Connect with us

Original

Medierne gav Anna Mees shitstorm 83 gange mere fokus end hendes politik

Seks ugers shitstorm gav mere omtale end seks år som borgmester. Sådan ser mediernes Facebookregnskab ud for eksborgmester, Anna Mee Allerslev

Udgivet

den

Medierne gav Anna Mees shitstorm 83 gange mere fokus end hendes politik

Seks ugers shitstorm gav mere omtale end seks år som borgmester. Sådan ser mediernes Facebookregnskab ud for den nu afgåede københavnske borgmester, Anna Mee Allerslev (Rad.V).

Det viser Medietrends optælling af Facebookopslag fra danske medier før og efter den shitstorm, der netop har ført til den radikale borgmesters fald.

Fra den januar-dag i 2011, hvor Anna Mee Allerslev overtog posten fra partifællen Klaus Bondam og frem til dagen efter hendes afsked, har medierne i alt slået 392 opslag op på Facebook om hende.

155 af de danske mediers Facebookopslag blev bragt i løbet af de 2444 borgmesterdage, der gik, før møgsagen blev udløst med en BT-artikel den 12. september.  237 blev bragt i hendes sidste 45 dage på Rådhuset.

Omsat til Facebookopslag per dag betyder det, at den shitstorm-faktor, der ramte Anna Mee Allerslev var på 83. Det vil sige, at hendes shitstorm gav hende 83 gange så meget medieopmærksomhed på Facebook, som hendes politiske arbejde før sagen.

BT, der er gået forrest med de afsløringer, der endte med at føre til Anna Mee Allerslevs fald, har lavet 21 opslag om hende under krisen. I de mere end seks en halvt år der gik forud, lavede BT 3 Facebook-opslag om hende.

Berlingske er dog topscorer med 27 opslag under krisen, der varede i alt seks en halv uge.


Opgørelsen er foretaget ved hjælp af CrowdTangle, der er et værktøj til at monitorere Facebook-aktivitet. Alle opslag fra medier, der indeholder ”Anna Mee” i perioden er analyseret. Ud over dem, findes der formentlig en række opslag, som handler om Anna Mee Allerslev, men som ikke har indeholder søgetermen, og som derfor ikke er blevet afdækket.

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu