Connect with us

Kurateret

Man kunne også spørge læserne til råds

Journalist laver sin egen survey blandt læserne for at forberede sig til den amerikanske valgkamp

Udgivet

den

Matt Pearce fra Los Angeles Times har ikke tidligere dækket amerikanske valgkampe. For at forberede sig bedst muligt og være sikker på, at han rammer det, som læserne har brug, har han derfor taget det noget usædvanlige skridt at producere et helt spørgeskema med 11 spørgsmål, som har har delt på sine sociale medier.

Indtil videre har 3.000 personer svaret på hans spørgsmål. De har blandt andet fortalt, hvad de mener er det vigtigste spørgsmål i valgkampen, hvilke emner, de helst vil læse om, hvad de selv vil stemme, og hvordan de ville prioritere arbejdet, hvis de var chef på Los Angeles Times.

Matt Pearce fremhæver, at den massive feedback giver ham et solidt fundament at stå på, når han kaster sig ud i arbejdet.

“Nu repræsenterer jeg tusindvis af mennesker, som har bedt mig om at undersøge dette og jeg er tilfældigvis fyren, som bliver betalt for at flyve rundt og grave dokumenter frem og stille spørgsmål for dem, mens de har travlt med at leve deres liv,” siger Matt Pearce til NiemanLab.

Pearces spørgeskema spørger ikke kun, hvilke typer historier læserne ville sætte igang hvis de var redaktører, men også hvilke der er mest sandsynlige, at de vil læse.

Og der er ikke nogen sammenhæng mellem de svar, hvilket må siges at være nyttig viden for en journalist.

Læs om hele Matt Pearces lytteprojekt på NiemanLab.

Du kan se alle hans spørgsmål ved at klikke på hans tweet.

Ideen om at spørge læserne til råds er på ingen måde unik. Mange medier har længe gjort en dyd ud af at lytte til brugerne, men så vidt vides, er det første gang, at en individuel journalist har lavet sit eget analysearbejde.

Mange medier stiller regelmæssigt spørgsmål til brugerne og den filosofi vil formentlig tage mere fart i Danmark efter det amerikanske Hearken har etableret sig her.

Hearken fabrikerer spørgebokse og analyseværktøjer til at håndtere de mange svar.

Og nu hvor du har læst helt hertil har du måske også lyst til at deltage i Medietrends læserundersøgelse?

Alle besvarelser læses med stor nysgerrighed og åbenhed. Du kommer til Medietrends spørgsmål her

Kurateret

Sådan får du fiasko med nyhedsbreve

Eller hvordan en fiasko fik en journalist til at udtænke tre vigtige råd til journalistisk succes

Udgivet

den

Eller hvordan en fiasko fik en journalist til at udtænke tre vigtige råd til journalistisk succes
Foto: Philippa Willitts/Flickr

Fiaskoer og strandede udviklingsprojekter er der nok af i medieverdenen, men det er sjældent at nogen evaluerer nok på nedturen til at komme frem med solide tips til succes.

Men det gjorde de på Greeley Tribune – et lille lokalmedie i Colorado – efter de fejlede med et betalt nyhedsbrev om sport på 11 skoler i lokalområdet.

Efter fem måneder havde Greeley Tribune tabt tilstrækkeligt med penge til, at de valgte at lukke nyhedsbrevet. På det tidspunkt var udviklingen ellers ved at vende og de to journalister på projektet havde indset, hvilke fejl, de havde begået og var i fuld sving med at høste frugterne fra mere succesrige komponenter i nyhedsbrevet.

Men desværre vare pengekassen tom.

En af de to journalister, Quinn Ritzdorf, giver her sine tre grundlæggende tips til at undgå fiasko – eller udtrykt lidt mere positivt, at få succes:

1. Giv læserne, hvad de vil have

En af de store fejl i nyhedsbrevet var, at journalisterne leverede det, de selv syntes var fedt at skrive, nemlig store dybdegående features. Det betød, at de brugte en masse kræfter og plads på at komme i dybden med nogle få historier, som måske kun var relevante for en eller to skoler.

Sagt på en anden måde, var der læsere fra ni skoler, der blev overset.

De ændrede derfor nyhedsbrevet til også at have små sektioner og de bestræbte sig på altid at have noget om hver eneste skole, de dækkede.

De små sektioner havde “dagens spiller” og fun facts om alle skoler. På den måde var der garanti for, at alle læsere altid kunne finde noget, der skabte identifikation.

2. Interager med læserne

Læsere der bliver inddraget kommer igen. Derfor etablerede nyhedsbrevet en række forskellige måder at interagere med læserne.

Blandt andet kunne læserne bidrage med billeder af de lokale sportsbegivenheder og komme med bud på kommende resultater.

Læsernes bud på kommende resultater blev noteret på et dynamisk leaderboard, så alle kunne følge med og konkurrencementaliteten kunne udnyttes fuldt ud.

Konklusionen er, at inddragelsen af læserne var effektiv, men da nichen var meget smal, ville effekten have været endnu større med et større publikum.

3. Udnyt sociale medier

Det lille nyhedsbrev fik stor support fra Twitter til at øge kendskabet.

Hver mandag bragte nyhedsbrevet en afstemning på Twitter om at kåre ugens atlet. I afstemningen deltog fire mandlige og fire kvindelige atleter, hvilket formentlig betød, at otte af de 11 skoler var repræsenterede.

Afstemningen blev hypet og delt af læserne selv og mange af atleterne fik 4-500 stemmer, hvilket var god eksponering af nyhedsbrevet.

Det er ikke originalt at udnytte de sociale medier til branding og eksponering af medier, men nogle gange giver det god bonus at gentænke metoderne, som nyhedsbrevet gjorde her.

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Jysk Fynske Medier vil lave mere lyd – også selvom de taber FM4. I dag indleverer Jysk Fynske Medier sammen med seks andre mediehuse en ansøgning på over 1.000 sider om at overtage driften af FM4, der i dag drives af Radio24Syv. Men uanset om Jysk Fynske Medier vinder udbudet eller ej, vil mediehuset i fremtiden producere meget mere lyd end idag. Det siger både formand og administrerende direktør – Fyens.dk

Facebook-medstifter foreslår tvangsopdeling. ”Det er 15 år siden, jeg var med til at stifte Facebook på Harvard og jeg har ikke arbejdet i firmaet i ti år. Alligevel føler jeg mig både vred og tynget af ansvar.” Sådan skriver Chris Hughes i et debatindlæg, hvor han opfordrer til, at Instagram og Whatapp skilles fra Facebook ved tvang. Han opfordrer også til at Zuckerberg holdes mere ansvarlig for Facebooks fejltagelser – New York Times

Journalisten får ny hjemmeside. Fagbladet Journalisten lancerede onsdag eftermiddag en ny hjemmeside, der er baseret på cards ligesom for eksempel politiken.dk – Journalisten.dk

Quartz bygger betalingsmur. Qz.com har siden sin lancering været gratis, men i al stilfærdighed har de i denne uge rejst en blid betalingsvæg. Efter 10 artikler er det slut med gratis læsning og så må man betale 15 dollars om måneden – QZ.COM

Russere spreder disinformationer i EP-valget. New York Times skriver, at et netværk af russiske websites og sociale medieprofiler spreder disinformationer i den igangværende EP-valgkamp. Eksperter fra blandt andet EU oplyser, at den russiske kampagne efterlader samme digitale fingeraftryk, som tidligere kampagner. Blandt andet den, der blandede sig i den amerikanske valgkamp i 2016 – New York Times

Russerne spreder skræk om 5G. Endnu en artikel fra New York Times om russisk propaganda. Det statsejede RT America har lavet syv programmer om farlighed ved 5G. Senest har de påstået, at børn, der bor i nærheden af 5G-master får cancer, næseblod og indlæringsvanskeligheder – New York Times

Podcastlyttere er mærkelige. I en ny undersøgelse af amerikanernes brug af podcast, er der mange nyttige oplysninger. Men undersøgelsen indeholder også et par selvmodsigende pointer fra brugerne. De fremhæver nemlig, at de elsker podcast fordi de kan gøre alt muligt andet, mens de lytter og samtidig oplyser flertallet, at de ikke foretager sig noget som helst andet end at lytte – EdisonResearch

MittMedia har succes med tidslås. Den første time en artikel er publiceret hos MittMedia er den gratis og derefter klapper muren i og du er nødt til at købe et abonnement. Medietrends har længe fulgt MittMedias tidslås og den skaber et ret fascinerende pres på læserne til enten at skynde sig at læse eller at betale. Derfor ikke overraskende, at MittMedia nu oplyser, at tidslåsen har øget abonnementssalget med 20% – Digiday

Andre læser lige nu