Connect with us

Original

Hård mediekamp om de unges opmærksomhed

Indenfor et år er der givet mediestøtte til tre nye medier for de unge. Samtidig er der allerede tre medier skabt af unge for unge – uden mediestøtte

Udgivet

den

Hård mediekamp om de unges opmærksomhed

Man ser det for sig:

Unge i hundredetusindevis, der forsøger at få fred til at pleje deres studier, deres  Instagramliv og deres seriebinging mens det halve af medieDanmark kæmper for at friste dem med nye medier og oplæring i at blive gode mediebrugere.

For et år siden modtog Koncentrat.dk knap tre millioner kroner fra Innovationspuljen til at skabe et medie for de ældre teenagers. Nu har Altinget modtaget 2,9 millioner fra samme pulje til et medie for samme målgruppe og i JP Politikens Hus satser de på de lidt ældre – dem i tyverne – med Format, som også netop har modtaget 3,2 millioner kroner fra Innovationspuljen.

Udover disse tre millionprojekter er der Qvark (som vist ligger lidt stille p.t.), Sein og Papercut Issues, som også retter sig mod unge eller yngre målgrupper

Papercut Issues har det vildeste og mest energifyldte design i #dkmedier og er værd at studere.

Sein, der er et rent græsrodsprojekt styret af helt unge, der skriver til deres jævnaldrende, forsøgte også at få etableringsstøtte til at få deres medie til at gro. Men ifølge et opslag på Seins Facebook-væg blev de afvist, fordi de ikke levede op til kravene om, hvad et nyhedsmedie er.

Sein modtog dog 360.000 kroner som etableringsstøtte i årets første uddeling fra Innovationspuljen.

Format.dk og Koncentrat.dk er begge launchet i beta-versioner, mens Altingets kommende medie først forventes at gå i luften i sommeren 2018. Hvad navnet bliver er uvist og man får ikke stillet sin nysgerrighed ved at stalke Altingets domæneliste. Dog ejer de domænet skoletinget.dk, men det er næppe et brand, der vil hitte i målgruppen.

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu