Connect with us

Kurateret

Man kunne også spørge læserne til råds

Journalist laver sin egen survey blandt læserne for at forberede sig til den amerikanske valgkamp

Udgivet

den

Matt Pearce fra Los Angeles Times har ikke tidligere dækket amerikanske valgkampe. For at forberede sig bedst muligt og være sikker på, at han rammer det, som læserne har brug, har han derfor taget det noget usædvanlige skridt at producere et helt spørgeskema med 11 spørgsmål, som har har delt på sine sociale medier.

Indtil videre har 3.000 personer svaret på hans spørgsmål. De har blandt andet fortalt, hvad de mener er det vigtigste spørgsmål i valgkampen, hvilke emner, de helst vil læse om, hvad de selv vil stemme, og hvordan de ville prioritere arbejdet, hvis de var chef på Los Angeles Times.

Matt Pearce fremhæver, at den massive feedback giver ham et solidt fundament at stå på, når han kaster sig ud i arbejdet.

“Nu repræsenterer jeg tusindvis af mennesker, som har bedt mig om at undersøge dette og jeg er tilfældigvis fyren, som bliver betalt for at flyve rundt og grave dokumenter frem og stille spørgsmål for dem, mens de har travlt med at leve deres liv,” siger Matt Pearce til NiemanLab.

Pearces spørgeskema spørger ikke kun, hvilke typer historier læserne ville sætte igang hvis de var redaktører, men også hvilke der er mest sandsynlige, at de vil læse.

Og der er ikke nogen sammenhæng mellem de svar, hvilket må siges at være nyttig viden for en journalist.

Læs om hele Matt Pearces lytteprojekt på NiemanLab.

Du kan se alle hans spørgsmål ved at klikke på hans tweet.

Ideen om at spørge læserne til råds er på ingen måde unik. Mange medier har længe gjort en dyd ud af at lytte til brugerne, men så vidt vides, er det første gang, at en individuel journalist har lavet sit eget analysearbejde.

Mange medier stiller regelmæssigt spørgsmål til brugerne og den filosofi vil formentlig tage mere fart i Danmark efter det amerikanske Hearken har etableret sig her.

Hearken fabrikerer spørgebokse og analyseværktøjer til at håndtere de mange svar.

Og nu hvor du har læst helt hertil har du måske også lyst til at deltage i Medietrends læserundersøgelse?

Alle besvarelser læses med stor nysgerrighed og åbenhed. Du kommer til Medietrends spørgsmål her

Kurateret

Sådan får du fiasko med nyhedsbreve

Eller hvordan en fiasko fik en journalist til at udtænke tre vigtige råd til journalistisk succes

Udgivet

den

Eller hvordan en fiasko fik en journalist til at udtænke tre vigtige råd til journalistisk succes
Foto: Philippa Willitts/Flickr

Fiaskoer og strandede udviklingsprojekter er der nok af i medieverdenen, men det er sjældent at nogen evaluerer nok på nedturen til at komme frem med solide tips til succes.

Men det gjorde de på Greeley Tribune – et lille lokalmedie i Colorado – efter de fejlede med et betalt nyhedsbrev om sport på 11 skoler i lokalområdet.

Efter fem måneder havde Greeley Tribune tabt tilstrækkeligt med penge til, at de valgte at lukke nyhedsbrevet. På det tidspunkt var udviklingen ellers ved at vende og de to journalister på projektet havde indset, hvilke fejl, de havde begået og var i fuld sving med at høste frugterne fra mere succesrige komponenter i nyhedsbrevet.

Men desværre vare pengekassen tom.

En af de to journalister, Quinn Ritzdorf, giver her sine tre grundlæggende tips til at undgå fiasko – eller udtrykt lidt mere positivt, at få succes:

1. Giv læserne, hvad de vil have

En af de store fejl i nyhedsbrevet var, at journalisterne leverede det, de selv syntes var fedt at skrive, nemlig store dybdegående features. Det betød, at de brugte en masse kræfter og plads på at komme i dybden med nogle få historier, som måske kun var relevante for en eller to skoler.

Sagt på en anden måde, var der læsere fra ni skoler, der blev overset.

De ændrede derfor nyhedsbrevet til også at have små sektioner og de bestræbte sig på altid at have noget om hver eneste skole, de dækkede.

De små sektioner havde “dagens spiller” og fun facts om alle skoler. På den måde var der garanti for, at alle læsere altid kunne finde noget, der skabte identifikation.

2. Interager med læserne

Læsere der bliver inddraget kommer igen. Derfor etablerede nyhedsbrevet en række forskellige måder at interagere med læserne.

Blandt andet kunne læserne bidrage med billeder af de lokale sportsbegivenheder og komme med bud på kommende resultater.

Læsernes bud på kommende resultater blev noteret på et dynamisk leaderboard, så alle kunne følge med og konkurrencementaliteten kunne udnyttes fuldt ud.

Konklusionen er, at inddragelsen af læserne var effektiv, men da nichen var meget smal, ville effekten have været endnu større med et større publikum.

3. Udnyt sociale medier

Det lille nyhedsbrev fik stor support fra Twitter til at øge kendskabet.

Hver mandag bragte nyhedsbrevet en afstemning på Twitter om at kåre ugens atlet. I afstemningen deltog fire mandlige og fire kvindelige atleter, hvilket formentlig betød, at otte af de 11 skoler var repræsenterede.

Afstemningen blev hypet og delt af læserne selv og mange af atleterne fik 4-500 stemmer, hvilket var god eksponering af nyhedsbrevet.

Det er ikke originalt at udnytte de sociale medier til branding og eksponering af medier, men nogle gange giver det god bonus at gentænke metoderne, som nyhedsbrevet gjorde her.

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu