Connect with us

Original

Nyhedernes nye platform – din kalender

Nyt medie eksperimenterer med at distribuere journalistikken via det sidste sted på mobilen, som ikke allerede er overrendt af medierne

Udgivet

den

Vil du have nyhederne serveret via email, sms eller som en begivenhed i din kalender?

Det er kernespørgsmålene hos Frame, et nyt amerikansk medie, der stadig er i beta, men som eksperimenterer modigt med alternative distributionsformer.

Overfor Poynter forklarer den 25-årige stifter Ben Moe, at han og Frames anden stifter, satte sig og kiggede på deres mobiler med det formål at finde frem til de steder, hvor konkurrencen fra andre medier er lavest.

Valget faldt på emails, sms og kalender. Og mens emails og sms – eller messengerbeskeder for den sags skyld – ikke er nye, må det siges at være næsten unikt at ville bruge kalendere som distributionskanal.

Ganske vist har enkelte andre medier også eksperimenteret med kalendere, men Frame er så vidt vides første medie, der går all in.

Skærmdump fra sign up page

Hvis man accepterer at få indhold fra Frame serveret i sin kalender, vil de optræde som heldagsbegivenheder og på den måde få en meget klar og tydelig eksponering på en af vores mest intime platforme.

Skærmdump fra kalender

Da Frame endnu kun er i beta, er der desværre ingen data på brugernes accept af at bruge kalenderen som distributionskanal.

Det er dog let at få øje på argumenter, der både taler for og imod ideen:

De positive:

  • Kalenderen er en jomfruelig grund og indtil videre er der god plads til at placere nyheder der.
  • Man kan næppe forestille sig noget sikrere sted at få læsernes opmærksomhed.
  • Frame kan blive belønnet som first mover af de læsere, der er friske på at prøve noget nyt og som endnu ikke har fået fyldt kalenderen med journalistik.
  • Læsere, der bruger deres kalender meget aktivt, vil blive mindet om historien hver eneste gang, de kigger i kalenderen. Det øger sandsynligheden for, at nyhederne ender med at blive åbnet – fx på vej hjem fra arbejde.

De negative:

  • Det er formentlig kun meget dedikerede læsere, der ønsker at forurene overblikket i kalenderen med artikler, som når alt kommer til alt vel sjældent får den prioritet, som resten af begivenhederne i kalenderen.
  • Mange vil ikke have lyst til at give et medie adgang til deres kalender.

Artiklerne læses på Frames hjemmeside, der er kompromisløst optimeret til smartphones.

Det er i øvrigt værd at bemærke at Frames journalistik er længere formater, der udkommer med lav frekvens. Dette taler for kalenderen som platform, idet ingen ønsker at få deres kalender bombarderet med indhold fra medier med flere hundreder daglige udgivelser

Tjek Frame ud på dette link.

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu