Connect with us

Kurateret

Google vil særbehandle abonnenter

Søgeresultater fra medier, du betaler for, vil blive placeret højere, når du søger på Google. Det er endnu en hjælpende hånd fra Google til medierne

Udgivet

den

Google vil særbehandle abonnenter

Google er tilsyneladende i fuld sving med at ændre strategi overfor betalingmedier. Hidtil har Google med den såkaldte First Click Free policy downranket medier med betalingsmure og krævet, at medierne stillede tre gratis artikler til rådighed om dagen.

Hensigten var logisk, da Google jo ønsker at levere flest mulige relevante søgeresultater, og det er naturligvis aldrig relevant at klikke sig direkte ind i en betalingsvæg.

Men det princip har Google for nyligt blødt op på og istedet ladet antallet af “gratis” artikler være op til mediet.

Ifølge Bloomberg planlægger Google nu at komme betalingsmedierne endnu mere i møde.

Kilder i Google beretter nemlig, at Google snart vil give søgeresultater fra betalingsmedier højere placering til de læsere, der betaler for mediet. Det betyder altså, at fx Berlingskes abonnenter vil kunne opleve, at artikler fra Berlingske rangeres højere end tidligere.

Hvordan Google vil vide om vi er abonnenter eller ej, melder historien ikke noget om. Men beslutningen vidner om, at Google bevidst forsøger at please medierne og anerkende at mange medier er afhængige af at kunne tage betaling for deres journalistik på anden måde end ved at vise annoncer.

Google er i det hele taget inde i en udvikling, hvor de betyder mere og mere for medierne. Dels har langt de fleste medier oplevet øget trafik fra Google i det seneste år og samtidig er trafikken fra Facebook faldet. Oven i dette er Google også ved at ændre sine rankingprincipper til at tage udgangspunkt i mobilsider fremfor desktopsider.

For medier er Google derfor et vigtigt opmærksomhedspunkt lige nu.

Læs også:

Nu er Google mobile first alvor

Google kan kvæle medier

Er danske medier klar til Googles mobile first index?

Foto: The blue diamond gallery

Læs også