Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Hører du til mediernes fortrop eller bagtrop?

• Facebook stopper faktatjek af politikere
• Ni københavnske lokalaviser får begejstringsmanifest
• Q&A: “Det system, som journalisterne er en del af, har brug for at blive gentænkt, og jeg er begejstret for, at så mange af dem er klar på den udfordring…”
• Her er Allers fremtidsplan
• Dims gør det muligt at måle avislæsning
• Bånd afslører Mark Zuckerberg rase på interne møder
• Tipsheets fra de bedste gravejournalister
• Facebooks nye News Tab kommer senere på måneden
• Forsiderobotter på hastigt indtog hos netaviser

Udgivet

den

Sådan endte jeg som fascistoid poster boy
  • Facebook stopper faktatjek af politikere
  • Ni københavnske lokalaviser får begejstringsmanifest
  • Q&A: “Det system, som journalisterne er en del af, har brug for at blive gentænkt, og jeg er begejstret for, at så mange af dem er klar på den udfordring…”
  • Her er Allers fremtidsplan
  • Dims gør det muligt at måle avislæsning
  • Bånd afslører Mark Zuckerberg rase på interne møder
  • Tipsheets fra de bedste gravejournalister
  • Facebooks nye News Tab kommer senere på måneden
  • Forsiderobotter på hastigt indtog hos netaviser

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

På din skærm lige nu:

  • fire skud fra Medietrends
  • fem korte nyheder fra medieverdenen
  • fem kurser
  • et netværk

Godmorgen.. ⏰

Eftersom du regelmæssigt læser Medietrends, er det meget sandsynligt, at du er blandt dem, som Rasmus Kleis Nielsen, direktør på det anerkendte Reuters Institute for the Study of Journalism, kalder for journalistikkens fortrop.

Det er dem, som konstaterer, at medier og journalistik er under hastig forandring og at det deres opgave, pligt og fornøjelse at deltage i udviklingen, så mediernes rolle i samfundet holdes intakt.

Den modsatte gruppe betegner Rasmus Kleis Nielsen ikke overraskende som bagtroppen. En stor gruppe af konservativt tænkende mediefolk, som let karikeret drømmer sig tilbage til gamle dage og kun modstræbende deltager i udviklingen.

I et nyt essay spider Rasmus Kleis Nielsen de to typer og beskriver især, hvordan bagtroppens manglende lyst til at erkende virkeligheden, ikke bare er et problem for dem selv, men for hele det fag, som de elsker og som de ofte omtaler i floromvundne og romantiserede vendinger.

Rasmus Kleis Nielsen har ret i at sætte sagen på spidsen. For selvom realiteten nok er, at de fleste af os indeholder lidt fortrop og lidt bagtrop, så er det bagstræberiske element dybt skadeligt for mediernes position i fremtiden.

Omvendt bærer bagtroppen på vigtige værdier og idealer, som fortroppen risikerer at glemme i farten. Hvis bagtroppen elsker deres fag højere end håbet om, at det holder deres tid ud, skal de med i udviklingen. Hvis fundamentale værdier skal nyfortolkes og komme styrket ind i fremtiden, er det i høj grad bagtroppen, der skal levere. (my words..)

Hvordan vi får begge tropper til at trække i fællesskab, er et ret underbelyst spørgsmål, som jeg meget sjældent ser gode bud på. Oftest sætter vi spot på fortroppen og bander i det stille over bagtroppen.

Har du gode eksempler på vellykkede udviklingsprojekter, der ikke har polariseret redaktionslokalerne, så giv mig et tip – eller endnu bedre skriv et blogindlæg om det til Medietrends.

Håber at høre fra dig

Jan

Medietrends

Facebook stopper faktatjek af politikere

Ud fra et demokratisk synspunkt, kan man glæde sig over, at et privat firma, som Facebook ikke vil blande sig i den politiske debat ved at gøre sig til herre over sandheden. Spørgsmålet er bare om det er demokratiet, der vinder, når Facebook nu vælger at acceptere politiske løgne og misinformationer.

Ni københavnske lokalaviser får begejstringsmanifest

“Lokalpatriotisk begejstring er eksistensberettigelsen og fremtiden for den lokale avis,” lyder det fra chefredaktør Jesper Gisli, der tirsdag relancerede både forsider og mindset på ni lokalaviser.

Q&A: “Det system, som journalisterne er en del af, har brug for at blive gentænkt, og jeg er begejstret for, at så mange af dem er klar på den udfordring…”

Jeniffer Brandel stiftede Hearken for at hjælpe medierne til at bedre at kunne lytte til læserne, lytterne og seerne. Kasper Jacek har interviewet hende om hendes mission.

Her er Allers fremtidsplan

Massefyring og opkøb er blot to dele af en storstilet, digital fremtidsplan, der her skitseres i 12 punkter

BRIEF

1. Dims gør det muligt at måle avislæsning

Et tysk firma har udviklet en dims, som måler hvor meget læserne af printaviser rent faktisk læser. Den ligner en slags pen, som de skal køre hen over sidste linje de læser i en artikel. data behandles derefter.

2. Bånd afslører Mark Zuckerberg rase på interne møder

The Verge har fået fat i optagelser, der afslører Mark Zuckerberg i sjældne udiplomatiske toner. Zuckerberg reagerer blandt andet på politiske forslag om tvangsopdeling af Facebook og gode råd til medarbejdere, der oplever modvilje mod Facebook fra deres venner

3. Tipsheets fra de bedste gravejournalister

Global Investigative Journalism Conference 2019 sluttede søndag i Hamburg. Her er tipsheets fra de mange sessioner.

4. Facebooks nye News Tab kommer senere på måneden

Facebooks kommende og meget hypede sektion for nyheder, lanceres allerede sidst på måneden i USA.

5. Forsiderobotter på hastigt indtog hos netaviser

Herning Folkeblad, Jyllands Posten og Jydsk Fynske Medier er travlt optagede af at lade algoritmer personalisere læseoplevelsen. Læs status her

Jeg slutter med et festligt citat fra Rasmus Kleis Nielsens essay

Tak for at du nåede hele vejen igennem 👍

Læs også