Journalistuddannelserne er snævertsynede, forældede og fuldstændigt afkoblede fra den medieverden, som de studerende bliver lukket ud til. Det mener den franske medietænker Frederic Filloux fra Monday Note.
Han har derfor kastet sig over det, man må forstå bliver, en længere artikelserie om genfødslen af journalistuddannelserne. I sin første artikel kræver Filloux, at fremtidens journalistuddannelser skal indeholde tre fundamentale elementer:
- Fundament
- Brugbarhed
- Inspiration
1
Fundamentet handler om den helt basale forståelse af journalistikken. At der er forskel på at blogge og at skabe journalistik. At research er mere end at Google og at journalistfaget indeholder masser af etik, jura og samfundsindsigt.
2
Brugbarheden er der, hvor Filloux især mener, at journalistuddannelserne er afkoblede fra virkeligheden. Han foreslår derfor, at der sættes ind med følgende skills til de studerende:
Digital økonomi: Alt om de kommercielle kræfter, der styrer den digitale virkelighed og som påvirker mediebranchen hårdt. Det nytter noget at uddanne fremtidens journalister i skæret af nyhedernes uberørte renhed, når virkeligheden er, at nye betalte modeller med eller uden reklame styrer fremtiden.
Iværksætteri: Mange journalister vil få brug for at starte deres egen startup. Derfor skal de klædes på fra uddannelsen til at tænke i forretningsmodeller, målgrupper, finansiering og udvikling af redaktionelle bæredygtige produkter – alt sammen mens de fundamentale journalistiske værdier plejes og fastholdes.
Fundraising: Uanset om man skal skaffe penge til at starte et helt medie eller til at finansiere en dokumentarserie, er det vigtigt at vide, hvordan man kan skaffe funding.
Audience development: Allerede fra første dag skal de studerende lære, hvordan de udvikler deres egne personlige brands og hvordan de mestrer at få deres arbejde til at skabe genlyd på de sociale medier.
Forhandlingsteknik: At kunne forhandle om alt fra løn til tid til at gennemføre et projekt er et must i et journalistliv, mener Filloux.
Tekniske evner: Nyuddannede journalister skal ikke nødvendigvis selv kunne kode i Javascript, men de skal have så stor indsigt i mulighederne, at de kan tænke kreativt og udviklende og kan kommunikere med koderne. På samme måde skal de vide, hvordan man scraper nettet og have indsigt i kunstig intelligens, maskinlæring og NLP. Grundlæggende skal de være klædt på så de kan lære sig selv at anvende de fleste redskaber – for ingen kender alligevel fremtidens værktøjskasse.
Frederic Filloux er klar over, at mange vil beskylde ham for at omdanne journalistuddannelserne til noget fra CBS. Men som han skriver, så har han i sin 30 år lange karriere set så mange “fantastiske” journalister køre forretningen i sænk, med det resultat, at dem fra CBS alligevel fik magten over medierne. Han foretrækker derfor, at nålen svinger ind i midterpositionen, hvor de journalistiske talenter også mestrer de forretningsmæssige udfordringer.
3
Inspirationen: De studerende skal kontinuerligt mindes om, at journalistfaget er verdens bedste job. Derfor skal de inspireres ved at have kontakt med fagets bedste folk og løbende få konkret og nærværende indsigt i, hvordan de dygtigste eller mest privilegerede arbejder.
Frederic Filloux vil som nævnt fortsætte sin behandling af emnet. Du kan følge serien på Monday Note. Men Medietrends vil også kuratere, hvis Filloux holder energiniveauet.
Foto: Wikimedia Commons