Connect with us

Original

Er du klar til slow news?

Nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor er det nu, at vi skal tage en dyb indånding og slow down.

Udgivet

den

Er du klar til slow news?

Nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor er det nu, at vi skal tage en dyb indånding og slow down.

Sådan lyder den redaktionelle forståelse hos et nyt britisk medie, der lanceres til januar og som allerede nu har finansieringen på plads for de første tre år.

Mediet gør en så stor dyd ud af de langsomme, at de har valgt at kalde sig Tortoise – skildpadde.

På lange stræk minder analysen hos Tortoise meget om den, der også driver danske Zetland, men Tortoise er gået videre med innovationen af langsom, medlemspåvirket journalistik.

Det betyder blandt andet, at Tortoise holder åbne tematiserede redaktionsmøder hver dag, som man kan deltage i enten ved fysisk at komme forbi eller ved digital tilstedeværelse. De åbne redaktionsmøder, kaldet Thinkin, er forberedt med små notes, der klæder alle på med fakta og perspektiver på mødets tema, så alle stemmer har nogenlunde lige gode muligheder for at spille ind.

Hver anden uge holder Tortoise deres Thinkins ude af huset på skoler, fængsler, medborgerhuse og andre steder.

Tortoise vil dagligt udgive maksimalt fem artikler, som oftest vil handle om de fem kræfter, som redaktionen mener er det mest styrende og vigtige i øjeblikket. Det er teknologi, naturresourser, identitet, finanser og lang levetid.

En gang i kvartalet udkommer the Tortoise quarterly på print med longreads. Ifølge Tortoise kan det være eventyr, fortællinger og nyheder, der ikke fortælles “mens de foregår, men når de er klar.”

Et interessant aspekt ved Tortoise er, at grundlæggerne ikke er millennials iværksættertyper. Derimod er det den tidligere nyhedsdirektør på BBC, den tidligere President fra Wall Street Journal og den tidligere amerikanske ambassadør i UK.

Projektet har tilsyneladende solide rige investorer bag sig, men kører også i øjeblikket en Kickstarter-kampagne fordi de gerne vil have plads til almindelige mennesker i ejerkredsen. Crowdfundingen går over al forventning og har p.t. indsamlet fem gange mere end målet.

Tortoises slogan er: Slow down. Wise up. Join in.

Besøg Tortoise foreløbige site eller deres Kickstarter-kampagne

Læs også