Connect with us

Original

Hård mediekamp om de unges opmærksomhed

Indenfor et år er der givet mediestøtte til tre nye medier for de unge. Samtidig er der allerede tre medier skabt af unge for unge – uden mediestøtte

Udgivet

den

Hård mediekamp om de unges opmærksomhed

Man ser det for sig:

Unge i hundredetusindevis, der forsøger at få fred til at pleje deres studier, deres  Instagramliv og deres seriebinging mens det halve af medieDanmark kæmper for at friste dem med nye medier og oplæring i at blive gode mediebrugere.

For et år siden modtog Koncentrat.dk knap tre millioner kroner fra Innovationspuljen til at skabe et medie for de ældre teenagers. Nu har Altinget modtaget 2,9 millioner fra samme pulje til et medie for samme målgruppe og i JP Politikens Hus satser de på de lidt ældre – dem i tyverne – med Format, som også netop har modtaget 3,2 millioner kroner fra Innovationspuljen.

Udover disse tre millionprojekter er der Qvark (som vist ligger lidt stille p.t.), Sein og Papercut Issues, som også retter sig mod unge eller yngre målgrupper

Papercut Issues har det vildeste og mest energifyldte design i #dkmedier og er værd at studere.

Sein, der er et rent græsrodsprojekt styret af helt unge, der skriver til deres jævnaldrende, forsøgte også at få etableringsstøtte til at få deres medie til at gro. Men ifølge et opslag på Seins Facebook-væg blev de afvist, fordi de ikke levede op til kravene om, hvad et nyhedsmedie er.

Sein modtog dog 360.000 kroner som etableringsstøtte i årets første uddeling fra Innovationspuljen.

Format.dk og Koncentrat.dk er begge launchet i beta-versioner, mens Altingets kommende medie først forventes at gå i luften i sommeren 2018. Hvad navnet bliver er uvist og man får ikke stillet sin nysgerrighed ved at stalke Altingets domæneliste. Dog ejer de domænet skoletinget.dk, men det er næppe et brand, der vil hitte i målgruppen.

Læs også