Connect with us

Original

Medierne gav Anna Mees shitstorm 83 gange mere fokus end hendes politik

Seks ugers shitstorm gav mere omtale end seks år som borgmester. Sådan ser mediernes Facebookregnskab ud for eksborgmester, Anna Mee Allerslev

Udgivet

den

Medierne gav Anna Mees shitstorm 83 gange mere fokus end hendes politik

Seks ugers shitstorm gav mere omtale end seks år som borgmester. Sådan ser mediernes Facebookregnskab ud for den nu afgåede københavnske borgmester, Anna Mee Allerslev (Rad.V).

Det viser Medietrends optælling af Facebookopslag fra danske medier før og efter den shitstorm, der netop har ført til den radikale borgmesters fald.

Fra den januar-dag i 2011, hvor Anna Mee Allerslev overtog posten fra partifællen Klaus Bondam og frem til dagen efter hendes afsked, har medierne i alt slået 392 opslag op på Facebook om hende.

155 af de danske mediers Facebookopslag blev bragt i løbet af de 2444 borgmesterdage, der gik, før møgsagen blev udløst med en BT-artikel den 12. september.  237 blev bragt i hendes sidste 45 dage på Rådhuset.

Omsat til Facebookopslag per dag betyder det, at den shitstorm-faktor, der ramte Anna Mee Allerslev var på 83. Det vil sige, at hendes shitstorm gav hende 83 gange så meget medieopmærksomhed på Facebook, som hendes politiske arbejde før sagen.

BT, der er gået forrest med de afsløringer, der endte med at føre til Anna Mee Allerslevs fald, har lavet 21 opslag om hende under krisen. I de mere end seks en halvt år der gik forud, lavede BT 3 Facebook-opslag om hende.

Berlingske er dog topscorer med 27 opslag under krisen, der varede i alt seks en halv uge.


Opgørelsen er foretaget ved hjælp af CrowdTangle, der er et værktøj til at monitorere Facebook-aktivitet. Alle opslag fra medier, der indeholder ”Anna Mee” i perioden er analyseret. Ud over dem, findes der formentlig en række opslag, som handler om Anna Mee Allerslev, men som ikke har indeholder søgetermen, og som derfor ikke er blevet afdækket.

Original

Reuters tester deepfake nyhedsindslag

Deepfake tager fart i medieverdenen. BBC er igang og nu eksperimenterer Reuters med hele nyhedsindslag med syntetiske værter

Udgivet

den

Reuters tester deepfake nyhedsindslag
Kredit: Reuters

Det internationale nyhedsbureau Reuters har udviklet en prototype af en nyhedsmaskine, der ved hjælp af automatisering og deepfake-teknologi kan producere hele nyhedsindslag med sportsresultater, billeder af mål og videospeak fra en sportsvært.

Nyhedsværten, som er et rigtigt menneske, har indtalt en lang række replikker og tal, og ud fra det kan kunstig intelligens modellere værtens mimik så ansigttræk og mundbevægelser matcher de nyheder, som bliver “oplæst”.

Her efter kombineres værtens speak med video fra fodboldkampen – fuldstændig som vi kender det fra traditionelle sportsnyheder på TV. Eneste forskel er, at værten aldrig har speaket og at han til gengæld kan lave et indslag for utallige fodboldkampe samtidigt.

Medietrends skrev for nyligt om, hvordan BBC eksperimenterer med vejrudsigter, som også benytters sig af deepfake. Og ligesom med BBC, er det også danske Synthesia, som Reuters samarbejder med om deepfake sportsnyheder.

De to eksempler på lødige udnyttelser af deepfake vidner om, at teknologien kan komme til at spille en væsentlig rolle i medieverdenen. Fuldstændig som de automatiserede tekstartikler længe har gjort i den etablerede medieverden.

Med deepfake er de etiske udfordringer dog langt større, da “bedraget” er mere gennemført og overbevisende. Derfor åbner BBCs og Reuters innovationslyst utvivlsom en debat, som bliver interessant og formentlig stærkt polariseret. Debatten er vigtig, men det bliver næppe noget, der standser udviklingen – højst bremser den.

Hos Reuters bliver den etiske debat ikke adresseret, men Nick Cohen, global head of product, core news services, siger:

“Reuters har længe ligget forrest med udforskning af potentialet i, hvordan nye teknologier kan distribuere nyheder og information. Prototyper hjælper os med at forståm hvordan kunstig intellgens og syntetiske medier kombineret med real time feeds med billeder og rapportering kan skabe helt nye produkter og services.”

Læs Reuters meddelelse om prototypen her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu