Connect with us

Kurateret

Nøgenbilleder af Washington Posts ejer skal presse avisen til tavshed

Sladdermediet National Enquirer vil stoppe anklager om, at deres journalistik er politisk styret ved at true med at udgive billeder af WaPos ejer og hans elskerinde.

Udgivet

den

Nøgenbilleder, afpresning, verdens rigeste person, Det Hvide Hus og retten til fri, uafhængig og kritisk journalistik – det er grundelementerne i en skandale af Hollywoodske dimensioner, der udrulles lige nu.

Hvad der indtil for få dage siden ”blot” var en historie om journalistik drevet af politiske og kommercielle motiver er nu eksploderet og endt i afpresninger og trusler om at offentliggøre dick pics af verdens rigeste mand.

I virkeligheden har skandalen to spor, men i iver efter at opnå størst mulig gevinst af unikt billedemateriale, har det amerikanske sladderimperium National Enquirer i de seneste dage smeltet de to spor sammen – et skridt, som de formentlig allerede nu fortryder.

Det første og vigtigste spor i sagen er, at National Enquirer og deres ejer David Pecker længe har været i andre mediers kritiske søgelys for at mediets støtte til Trump i valgkampen 2016. Anklagen er, at David Pecker har misbrugt sin journalistiske magt for alene at opnå politiske og forretningsmæssige fordele. Et kompleks, som også er blevet undersøgt af Department of Justice.

Blandt de toneangivende medier i den afdækning har været Washington Post, som er ejet af Jeff Bezos. Jeff Bezos, der stiftede Amazon og i dag anses som verdens rigeste mand med en formue på 160 milliarder dollars, har dog intet med den redaktionelle linje på Washington Post at gøre og han ynder at fremhæve avisens uafhængighed og deres armslængde princip.

Det andet spor er, at National Enquirer fornylig offentliggjorde en celeber historie om Jeff Bezos og hans elskerinde Ms. Sanchez. Artiklen indeholdte private sms’er mellem Bezos og Sanchez og det fik Bezos til at igangsætte en privat efterforskning af, hvordan de sms’er var kommet i National Enquirers besiddelse.

Bezos og hans folks interesse for Naional Enquirers arbejdsmetoder blev dog hurtigt for ubehagelige for National Enquirer og for at stoppe efterforskningen besluttede de for få dage siden at sætte hårdt mod hårdt.

Faktisk dobbelt hårdt mod hårdt. For National Enquirer havde nemlig efter deres egen opfattelse et så stærkt våben, at de kunne slå to fluer med et smæk. Nemlig et dick pic af Jezz Bezos og ni andre intime og stærkt private fotos af Bezos og Ms. Sanchez.

Folkene i National Enquirer sendte derfor en mail med to krav: Stop efterforskningen af os og gå offentligt ud og erkend, at ingen i Bezos organisation (herunder Washington Post) har kendskab til, at American Media (Ejerselskabet bag National Enquirer) har bedrevet journalistik styret af politiske motiver.

Hvis Bezos accepterer de to krav vil American Media undlade at udgive, distribuere, dele eller beskrive de ti fotos.

American Media og David Pecker havde næppe forestillet sig, hvor hurtigt deres angrebsvåben kunne rettes tilbage mod dem selv, for i nat offentliggjorde Jeff Besoz mailkorrespondancen med truslerne fra sladderkoncernen.

I et indlæg på Medium beskriver Bezos forløbet og understreger, at han bestemt ikke har lyst til ydmygelsen ved at billederne kommer til at cirkulere på nettet, men at større hensyn vejer tungere. Nemlig, at man ikke skal have lov til at afpresse og dermed kontrollere en mand i hans position – underforstået, at han er eksponent for både fri presse og frie forretninger.

National Enquirer har endnu ikke reageret på Jeff Bezos modtræk.

Foto: Wikimedia

Kurateret

Man kunne også spørge læserne til råds

Journalist laver sin egen survey blandt læserne for at forberede sig til den amerikanske valgkamp

Udgivet

den

Matt Pearce fra Los Angeles Times har ikke tidligere dækket amerikanske valgkampe. For at forberede sig bedst muligt og være sikker på, at han rammer det, som læserne har brug, har han derfor taget det noget usædvanlige skridt at producere et helt spørgeskema med 11 spørgsmål, som har har delt på sine sociale medier.

Indtil videre har 3.000 personer svaret på hans spørgsmål. De har blandt andet fortalt, hvad de mener er det vigtigste spørgsmål i valgkampen, hvilke emner, de helst vil læse om, hvad de selv vil stemme, og hvordan de ville prioritere arbejdet, hvis de var chef på Los Angeles Times.

Matt Pearce fremhæver, at den massive feedback giver ham et solidt fundament at stå på, når han kaster sig ud i arbejdet.

“Nu repræsenterer jeg tusindvis af mennesker, som har bedt mig om at undersøge dette og jeg er tilfældigvis fyren, som bliver betalt for at flyve rundt og grave dokumenter frem og stille spørgsmål for dem, mens de har travlt med at leve deres liv,” siger Matt Pearce til NiemanLab.

Pearces spørgeskema spørger ikke kun, hvilke typer historier læserne ville sætte igang hvis de var redaktører, men også hvilke der er mest sandsynlige, at de vil læse.

Og der er ikke nogen sammenhæng mellem de svar, hvilket må siges at være nyttig viden for en journalist.

Læs om hele Matt Pearces lytteprojekt på NiemanLab.

Du kan se alle hans spørgsmål ved at klikke på hans tweet.

Ideen om at spørge læserne til råds er på ingen måde unik. Mange medier har længe gjort en dyd ud af at lytte til brugerne, men så vidt vides, er det første gang, at en individuel journalist har lavet sit eget analysearbejde.

Mange medier stiller regelmæssigt spørgsmål til brugerne og den filosofi vil formentlig tage mere fart i Danmark efter det amerikanske Hearken har etableret sig her.

Hearken fabrikerer spørgebokse og analyseværktøjer til at håndtere de mange svar.

Og nu hvor du har læst helt hertil har du måske også lyst til at deltage i Medietrends læserundersøgelse?

Alle besvarelser læses med stor nysgerrighed og åbenhed. Du kommer til Medietrends spørgsmål her

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu