Connect with us

Original

Er du klar til slow news?

Nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor er det nu, at vi skal tage en dyb indånding og slow down.

Udgivet

den

Er du klar til slow news?

Nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor er det nu, at vi skal tage en dyb indånding og slow down.

Sådan lyder den redaktionelle forståelse hos et nyt britisk medie, der lanceres til januar og som allerede nu har finansieringen på plads for de første tre år.

Mediet gør en så stor dyd ud af de langsomme, at de har valgt at kalde sig Tortoise – skildpadde.

På lange stræk minder analysen hos Tortoise meget om den, der også driver danske Zetland, men Tortoise er gået videre med innovationen af langsom, medlemspåvirket journalistik.

Det betyder blandt andet, at Tortoise holder åbne tematiserede redaktionsmøder hver dag, som man kan deltage i enten ved fysisk at komme forbi eller ved digital tilstedeværelse. De åbne redaktionsmøder, kaldet Thinkin, er forberedt med små notes, der klæder alle på med fakta og perspektiver på mødets tema, så alle stemmer har nogenlunde lige gode muligheder for at spille ind.

Hver anden uge holder Tortoise deres Thinkins ude af huset på skoler, fængsler, medborgerhuse og andre steder.

Tortoise vil dagligt udgive maksimalt fem artikler, som oftest vil handle om de fem kræfter, som redaktionen mener er det mest styrende og vigtige i øjeblikket. Det er teknologi, naturresourser, identitet, finanser og lang levetid.

En gang i kvartalet udkommer the Tortoise quarterly på print med longreads. Ifølge Tortoise kan det være eventyr, fortællinger og nyheder, der ikke fortælles “mens de foregår, men når de er klar.”

Et interessant aspekt ved Tortoise er, at grundlæggerne ikke er millennials iværksættertyper. Derimod er det den tidligere nyhedsdirektør på BBC, den tidligere President fra Wall Street Journal og den tidligere amerikanske ambassadør i UK.

Projektet har tilsyneladende solide rige investorer bag sig, men kører også i øjeblikket en Kickstarter-kampagne fordi de gerne vil have plads til almindelige mennesker i ejerkredsen. Crowdfundingen går over al forventning og har p.t. indsamlet fem gange mere end målet.

Tortoises slogan er: Slow down. Wise up. Join in.

Besøg Tortoise foreløbige site eller deres Kickstarter-kampagne

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu