Connect with us

Original

Danske medier har travlt med at dele Stram Kurs på Facebook

Nyhedsmedierne har de seneste 14 dage produceret 3,5 gange så mange Facebook-opslag om Rasmus Paludan, som Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen tilsammen

Udgivet

den

Danske medier har travlt med at dele Stram Kurs på Facebook

Tavshed er det værste, der kan ske imod Rasmus Paludan. Det siger han i DR2-dokumentaren – Højrenationalist i børnehøjde. Han må derfor være topbegejstret for de danske mediers flittige omtale af ham og hans parti på Facebook.

Siden 2014, hvor Radio24Syv som det første medie omtaler Rasmus Paludan på Facebook, er det i alt blevet til 381 opslag, hvoraf godt 7 ud af ti er blevet postet efter urolighederne på Nørrebro i påsken.

381 lyder måske ikke voldsomt, men i betragtning af, at mange af mediernes Facebooksider hører til blandt landets største Facebooksider, er der faktisk tale om en voldsom eksponering. Således er de 381 Facebookopslag blevet delt hele 22.729 gange – og langt det meste er sket i en koncentreret periode på kun 14 dage.

Præcis, hvor langt de mange opslag og delinger er nået ud, er ikke muligt at måle. Men mon ikke det er realistisk at sige, at der næppe findes mere end en håndfuld danskere, der i dag ikke kender Rasmus Paludan og hans yderligtgående højreparti.

En lille indikation på gennemslaget er, at mediernes opslag i alt har modtaget 355.352 interaktioner – det er likes, delinger, kommentarer og reaktioner. Hertil kommer at de 19 opslag, der indeholder video, er blevet set over 3,5 millioner gange. Helt præcis 3.512.836.

Denne opgørelse er foretaget ved hjælp af værktøjet CrowdTangle blandt 65 nyhedsmedier. Listen tæller alle store landsdækkende og regionale medier samt en del lokalmedier. Af de 65 medier har 39 på et tidspunkt slået noget op om Rasmus Paludan eller hans parti Stram Kurs mindst en gang. Men langt den meste aktivitet stammer fra de store landsdækkende medier.

Kigger man alene på de 10 mest aktive medier, så står de for hele 269 ud af de 381 opslag. Det svarer til 70 procent.

Berlingske ligger suverænt i top som det medie, der har beskæftiget sig mest med fænomenet Paludan. Frem til tirsdag den 30. april klokken 9:30, hvor data blev trukket, har Berlingske lavet 56 opslag på Facebook. 10 før urolighederne og 46 efterfølgende.

Som et kuriosum har Medietrends også sammenlignet mediernes Facebookopslag om de to statsministerkandidater, Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen, i perioden fra balladen på Nørrebro den 14. april og frem til i dag.

Og på trods af, at vi står lige foran en valgkamp, så giver Rasmus Paludan så meget baghjul i social eksponering, at det har været nødvendigt at tripletjekke data.

Fra den 14. april og frem til den 30. april klokken 9:30 har medierne som nævnt lavet 268 opslag om Rasmus Paludan. Og hvad er det tilsvarende antal for Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen? Henholdsvis 44 og 32 – og heraf handler de syv endda om Rasmus Paludan.

Det er et styrkeforhold, der peger entydigt i retning af, at ballade, gøgl og ekstreme synspunkter er sikre nyhedskriterier, når medierne prioriterer deres dækning på Facebook.

Den samme cocktail er formentlig også opskriften på Rasmus Paludans egen succes på de Facebook-kanaler, han styrer.

På de otte Facebooksider, han kontrollerer – hans egen personlige, Stram Kurs hovedside og Stram Kurs Ungdom og fem regionale Stram Kurs-sider – er antallet af følgere steget med 9.400 i løbet af de seneste 30 dage. i alt følger 30.180 profiler de otte Facebooksider.

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu