Connect with us

Original

Er du klar til empatisk journalistik?

Hvis medierne ikke igen og igen skal fejlvurdere og misforstå signaler og udsagn fra store dele af samfundet, skal journalisterne lære at lytte og forstå. Det hjælper den empatiske journalistik med

Udgivet

den

Er du klar til empatisk journalistik?

Når journalister, eksperter og politikere gang på gang fejlvurderer stemninger og udviklinger i samfundet, er det fordi de er for dårlige til at lytte og forstå.

Toneangivende amerikanske journalister fra Østkysten fattede ikke, hvad der foregik blandt Trumps tilhængere, britiske London-journalister undervurderede energien blandt Brexittilhængerne og her hjemme har medierne heller ikke for stolte erfaringer med at fornemme stemningen udenfor Slotsholmen.

Derfor er der ved at blive udviklet en ny journalistisk disciplin – den empatiske journalistik. American Press Institute sætter i en omfattende rapport spot på den empatiske journalistik.

Kort fortalt er disciplinen karakteriseret ved, at journalisten forstår, hvad der ligger bag de hændelser og begivenheder, som han/hun rapporterer om. Hvis journalisten for eksempel interviewer en kriminel er udfordringen for journalisten at forstå, hvorfor vedkommende blev kriminel. Ikke for at undskylde de kriminelle gerninger, men fordi indsigten og empatien skaber en bedre, mere indsigtsfuld og mere troværdig fortælling og også skaber mulighed for langt bedre spørgsmål.

Ifølge rapporten fra American Press Institute er den empatiske journalistik den begavede løsning på afstanden mellem medierne og brugerne. I længere tid har løsningen oftest været, at medierne forsøgte at ansætte journalister, som afspejlede befolkningens sammensætning, men det er ifølge rapporten ikke en garanti for, at der bliver lyttet nysgerrigt og fordomsfrit til de mange aktører udenfor mediernes egne osteklokker.

Rapporten sammenligner udfordringen med lægers forståelse af deres patienter. Hvis lægen kun har forstand og interesse for kemi og videnskab er det en dårligere læge, end hvis den hvidkitlede oprigtigt ønsker at forstå patientens situation. Det samme gælder for journalister, argumenteres derfor i rapporten.

Den empatiske journalistik handler ikke kun om det gode personportræt, men i mindst lige så grad om forståelsen af samfund og miljøer.

Rapporten er lang, men relativt konkret og giver gode råd om, hvordan den empatiske journalistik håndteres overfor kilder og hvordan den implementeres på redaktionerne.

Her er rapporten

Læs også:

Et bud på fremtidens journalistliv

Den journalistiske forbandelse

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu