Danske Mediers Digitale priser er netop uddelt. Ialt blev der uddelt 10 priser som fordeler sig mellem fire medier.
Årets niché- eller fagmedie
HÆDER
Ingeniørens PRO-medier: pro.ing.dk
Juryens begrundelse: Moderne medieudvikling handler i høj
grad om at kunne udvikle og skabe hurtigt og billigt. Derfor fortjener
Pro-medierne fra Teknologiens Mediehus hædrende omtale. Med en effektiv skabelon
for nichesites, gør Teknologiens Mediehus det let at skalere nicheforretningen
og søsætte nye nicher nærmest lige så hurtigt, som ideerne og indholdet kan
skabes.
Personer: Anders Leth Reinbothe, digital designer
Årets digitale idé
HÆDER
DR Nyheder – Nyheder på Youtube
Juryens begrundelse: Tungt på informationer, men alligevel
hurtigt, brugbart og flot. Sådan synes opskriften på indholdet på DR Nyheders
Youtube-kanal, der dækker alt fra sparketeknik i fodbold til midtvejsvalg i USA.
Det tekniske og håndværksmæssige niveau på indholdet er generelt højt.
Indslagene er – ulig hvad man ellers ofte møder på denne platform –
informationstunge, men serveret i øjenhøjde, og forbruget viser med al
tydelighed, at man har fået endog rigtig godt fat i den yngre målgruppe.
Personer:
Tilrettelægger: Victor Schrøder Friis , Jakob Skov Jakobsen, Sophie Himmelstrup, Stig Thøgersen, MathiasAmsinck, Rene Just Poulsen, Anikka Wetterling, Casper Helweg. Designer: Emil Thorbjörnsson, Søren Kristensen. Journalistisk redaktør: Dan Gliese Rasmussen. Visuel redaktør: Frederik Storm. Digital redaktionschef: Hans Christian Kroman
Årets digitale idé
HÆDER
Politiken, Brexit guide
Juryens begrundelse: Med de enkleste virkemidler båret
fornemt af Philip Ytournels ikoniske streg formår Politiken at lave en Brexit
guide, der både informerer og underholder uden at falde for fristelsen til at
tage hele den digitale værktøjskasse i brug. Som læser bestemmer man selv, hvor
meget energi man vil bruge på det. Ideen er simpel, gennemskuelig og godt
udført.
Personer:
Tekst: Nilas Heinskou & Per Thiemann. Tegninger: Philip
Ytournel. Design: Nima Hajarzadeh & Caroline Niegaard. Kode: Jesper Nellemann
Jakobsen. Projektleder: Frauke Giebner.
Årets digitale idé
HÆDER
Danmarks Radio, Vitus Bering – danskeren der forandrede verdenskortet
Juryens begrundelse: En gyngende og skumsprøjtende
fortælling, som bringer liv i den mere end 250 år gamle beretning om danskeren,
der drog ud for at undersøge det sagnomspundne Gama-land og om Amerika og
Rusland er landfast. Fortællingen drives elegant med bevidst brug af Graphic
Novel og animerede sekvenser.
Personer:
Idé: Cecilie Nielsen, Lasse Bøgeskov Andersson og Søren
Dalager Ditlevsen.Tegner: Martin Sand Vallespir. Leadcompositor: Jesper
Henriksen. Kort: Katrine Graf Tekst.Tilrettelæggelsen: Marie Allerslev Eriksen
og Søren Dalager Ditlevsen.Redigering: Annegerd Lerche Kristiansen og Kim Schou
Årets digitale idé
SØLV
Kristeligt Dagblad, E-aviser på avisløse dage
Juryens begrundelse: Med tematiske e-aviser på avisløse
dage, udnytter Kristeligt Dagblad et digitalt greb og giver et meget fornuftigt
bud på at nå læserne uden for åbningstid. Kristeligt Dagblad har udnyttet deres
evne til at lave temaer til at løse en kalenderudfordring. Det fungerer, fordi
indholdet er komponeret på sine egne præmisser til platformen – ikke som en
digital vikar. Resultatet bør kunne inspirere andre, derfor sølv.
Personer:
Udviklingschef: Morten Thomsen Højsgaard. Udviklingsredaktør:
Joanna Vallentin. Chefdesigner: Ole Munk Mediegrafiker: Anne-Sofie Christensen.
Redaktionsassistent: Johanne Luplau Schnefeld
Årets digitale idé
SØLV
Kristeligt Dagblad, Hvad skal der ske, når du dør?
Juryens begrundelse: Digital news you can use. Her er tale
om en god ide, der er forløst med en simpel opbygning uden fancy features, men
til gengæld med nok informationer til, at du som bruger tvinges til at reflektere
og træffe valg, som i sidste ende udmønter sig i et ganske brugbart
slutprodukt. Digital formidling i al sin enkelthed. Flot.
Personer:
Journalist: Kitte Fabricius.Tilrettelæggelse: Rasmus
Fahrendorff. Video: Mikkel Møller Jørgensen. Digital redaktør: Stinne Andreasen
Årets digitale idé
SØLV
DR, Gæt en sportsgren
Juryens begrundelse: Enkelt, informerende, fascinerende – og
sjovt! Denne feature fra DR Sporten tager dig med rundt i idrættens verden og
giver dig indblik i de yderst forskellige krav, der stilles til de enkelte top udøveres
fysik. Med en kombination af data, video og gamification lærer man om nye
sportsgrene og udøvere, uden man opdager det. Tænk, hvis jeg kunne have
udfordret mine venner!
Personer:
Tekst og research: Niels Anton Heilskov, Peter Kobbersmed og
Frederik Palle. Grafik: Vibeke Kjær Lund. Video: Kim Refslund. Programmering:
Tommy Faldt Pedersen, Jesper Winther og Casper Glumsøe Bach. Redaktør: Ulrik
Andersen
Årets digitale historie
HÆDER
Danmarks Radio, 25 års drab i Danmark, Hvilket sted er der blevet dræbt flest?
Hvem har dræbt hvem? Juryens begrundelse: Mord og drab er fundamentalt set fascinerende temaer, der altid vil friste læserne. Men i DRs kortlægning af 25 år drab i Danmark, kommer gyset helt ind i vores forhave og vi bliver mindet om, hvor tæt de forfærdelige begivenheder nogle gange er på os. Serien om det morbide emne leverer et sagligt bidrag til den true crime-bølge, der har rullet i de senere år.
Personer:
Simone C. Møller, designer. Jens Lykke Brandt, udvikler. Nis
Kielgast, journalist. Diana Bengtsen, journalist. Bo Elkjær, journalist. Thomas
Rix, udvikler. Alexander Hecklen, journalist. Emil Thorbjörnsson, designer. Katrine
Birkedal Frich, journalistisk redaktør. Kim Schou, redaktør digitale
fortællinger. Frederik Storm, visuel redaktør
Årets digitale historie
SØLV
Kristeligt Dagblad, Gør oprør – en slagsang til blomsterbørns børn
Juryens begrundelse: Kristeligt Dagblad har modigt valgt
70’ernes oprørssang som format til deres tema om… ja oprør. Det fungerer at
trække tråde helt tilbage til den gamle hippiekultur, der gjorde oprør med sang
og ansigtsmaling. Man forstår temaet med det samme og de små videoklip får en
fornem kontekst. Kristeligt Dagblad unplugged er et modigt og meget anderledes
artikelformat, der fortjener sølv.
Personer:
Journalist, komponist og forsanger: Morten Mikkelsen. Digital redaktør og korsanger: Stinne Andreasen. Fotograf: Mikkel Møller Jørgensen. Tilrettelægger: Rasmus Fahrendorff. Journalister: Amalie Pil Sørensen, Julie Greve Bentsen & Evander Pedersen. Band og komposition: Mikkel Poulsen og Benjamin Krasnik.
Årets digitale historie
GULD
Politiken, Hvorfor voldtog Tom sin kæreste
Juryens begrundelse: Det er god journalistik, når alle
perspektiver bliver lagt frem. I Politikens fortælling om
Tom og Thordis nudger simple, men effektive, digitale
muligheder læserne til at gå på opdagelse og få indblik i både offerets og
gerningsmandens oplevelse af en voldtægt. Det er en stærk fortælling, som får ekstra
luft under vingerne af det digitale.
Personer:
Tekst: Milla Mølgaard. Foto: Thordis Elva & Tom Stranger.
Layouter: Liv Ajse. Digitalt design: Rasmus Damberg, Mette Højlund &
Cecilie Mariendal. Projektleder: Frauke Giebner Redaktør: Mads Zacho
Juryen består af Jan Birkemose, Kamilla Harritsø og Simon Stilling.