Connect with us

Original

TV MIDTVEST dropper Facebook i to uger

En politiker, en studerende, to direktører og et medie vil se, hvad de mister ved fuldstændig at droppe Facebook i to uger.

Udgivet

den

TV MIDTVEST dropper Facebook i to uger

Det regionale mediehus TV MIDTVEST vil med et Facebook-eksperiment undersøge, hvor afhængige medier og borgere er af Facebook. TV MIDTVEST dropper derfor at dele indhold på det sociale medie i to uger.

”Der er så meget snak om Facebooks magtposition i vores samfund. Men vi ved reelt ikke, hvor store konsekvenserne ville være ved at vælge Facebook fra. Derfor er vi nødt til at afprøve det her, så vi ved, hvor vi som mediehus står overfor Facebook,” siger TV MIDTVESTs direktør Lone Sunesen i en pressemeddelelse.

Med i eksperimentet er fire Facebook-brugere, der skal logge ud af det sociale medie i de to uger og finde nyheder ad andre veje.

En af dem er det socialdemokratiske folketingsmedlem Simon Kollerup, der normalt er meget aktiv på Facebook – både med at holde sig orienteret og selv dele nyheder og holdninger. Simon Kollerup har 8.000 følgere på Facebook.

”Det bliver svært, og det bliver hårdt. Jeg er selvfølgelig bekymret for, om jeg mister noget føling med hvilke nyheder, der for alvor tager dagsordenen. Men jeg må se, om jeg kan finde ud af det via andre kanaler,” siger Simon Kollerup.

De tre andre testpersoner er:

Rasmus Johnsen, 45, er iværksætter og virksomhedsejer i Klitmøller, hvor han arbejder med innovation. Han bruger ikke længere Facebook særligt meget, og han er derfor overbevist om, at det bliver en nem udfordring for ham.

Trine Jepsen, 40, er direktør for kulturcentret og herregården Nørre Vosborg. Derudover har hun også sanger, skuespiller, tv-vært og foredragsholder på CV’et.

Emil Rentius Sørensen, 19, 3.g elev på Holstebro Handelsgymnasium, hvor han er ved at tage en HHX. Emil får de fleste af sine nyheder fra Facebook og TV 2s nyhedsapp, ellers bruger han det sociale medie til at lave aftaler med vennerne. Han er derfor mest af alt nervøs for at gå glip af vigtige aftaler.

Ifølge Reuters Institute for the Study of Journalism får 53 procent af danskerne nyheder via Facebook. 10 procent angiver, at Facebook er deres primære nyhedskilde.

Hvad vil det koste TV MIDTVEST?

Eksperimentet er ikke bare interessant på borgersiden. På mediefronten bliver det også spændende, hvor meget eller lidt det betyder, at mediet selv publicerer indhold på Facebook.

Typisk deler TV MIDTVEST 8-15 opslag på deres forskellige Facebooksider dagligt, og når de med at clean cut i aften ved midnat stopper strømmen, vil det utvivlsomt reducere deres rækkevidde på Facebook. Men da brugerne fortsat har mulighed for selv at finde nyhederne på tvmidtvest.dk og derefter dele dem via deres private profiler vil TV MIDTVEST fortsat opleve, at de får trafik fra Facebook.

TV MIDTVEST oplyser i pressemeddelelsen, at de normalt modtager cirka 40 procent af deres trafik fra sociale medier – heraf langt det meste fra Facebook. Dermed minder MidtVest næsten på decimalen de største digitale, danske medier, der i gennemsnit modtager 38 procent af deres trafik fra sociale medier.

Facebook meddelte i torsdags, at de fremover vil reducere Facebookssiders rækkevidde på nyhedsfeedet for at give plads til mere indhold fra venner og familie.

Hvad det får af konsekvenser for medierne er svært at spå om. Men TV MIDTVEST eksperiment vil give en interessant strømpil.

Igennem de seneste måneder har Facebook faktisk fjernet mediernes og andre Facebooksider fra nyhedsfeedet i et eksperiment i seks lande. Status fra Slovakiet, der er et af de seks lande, er at mediernes rækkevidde er faldet voldsomt, men at medierne fortsat modtager nogenlunde den samme mængde trafik fra Facebook.

Hvis TV MIDTVESTs forsøg får samme resultat, vil mange danske medier nok ånde lettet op efter meddelelsen fra Facebook i sidste uge.

Du kan følge konsekvenserne og erfaringerne i eksperimentet på denne blog 

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu