Connect with us

Original

Er du klar til empatisk journalistik?

Hvis medierne ikke igen og igen skal fejlvurdere og misforstå signaler og udsagn fra store dele af samfundet, skal journalisterne lære at lytte og forstå. Det hjælper den empatiske journalistik med

Udgivet

den

Er du klar til empatisk journalistik?

Når journalister, eksperter og politikere gang på gang fejlvurderer stemninger og udviklinger i samfundet, er det fordi de er for dårlige til at lytte og forstå.

Toneangivende amerikanske journalister fra Østkysten fattede ikke, hvad der foregik blandt Trumps tilhængere, britiske London-journalister undervurderede energien blandt Brexittilhængerne og her hjemme har medierne heller ikke for stolte erfaringer med at fornemme stemningen udenfor Slotsholmen.

Derfor er der ved at blive udviklet en ny journalistisk disciplin – den empatiske journalistik. American Press Institute sætter i en omfattende rapport spot på den empatiske journalistik.

Kort fortalt er disciplinen karakteriseret ved, at journalisten forstår, hvad der ligger bag de hændelser og begivenheder, som han/hun rapporterer om. Hvis journalisten for eksempel interviewer en kriminel er udfordringen for journalisten at forstå, hvorfor vedkommende blev kriminel. Ikke for at undskylde de kriminelle gerninger, men fordi indsigten og empatien skaber en bedre, mere indsigtsfuld og mere troværdig fortælling og også skaber mulighed for langt bedre spørgsmål.

Ifølge rapporten fra American Press Institute er den empatiske journalistik den begavede løsning på afstanden mellem medierne og brugerne. I længere tid har løsningen oftest været, at medierne forsøgte at ansætte journalister, som afspejlede befolkningens sammensætning, men det er ifølge rapporten ikke en garanti for, at der bliver lyttet nysgerrigt og fordomsfrit til de mange aktører udenfor mediernes egne osteklokker.

Rapporten sammenligner udfordringen med lægers forståelse af deres patienter. Hvis lægen kun har forstand og interesse for kemi og videnskab er det en dårligere læge, end hvis den hvidkitlede oprigtigt ønsker at forstå patientens situation. Det samme gælder for journalister, argumenteres derfor i rapporten.

Den empatiske journalistik handler ikke kun om det gode personportræt, men i mindst lige så grad om forståelsen af samfund og miljøer.

Rapporten er lang, men relativt konkret og giver gode råd om, hvordan den empatiske journalistik håndteres overfor kilder og hvordan den implementeres på redaktionerne.

Her er rapporten

Læs også:

Et bud på fremtidens journalistliv

Den journalistiske forbandelse

Original

DMJX åbner iværksætter-uddannelse

Nu bliver det lettere at tage de første usikre skridt ud i det iværksætterliv, som mange mediefolk opsøger

Udgivet

den

DMJX åbner iværksætter-uddannelse
Rektor for DMJX Trine Nielsen. Foto: Anders Hviid

Det er hævet over enhver tvivl at flere og flere mediemennesker i fremtiden kommer til at skabe deres egne arbejdspladser og virksomheder. Derfor slår DMJX snart dørene op til en ny medieiværksætteruddannelse, der skal gøre det lettere for nye startuppere at komme igang.

Den nye uddannelse får adresse i DMJXs afdeling i Emdrup og får navnet “Fra ide til virksomhed – Business Makers”.

Teknisk set er uddannelsen et efteruddannelsesforløb, men reelt er der tale et forretningsudviklingsforløb, hvor DMJX støtter iværksætterne med alle de relevante værktøjer og kompetencer, som skal i sving, når man starter op for sig selv.

Derfor er der både undervisning i regnskab, økonomi, strategi, salg, markedsføring, branding, produktudvikling og finansiering.

Samtidig byder det halve år på intensiv networking med de andre på holdet (op mod 40) og det skal der gerne komme værdifulde samarbejder ud af.

Rektor på DMJX Trine Nielsen fortæller, at initiativet kommer til verden som en reaktion på, at flere end hver femte dimittend fra Emdup og knap hver tiende fra DMJX i Aarhus springer ud som selvstændige.

“Med vores nye initiativ ønsker vi at gøre dem i stand til at skabe deres egen virksomhed – alene eller sammen med andre, og ikke kun fokusere på at overleve, men også skabe vækst. De kreative erhverv er i vækst, men mangler færdigheder og kompetencer i forhold til at udvikle forretning og det håber vi at kunne gøre her,” siger Trine Nielsen.

Uddannelsen har kickoff den 19. november og der er ansøgningsfrist den 10. november.

Læs mere her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu