Connect with us

Original

TV MIDTVEST dropper Facebook i to uger

En politiker, en studerende, to direktører og et medie vil se, hvad de mister ved fuldstændig at droppe Facebook i to uger.

Udgivet

den

TV MIDTVEST dropper Facebook i to uger

Det regionale mediehus TV MIDTVEST vil med et Facebook-eksperiment undersøge, hvor afhængige medier og borgere er af Facebook. TV MIDTVEST dropper derfor at dele indhold på det sociale medie i to uger.

”Der er så meget snak om Facebooks magtposition i vores samfund. Men vi ved reelt ikke, hvor store konsekvenserne ville være ved at vælge Facebook fra. Derfor er vi nødt til at afprøve det her, så vi ved, hvor vi som mediehus står overfor Facebook,” siger TV MIDTVESTs direktør Lone Sunesen i en pressemeddelelse.

Med i eksperimentet er fire Facebook-brugere, der skal logge ud af det sociale medie i de to uger og finde nyheder ad andre veje.

En af dem er det socialdemokratiske folketingsmedlem Simon Kollerup, der normalt er meget aktiv på Facebook – både med at holde sig orienteret og selv dele nyheder og holdninger. Simon Kollerup har 8.000 følgere på Facebook.

”Det bliver svært, og det bliver hårdt. Jeg er selvfølgelig bekymret for, om jeg mister noget føling med hvilke nyheder, der for alvor tager dagsordenen. Men jeg må se, om jeg kan finde ud af det via andre kanaler,” siger Simon Kollerup.

De tre andre testpersoner er:

Rasmus Johnsen, 45, er iværksætter og virksomhedsejer i Klitmøller, hvor han arbejder med innovation. Han bruger ikke længere Facebook særligt meget, og han er derfor overbevist om, at det bliver en nem udfordring for ham.

Trine Jepsen, 40, er direktør for kulturcentret og herregården Nørre Vosborg. Derudover har hun også sanger, skuespiller, tv-vært og foredragsholder på CV’et.

Emil Rentius Sørensen, 19, 3.g elev på Holstebro Handelsgymnasium, hvor han er ved at tage en HHX. Emil får de fleste af sine nyheder fra Facebook og TV 2s nyhedsapp, ellers bruger han det sociale medie til at lave aftaler med vennerne. Han er derfor mest af alt nervøs for at gå glip af vigtige aftaler.

Ifølge Reuters Institute for the Study of Journalism får 53 procent af danskerne nyheder via Facebook. 10 procent angiver, at Facebook er deres primære nyhedskilde.

Hvad vil det koste TV MIDTVEST?

Eksperimentet er ikke bare interessant på borgersiden. På mediefronten bliver det også spændende, hvor meget eller lidt det betyder, at mediet selv publicerer indhold på Facebook.

Typisk deler TV MIDTVEST 8-15 opslag på deres forskellige Facebooksider dagligt, og når de med at clean cut i aften ved midnat stopper strømmen, vil det utvivlsomt reducere deres rækkevidde på Facebook. Men da brugerne fortsat har mulighed for selv at finde nyhederne på tvmidtvest.dk og derefter dele dem via deres private profiler vil TV MIDTVEST fortsat opleve, at de får trafik fra Facebook.

TV MIDTVEST oplyser i pressemeddelelsen, at de normalt modtager cirka 40 procent af deres trafik fra sociale medier – heraf langt det meste fra Facebook. Dermed minder MidtVest næsten på decimalen de største digitale, danske medier, der i gennemsnit modtager 38 procent af deres trafik fra sociale medier.

Facebook meddelte i torsdags, at de fremover vil reducere Facebookssiders rækkevidde på nyhedsfeedet for at give plads til mere indhold fra venner og familie.

Hvad det får af konsekvenser for medierne er svært at spå om. Men TV MIDTVEST eksperiment vil give en interessant strømpil.

Igennem de seneste måneder har Facebook faktisk fjernet mediernes og andre Facebooksider fra nyhedsfeedet i et eksperiment i seks lande. Status fra Slovakiet, der er et af de seks lande, er at mediernes rækkevidde er faldet voldsomt, men at medierne fortsat modtager nogenlunde den samme mængde trafik fra Facebook.

Hvis TV MIDTVESTs forsøg får samme resultat, vil mange danske medier nok ånde lettet op efter meddelelsen fra Facebook i sidste uge.

Du kan følge konsekvenserne og erfaringerne i eksperimentet på denne blog 

Original

Q&A: “Her finder man programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler, splitter, bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet”

DRs nye chef for aktualitet, kultur og dokumentar, Lisbeth Langwadt, vil lægge en strategi, der både er til glæde for dem der vil streame og dem der vil have flow.

Udgivet

den

"Alene i vildmarken" er et af de programmer, som både performer godt, når de streames og sendes live. DR Pressebilleder.

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Interviewet er lavet via Messenger.


Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:

Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?

Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.

Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og historiestoffet.

Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?

Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i dag.

Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har det været helt naturligt at ændre organiseringen også.

Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?

Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til.  Så det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.

Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?

Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.

Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?

Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere. For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din foretrukne platform.

Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming, fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til unge og med DRTV som den primære platform.

Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?

Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med forskellige behov.

Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør de mange interesserede seere rigtig glade 🙂.

DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.

DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder. Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret, at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.

Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og fortælle 🤗

Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen 🙂 Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!

Hehe, altid til tjeneste i licensens navn 👌🏻. Selv tak for chatten!

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu