Connect with us

Kurateret

Nøgenbilleder af Washington Posts ejer skal presse avisen til tavshed

Sladdermediet National Enquirer vil stoppe anklager om, at deres journalistik er politisk styret ved at true med at udgive billeder af WaPos ejer og hans elskerinde.

Udgivet

den

Nøgenbilleder, afpresning, verdens rigeste person, Det Hvide Hus og retten til fri, uafhængig og kritisk journalistik – det er grundelementerne i en skandale af Hollywoodske dimensioner, der udrulles lige nu.

Hvad der indtil for få dage siden ”blot” var en historie om journalistik drevet af politiske og kommercielle motiver er nu eksploderet og endt i afpresninger og trusler om at offentliggøre dick pics af verdens rigeste mand.

I virkeligheden har skandalen to spor, men i iver efter at opnå størst mulig gevinst af unikt billedemateriale, har det amerikanske sladderimperium National Enquirer i de seneste dage smeltet de to spor sammen – et skridt, som de formentlig allerede nu fortryder.

Det første og vigtigste spor i sagen er, at National Enquirer og deres ejer David Pecker længe har været i andre mediers kritiske søgelys for at mediets støtte til Trump i valgkampen 2016. Anklagen er, at David Pecker har misbrugt sin journalistiske magt for alene at opnå politiske og forretningsmæssige fordele. Et kompleks, som også er blevet undersøgt af Department of Justice.

Blandt de toneangivende medier i den afdækning har været Washington Post, som er ejet af Jeff Bezos. Jeff Bezos, der stiftede Amazon og i dag anses som verdens rigeste mand med en formue på 160 milliarder dollars, har dog intet med den redaktionelle linje på Washington Post at gøre og han ynder at fremhæve avisens uafhængighed og deres armslængde princip.

Det andet spor er, at National Enquirer fornylig offentliggjorde en celeber historie om Jeff Bezos og hans elskerinde Ms. Sanchez. Artiklen indeholdte private sms’er mellem Bezos og Sanchez og det fik Bezos til at igangsætte en privat efterforskning af, hvordan de sms’er var kommet i National Enquirers besiddelse.

Bezos og hans folks interesse for Naional Enquirers arbejdsmetoder blev dog hurtigt for ubehagelige for National Enquirer og for at stoppe efterforskningen besluttede de for få dage siden at sætte hårdt mod hårdt.

Faktisk dobbelt hårdt mod hårdt. For National Enquirer havde nemlig efter deres egen opfattelse et så stærkt våben, at de kunne slå to fluer med et smæk. Nemlig et dick pic af Jezz Bezos og ni andre intime og stærkt private fotos af Bezos og Ms. Sanchez.

Folkene i National Enquirer sendte derfor en mail med to krav: Stop efterforskningen af os og gå offentligt ud og erkend, at ingen i Bezos organisation (herunder Washington Post) har kendskab til, at American Media (Ejerselskabet bag National Enquirer) har bedrevet journalistik styret af politiske motiver.

Hvis Bezos accepterer de to krav vil American Media undlade at udgive, distribuere, dele eller beskrive de ti fotos.

American Media og David Pecker havde næppe forestillet sig, hvor hurtigt deres angrebsvåben kunne rettes tilbage mod dem selv, for i nat offentliggjorde Jeff Besoz mailkorrespondancen med truslerne fra sladderkoncernen.

I et indlæg på Medium beskriver Bezos forløbet og understreger, at han bestemt ikke har lyst til ydmygelsen ved at billederne kommer til at cirkulere på nettet, men at større hensyn vejer tungere. Nemlig, at man ikke skal have lov til at afpresse og dermed kontrollere en mand i hans position – underforstået, at han er eksponent for både fri presse og frie forretninger.

National Enquirer har endnu ikke reageret på Jeff Bezos modtræk.

Foto: Wikimedia

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu