Connect with us

Kurateret

Mediechefernes største udfordringer

1000 mediechefer fra 149 lande er blevet spurgt, hvad der er deres største udfordringer

Udgivet

den

Mediechernes største udfordringer
Foto: Wikimedia

Af 15 mulige udfordringer er kvalitetsindhold, der engagerer brugerne, mediechefernes mindste bekymring. Ihvertfald hvis man spørger dem selv.

Det fremgår af en omfattende undersøgelse blandt 1.051 mediechefer fra 149 lande, som International Center for Journalists (ICFJ) netop har offentliggjort.

Mediecheferne er blevet bedt om at forholde sig til 15 forskellige udfordringer, som så godt som alle medier og redaktioner kloden rundt kender til.

Øverst ligger ikke overraskende den økonomiske omstilling efter annoncemarkedet er blevet punkteret af techgiganter som Facebook og Google. Hele 73 procent af de adspurgte anser det som en alvorlig udfordring.

At kvalitetsindhold ligger så lavt, kan måske tolkes som et tegn på, at det faglige selvværd er i top og at cheferne vurderer, at deres mediers indhold i det store og hele er som det skal være.

Lidt spydigt kunne man indvende, at hvis indholdet var bedre, nærmest nødvendigt for brugerne, så ville udfordringen med at sælge det også være meget mindre.

Samme undren kan man have over, at udfordringen med at skabe tillid hos brugerne ikke er større.

Omvendt er der ingen tvivl om, at udvikling af bæredygtige forretningsmodeller er nødt til at veje tungt over alt i medielandskabet. Men det skal gå hånd i hånd med udvikling af kvalitetsindhold, som er dybt relevant for brugerne.

Det er den opskrift, som flagskibe som New York Times og The Guardian følger og det er det man igen og igen hører fra små og mellemstore medier, der har knækket kurven.

Hele rapporten, der har mange andre interessante kapitler, kan læses her

Kurateret

Rundspørger øger engagement og vækst

Læsere, der får lov at bidrage til Krautreporters journalistik læser flere artikler end andre

Udgivet

den

Rundspørger øger engagement og vækst

Læsere, der deltager i en af tyske Krautreporters meningsmålinger, læser mere af Krautreporter i op til fire uger efter de har svaret på en undersøgelse.

Det fremgår af en ny udgivelse fra European Journalism Centre’s Engaged Journalism Accelerator, der netop har udsendt en såkaldt playbook, der stiller skarpt på Krautreporters arbejde med at skabe engagement hos læserne.

Krautreporter er et medlemsbaseret medie ligesom danske Zetland, og de har ofte fanget min interesse med kreative og innovative ideer. At spørge læserne om inputs er helt i ånden for medlemsbaserede medier, men der er ingen grund til at andre medier med mere traditionelle relationer til læserne ikke skulle kunne planke ideen.

Krautreporter fortæller i bogen, at de regelmæssigt bruger rundspørger til at høre medlemmerne, hvad der interesserer dem, hvilke perspektiver de finder vigtige i konkrete emner og deres holdninger eller inputs til aktuelle sager, som Krautreporter arbejder med.

Af alle de kontaktflader Krautreporter har med medlemmerne, viser deres tal, at meningsmålingerne er langt det mest effektive til at øge medlemmernes engagement.

Grafen viser, at deltagere i meningmålinger læser flere artikler i hele fire uger efter de har deltaget i meningsmålen. Til sammenligning skaber kommentarer kun ekstra læsning i godt to uger og medlemmer, der bookmarker Krautreporter læser også mere i fire uger, men på et lidt lavere niveau end dem, der har svaret på spørgsmål.

Krautreporter anbefaler at spørgeskemaerne skal være sjove og underholdende at besvare. Det vil sige konkrete og aldrig abstrakte. Ligeledes er det en god ide, at have et bærende spørgsmål, som serveres så hurtigt som muligt i undersøgelsen.

Invitationerne til at deltage i undersøgelserne distribueres på alle Krautreporters platforme. Det vil sige på sitet, i nyhedsbreve og på de sociale medier.

Netop fordi Krautreporter deler meningsmålinger på de sociale platforme, virker de også som trækplaster til nye medlemmer.

Krautreporter søger altid for at kreditere læsere, der har bidraget konkret til artikler og alle der har deltaget i en undersøgelse får bagefter tilsendt links til artiklerne, der er kommet ud af interaktionen.

Ud over at spørgeskemaerne, der iøvrigt skal være mobilvenlige!, giver konkrete inputs, styrker de også Krautreporters generelle vidensniveau om medlemmerne og det gør det lettere for dem at være relevante.

Ideen om at bruge meningsmålinger til journalistikken er ikke unik, men Krautreporter er nok gået lidt længere end de fleste.

Zetland spørger også deres medlemmer om inputs, men det er oftest i en mere løs form end et spørgeskema. Amerikanske Hearken, der har specialiseret sig i spørgeskemaer og som i øjeblikket kører et testprojekt med Jysk Fynske Medier, har også generelt gode erfaringer.

Deres spørgeskemaer er dog typisk mere kortfattede end Krautreporters.

Download The Engaged Journalism Playbook

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu