Connect with us

Original

Fremvæksten af en ny mediekæmpe?

Her smelter Hollywood og Silicon Valley sammen i et nyt format. Først kom biograffilmen, så tv-formatet og nu – måske – Quibi

Udgivet

den

(Denne beretning fra SXSW er skrevet af Peter Bro, professor, ph.d, og centerleder ved Center for Journalistik ved SDU, som i øjeblikket deltager i SXSW-konferencen i Austin i Texas)


Quibi er en forkortelse – og sammentrækning – af de første ord i ”quick” og ”bites”, og så kan det være navnet på fremtidens altfavnende medievirksomhed.

I hvert fald, hvis man skal tro stemningen på årets SXSW-konference i Austin, Texas, hvor jeg er netop nu. 

Quibi vil ifølge eget slogan levere ”quick bites of captivating entertainment, created for mobile by the best talent in Hollywood, designed to fit perfectly into any moment of your day,” og her smelter tech og entertainment effektfuldt sammen. 

Også I ejer- og lederkredsen, som tæller Hollywood-titanen Jeffrey Katzenberg og Silicon Valley-stjernen Meg Whitman. Sammen præsenterede de to på SXSW-konferencens første dag deres ambitiøse planer for, hvad Katzenberg med vanlig mangel på beskedenhed beskrev som den tredje mediebølge.

Først fik vi biograffilm, fremhævede han på SXSW-konferencen. I film er alt formateret til timetal, så der er plads til reklamer, forfilm og ikke mindst den næste film, der skal starte i samme biografsal et par timer senere.

Så fik vi fjernsyn installeret derhjemme, hvor TV-serier, nyhedsudsendelser og andet indhold er endnu strammere formateret i minuttal.

Men hvad nu hvis verdens bedste filminstruktører, dokumentarister og journalister vil arbejde i andre former og forløb, der passer bedre til deres historie-fortællinger, og som ikke er afstemt med formater fra fortiden, spurgte Katzenberg i et propfyldt 2000 personers stort auditorium på SXSW.

Han gav naturligvis selv svaret. Ja, så bruger man fremover Quibi, hvor man streamer video til mobil i korte formater på 5-10 minutter.

Formater, som passer til de indholdsproducenter og de indholdsforbrugere, der i stigende grad har øjnene rettet mod mobile skærme snarere end det 20. århundredes fjernsyns- og biografskærme.

Quibi – bliver efter planen lanceret i starten af 2020 – vil hver uge levere over 100 nye indholdselementer til verdens mobilbrugere, og så er det måske et af tidens mest interessante bud på en ny medie-kæmpe i den digitale tidsalder. I hvert fald set her fra et stegende hedt Austin.

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu