Connect with us

Original

Nyt værktøj varedeklarerer amerikanske medier

Lyntjek om journalisten ved, hvad han/hun skriver om, Om mediet er biased, om de retter fejl og en lang række andre tillidsindikatorer

Udgivet

den

Newsroom transperancy tracker giver indsigt i mediernes etik og standarder

Hvordan er det med avisens ejerskab, politiske linje, etiske standarder og journalisternes faglige kompetencer og uafhængighed?

Hvis en kritisk mediebruger vil have den indsigt, kræver det almindeligvis et større researcharbejde. Men med lanceringen af Newsroom Transparency Tracker er det blevet en hel del lettere.

Newsroom Transparency Tracker samler oplysninger om foreløbigt 52 landsdækkende og regionale amerikanske medier i en let tilgængelig tabel. Dermed er gennemsigtigheden i hvor nyhederne kommer fra forhåbentligt blevet større.

Det er i hvertfald håbet fra de to organisationer, der står bag projektet. Nemlig Pen America, der arbejder for ytringsfrihed og The Trust Project, der arbejder for åbenhed og for at forbedre borgernes muligheder for at træffe velunderbyggede beslutninger.

The Newsroom Transparency Tracker giver indsigt i fire indikatorer, der er vigtige for den tillid, vi kan have til medierne:

  • Best practice: Hvad er mediets mission? Hvem ejer det, hvordan håndteres fejl, hvad er de etiske principper? m.v.
  • Journalist expertise: Kan man se, hvem der har skrevet hvad og er det muligt at tjekke vedkommendes baggrund?
  • Type of work: Er genrene ordenligt mærket, så du kan se om det er redaktionelt eller betalt indhold, du læser?
  • Diverse voices: Hvordan er mediets bestræbelser på at høre alle kilder og perspektiver i en sag? Er der balance i brugen af kilder?

The Newsroom Transparency Tracker kan besøges her. De blå prikker linker direkte til de steder, hvor medierne selv uddyber oplysningerne.

Screendump af Newsroom Transparency Tracker

Original

DMJX åbner iværksætter-uddannelse

Nu bliver det lettere at tage de første usikre skridt ud i det iværksætterliv, som mange mediefolk opsøger

Udgivet

den

DMJX åbner iværksætter-uddannelse
Rektor for DMJX Trine Nielsen. Foto: Anders Hviid

Det er hævet over enhver tvivl at flere og flere mediemennesker i fremtiden kommer til at skabe deres egne arbejdspladser og virksomheder. Derfor slår DMJX snart dørene op til en ny medieiværksætteruddannelse, der skal gøre det lettere for nye startuppere at komme igang.

Den nye uddannelse får adresse i DMJXs afdeling i Emdrup og får navnet “Fra ide til virksomhed – Business Makers”.

Teknisk set er uddannelsen et efteruddannelsesforløb, men reelt er der tale et forretningsudviklingsforløb, hvor DMJX støtter iværksætterne med alle de relevante værktøjer og kompetencer, som skal i sving, når man starter op for sig selv.

Derfor er der både undervisning i regnskab, økonomi, strategi, salg, markedsføring, branding, produktudvikling og finansiering.

Samtidig byder det halve år på intensiv networking med de andre på holdet (op mod 40) og det skal der gerne komme værdifulde samarbejder ud af.

Rektor på DMJX Trine Nielsen fortæller, at initiativet kommer til verden som en reaktion på, at flere end hver femte dimittend fra Emdup og knap hver tiende fra DMJX i Aarhus springer ud som selvstændige.

“Med vores nye initiativ ønsker vi at gøre dem i stand til at skabe deres egen virksomhed – alene eller sammen med andre, og ikke kun fokusere på at overleve, men også skabe vækst. De kreative erhverv er i vækst, men mangler færdigheder og kompetencer i forhold til at udvikle forretning og det håber vi at kunne gøre her,” siger Trine Nielsen.

Uddannelsen har kickoff den 19. november og der er ansøgningsfrist den 10. november.

Læs mere her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu