Tavshed er det værste, der kan ske imod Rasmus Paludan. Det
siger han i DR2-dokumentaren – Højrenationalist i børnehøjde. Han må derfor være
topbegejstret for de danske mediers flittige omtale af ham og hans parti på
Facebook.
Siden 2014, hvor Radio24Syv som det første medie omtaler
Rasmus Paludan på Facebook, er det i alt blevet til 381 opslag, hvoraf godt 7
ud af ti er blevet postet efter urolighederne på Nørrebro i påsken.
381 lyder måske ikke voldsomt, men i betragtning af, at
mange af mediernes Facebooksider hører til blandt landets største
Facebooksider, er der faktisk tale om en voldsom eksponering. Således er de 381
Facebookopslag blevet delt hele 22.729 gange – og langt det meste er sket i en
koncentreret periode på kun 14 dage.
Præcis, hvor langt de mange opslag og delinger er nået ud,
er ikke muligt at måle. Men mon ikke det er realistisk at sige, at der næppe
findes mere end en håndfuld danskere, der i dag ikke kender Rasmus Paludan og
hans yderligtgående højreparti.
En lille indikation på gennemslaget er, at mediernes opslag i
alt har modtaget 355.352 interaktioner – det er likes, delinger, kommentarer og
reaktioner. Hertil kommer at de 19 opslag, der indeholder video, er blevet set
over 3,5 millioner gange. Helt præcis 3.512.836.
Denne opgørelse er foretaget ved hjælp af værktøjet
CrowdTangle blandt 65 nyhedsmedier. Listen tæller alle store landsdækkende og
regionale medier samt en del lokalmedier. Af de 65 medier har 39 på et
tidspunkt slået noget op om Rasmus Paludan eller hans parti Stram Kurs mindst
en gang. Men langt den meste aktivitet stammer fra de store landsdækkende
medier.
Kigger man alene på de 10 mest aktive medier, så står de for
hele 269 ud af de 381 opslag. Det svarer til 70 procent.
Berlingske ligger suverænt i top som det medie, der har beskæftiget
sig mest med fænomenet Paludan. Frem til tirsdag den 30. april klokken 9:30,
hvor data blev trukket, har Berlingske lavet 56 opslag på Facebook. 10 før
urolighederne og 46 efterfølgende.
Som et kuriosum har Medietrends også sammenlignet mediernes Facebookopslag
om de to statsministerkandidater, Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen, i
perioden fra balladen på Nørrebro den 14. april og frem til i dag.
Og på trods af, at vi står lige foran en valgkamp, så giver
Rasmus Paludan så meget baghjul i social eksponering, at det har været
nødvendigt at tripletjekke data.
Fra den 14. april og frem til den 30. april klokken 9:30 har
medierne som nævnt lavet 268 opslag om Rasmus Paludan. Og hvad er det
tilsvarende antal for Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen? Henholdsvis 44
og 32 – og heraf handler de syv endda om Rasmus Paludan.
Det er et styrkeforhold, der peger entydigt i retning af, at
ballade, gøgl og ekstreme synspunkter er sikre nyhedskriterier, når medierne
prioriterer deres dækning på Facebook.
Den samme cocktail er formentlig også opskriften på Rasmus
Paludans egen succes på de Facebook-kanaler, han styrer.
På de otte Facebooksider, han kontrollerer – hans egen
personlige, Stram Kurs hovedside og Stram Kurs Ungdom og fem regionale Stram
Kurs-sider – er antallet af følgere steget med 9.400 i løbet af de seneste 30
dage. i alt følger 30.180 profiler de otte Facebooksider.