omkostninger til markedsføring, kommer til at stige i år.

Medietrends beskrev Tortoise som slow news, da de præsenterede deres planer i september 2018. Analysen hos folkene bag Tortoise er, at nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor ønsker Tortoise at tage en dyb indånding og slow down.

På det tidspunkt var målet at udgive maksimalt fem historier om dagen. Så mange artikler, er Tortoise så vidt vides aldrig nået op på. Men redaktionen har netop besluttet at gå total slow og reducere antallet af produktioner til kun en om ugen.

Dermed er Tortoise nærmest på vej mod det udgangspunkt, som danske Zetland havde dengang de udgav de såkaldte singler.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu