Connect with us

Original

TV MIDTVEST dropper Facebook i to uger

En politiker, en studerende, to direktører og et medie vil se, hvad de mister ved fuldstændig at droppe Facebook i to uger.

Udgivet

den

TV MIDTVEST dropper Facebook i to uger

Det regionale mediehus TV MIDTVEST vil med et Facebook-eksperiment undersøge, hvor afhængige medier og borgere er af Facebook. TV MIDTVEST dropper derfor at dele indhold på det sociale medie i to uger.

”Der er så meget snak om Facebooks magtposition i vores samfund. Men vi ved reelt ikke, hvor store konsekvenserne ville være ved at vælge Facebook fra. Derfor er vi nødt til at afprøve det her, så vi ved, hvor vi som mediehus står overfor Facebook,” siger TV MIDTVESTs direktør Lone Sunesen i en pressemeddelelse.

Med i eksperimentet er fire Facebook-brugere, der skal logge ud af det sociale medie i de to uger og finde nyheder ad andre veje.

En af dem er det socialdemokratiske folketingsmedlem Simon Kollerup, der normalt er meget aktiv på Facebook – både med at holde sig orienteret og selv dele nyheder og holdninger. Simon Kollerup har 8.000 følgere på Facebook.

”Det bliver svært, og det bliver hårdt. Jeg er selvfølgelig bekymret for, om jeg mister noget føling med hvilke nyheder, der for alvor tager dagsordenen. Men jeg må se, om jeg kan finde ud af det via andre kanaler,” siger Simon Kollerup.

De tre andre testpersoner er:

Rasmus Johnsen, 45, er iværksætter og virksomhedsejer i Klitmøller, hvor han arbejder med innovation. Han bruger ikke længere Facebook særligt meget, og han er derfor overbevist om, at det bliver en nem udfordring for ham.

Trine Jepsen, 40, er direktør for kulturcentret og herregården Nørre Vosborg. Derudover har hun også sanger, skuespiller, tv-vært og foredragsholder på CV’et.

Emil Rentius Sørensen, 19, 3.g elev på Holstebro Handelsgymnasium, hvor han er ved at tage en HHX. Emil får de fleste af sine nyheder fra Facebook og TV 2s nyhedsapp, ellers bruger han det sociale medie til at lave aftaler med vennerne. Han er derfor mest af alt nervøs for at gå glip af vigtige aftaler.

Ifølge Reuters Institute for the Study of Journalism får 53 procent af danskerne nyheder via Facebook. 10 procent angiver, at Facebook er deres primære nyhedskilde.

Hvad vil det koste TV MIDTVEST?

Eksperimentet er ikke bare interessant på borgersiden. På mediefronten bliver det også spændende, hvor meget eller lidt det betyder, at mediet selv publicerer indhold på Facebook.

Typisk deler TV MIDTVEST 8-15 opslag på deres forskellige Facebooksider dagligt, og når de med at clean cut i aften ved midnat stopper strømmen, vil det utvivlsomt reducere deres rækkevidde på Facebook. Men da brugerne fortsat har mulighed for selv at finde nyhederne på tvmidtvest.dk og derefter dele dem via deres private profiler vil TV MIDTVEST fortsat opleve, at de får trafik fra Facebook.

TV MIDTVEST oplyser i pressemeddelelsen, at de normalt modtager cirka 40 procent af deres trafik fra sociale medier – heraf langt det meste fra Facebook. Dermed minder MidtVest næsten på decimalen de største digitale, danske medier, der i gennemsnit modtager 38 procent af deres trafik fra sociale medier.

Facebook meddelte i torsdags, at de fremover vil reducere Facebookssiders rækkevidde på nyhedsfeedet for at give plads til mere indhold fra venner og familie.

Hvad det får af konsekvenser for medierne er svært at spå om. Men TV MIDTVEST eksperiment vil give en interessant strømpil.

Igennem de seneste måneder har Facebook faktisk fjernet mediernes og andre Facebooksider fra nyhedsfeedet i et eksperiment i seks lande. Status fra Slovakiet, der er et af de seks lande, er at mediernes rækkevidde er faldet voldsomt, men at medierne fortsat modtager nogenlunde den samme mængde trafik fra Facebook.

Hvis TV MIDTVESTs forsøg får samme resultat, vil mange danske medier nok ånde lettet op efter meddelelsen fra Facebook i sidste uge.

Du kan følge konsekvenserne og erfaringerne i eksperimentet på denne blog 

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu