Connect with us

Kurateret

Kristeligt Dagblad lancerer nichemedie

21. september kaster Kristeligt Dagblade sig ud på nichemarkedet med et fagmedie for ansatte og frivillige på det kirkelige område

Udgivet

den

Kristeligt Dagblad slutter sig nu til nichemedie-trenden og lancerer til september et nyt fagmedie for de flere end 10.000 personer, der i dag er ansat i folkekirken. Ud over de fastansatte har Kristeligt Dagblad også kikkerten rettet mod de yderligere 110.000 frivillige, der er tilknyttet kirkelige organisationer.

Det nye, digitale fagmedie får navnet Kirke.dk og skal ifølge Kristeligt Dagblad bringe nyheder, inspiration og faglig viden til beslutningstagere, ansatte og frivillige på det kirkelige område.

”Danske menigheder og kirkelige organisationer udfører et utrolig vigtigt, men desværre alt for ofte overset stykke arbejde, som hjælper mange, mange mennesker og styrker vores fælles samfund. Dette arbejde vil vi gerne understøtte og bidrage konstruktivt til ved at skabe et medie, som deler viden, bringer faggrupper sammen på tværs og samler inspiration og nyheder til målgruppen,” udtaler adm. direktør og ansv. chefredaktør Erik Bjerager i en pressemeddelse.

Ambitionen for Kirke.dk  er, at det skal blive et netværksmedie og ikke bare envejskommunikation.

“Vi lægger vægt på at inddrage læserne i vores journalistik, så vi kan være en platform for erfaringsudveksling og konstruktiv debat,” udtaler den kommende redaktør af Kirke.dk Kåre Gade.

Kirke.dk bliver ligesom langt de fleste niche- og fagmedier abonnementsfinansieret og udkommer første gang den 21. september.

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu