Connect with us

Original

Er du klar til slow news?

Nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor er det nu, at vi skal tage en dyb indånding og slow down.

Udgivet

den

Er du klar til slow news?

Nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor er det nu, at vi skal tage en dyb indånding og slow down.

Sådan lyder den redaktionelle forståelse hos et nyt britisk medie, der lanceres til januar og som allerede nu har finansieringen på plads for de første tre år.

Mediet gør en så stor dyd ud af de langsomme, at de har valgt at kalde sig Tortoise – skildpadde.

På lange stræk minder analysen hos Tortoise meget om den, der også driver danske Zetland, men Tortoise er gået videre med innovationen af langsom, medlemspåvirket journalistik.

Det betyder blandt andet, at Tortoise holder åbne tematiserede redaktionsmøder hver dag, som man kan deltage i enten ved fysisk at komme forbi eller ved digital tilstedeværelse. De åbne redaktionsmøder, kaldet Thinkin, er forberedt med små notes, der klæder alle på med fakta og perspektiver på mødets tema, så alle stemmer har nogenlunde lige gode muligheder for at spille ind.

Hver anden uge holder Tortoise deres Thinkins ude af huset på skoler, fængsler, medborgerhuse og andre steder.

Tortoise vil dagligt udgive maksimalt fem artikler, som oftest vil handle om de fem kræfter, som redaktionen mener er det mest styrende og vigtige i øjeblikket. Det er teknologi, naturresourser, identitet, finanser og lang levetid.

En gang i kvartalet udkommer the Tortoise quarterly på print med longreads. Ifølge Tortoise kan det være eventyr, fortællinger og nyheder, der ikke fortælles “mens de foregår, men når de er klar.”

Et interessant aspekt ved Tortoise er, at grundlæggerne ikke er millennials iværksættertyper. Derimod er det den tidligere nyhedsdirektør på BBC, den tidligere President fra Wall Street Journal og den tidligere amerikanske ambassadør i UK.

Projektet har tilsyneladende solide rige investorer bag sig, men kører også i øjeblikket en Kickstarter-kampagne fordi de gerne vil have plads til almindelige mennesker i ejerkredsen. Crowdfundingen går over al forventning og har p.t. indsamlet fem gange mere end målet.

Tortoises slogan er: Slow down. Wise up. Join in.

Besøg Tortoise foreløbige site eller deres Kickstarter-kampagne

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu