Connect with us

Kurateret

Mediechefernes største udfordringer

1000 mediechefer fra 149 lande er blevet spurgt, hvad der er deres største udfordringer

Udgivet

den

Mediechernes største udfordringer
Foto: Wikimedia

Af 15 mulige udfordringer er kvalitetsindhold, der engagerer brugerne, mediechefernes mindste bekymring. Ihvertfald hvis man spørger dem selv.

Det fremgår af en omfattende undersøgelse blandt 1.051 mediechefer fra 149 lande, som International Center for Journalists (ICFJ) netop har offentliggjort.

Mediecheferne er blevet bedt om at forholde sig til 15 forskellige udfordringer, som så godt som alle medier og redaktioner kloden rundt kender til.

Øverst ligger ikke overraskende den økonomiske omstilling efter annoncemarkedet er blevet punkteret af techgiganter som Facebook og Google. Hele 73 procent af de adspurgte anser det som en alvorlig udfordring.

At kvalitetsindhold ligger så lavt, kan måske tolkes som et tegn på, at det faglige selvværd er i top og at cheferne vurderer, at deres mediers indhold i det store og hele er som det skal være.

Lidt spydigt kunne man indvende, at hvis indholdet var bedre, nærmest nødvendigt for brugerne, så ville udfordringen med at sælge det også være meget mindre.

Samme undren kan man have over, at udfordringen med at skabe tillid hos brugerne ikke er større.

Omvendt er der ingen tvivl om, at udvikling af bæredygtige forretningsmodeller er nødt til at veje tungt over alt i medielandskabet. Men det skal gå hånd i hånd med udvikling af kvalitetsindhold, som er dybt relevant for brugerne.

Det er den opskrift, som flagskibe som New York Times og The Guardian følger og det er det man igen og igen hører fra små og mellemstore medier, der har knækket kurven.

Hele rapporten, der har mange andre interessante kapitler, kan læses her

Kurateret

Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk

Midlertidige nyhedsbreve er gode til at indfange nye læsere og derfor er medierne ivrige med at lancere pop-up nyhedsbreve om corona-virus

Udgivet

den

Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk
Foto: Iximus/Pixabay

Opdatering – Siden artiklen blev publiceret er der også kommet pop up nyhedsbreve fra skandinaviske medier:


Corona-virus fylder ikke alene forsider og breaking news-elementer, en lang række medier benytter også anledningen til at lancere pop-up nyhedsbreve.

Pop-up nyhedsbreve – altså nyhedsbreve, der kun udkommer i en begrænset periode – har længe været mange mediers favoritredskab til at håndtere forbigående fænomener og begivenheder.

Således har medieverden blandt andet set pop-up nyhedsbreve om Trumps impeachment, orkaner, Game of Thrones og den amerikanske præsidentvalgkamp.

Men ingen begivenhed har foreløbig resultateret i så mange nyhedsbreve som corona-virussen.

Blandt dem er for eksempel:

Her til kommer podcast, nyhedsbreve fra små uafhængige udgivere og nyhedsprodukter fra lande, som Nieman Lab, der har udarbejdet listen, ikke har fokus på.

Så vidt vides er ingen danske medier endnu hoppet på bølgen, men det kan sikkert ske hvert øjeblik.

Fordele ved pop-up

Fordelen ved et pop-up nyhedsbrev, der intenst dækker et område med så massiv interesse, som corona skaber er, at det kan tiltrække nye læsere, som medierne med lidt snilde og talent måske kan konvertere til længerevarende bekendtskaber.

Og investeringen i et pop-up nyhedsbrev vil for langt de fleste store medier være meget begrænsede idet de alligevel dækker virussen fra morgen til aften.

Tidligere erfaringer viser, at pop-up nyhedsbreve typisk har høje åbningsrater.

For medier, der arbejder med dækning af corona-virus er der desuden flere interaktive hjælpemidler:

Fantastisk dashbard fra Johns Hopkins CSSE, der opdateres i real time. Klik på billedet, hvis du vil se den interaktive version

Live display fra CrowdTangle, der i real time overvåger hvad der sker på de sociale medier om corona. Klik på billedet for at komme til interaktiv live display. Url’n kan bruges til at overføre dashboardet til en skærm i newsroom

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu