Connect with us

Original

Sådan vil medier bruge chatbots i kommunalvalget

Når kommunalvalget for alvor sætter dagsorden i november vil flere medier styrke deres dækning ved hjælp af chatbots.

Udgivet

den

Sådan vil medier bruge chatbots til kommunalvalget

Når kommunalvalget for alvor sætter dagsorden i november måned vil flere medier styrke deres dækning ved hjælp af chatbots.

DR

DR, der i forvejen har en chatbot rettet mod unge, er i fuld gang med at udvikle en ny chatbot, som bliver lanceret et par uger før valgdagen. Den nye chatbot vil blive embeddet i en lang række artikler om valget og vil altså dermed ikke ligge på Messenger, som DRs nuværende chatbot.

Valgbotten hos DR skal bruges til at gøre brede, landsdækkende artikler lokale og nærværende. Det sker ved, at chatbotten spørger læseren, hvilken kommune vedkommende bor i og derefter hjælper med at give brugeren lokale perspektiver og informationer om den landsdækkende vinkel. Planen er, at dette vil ske i form af en quiz.

DRs ide med at bruge en bot til at personalisere indhold til lokale forhold er en oplagt udnyttelse af mulighederne i en chatbot. Men det er første gang, at det sker i blandt danske medier.

TV2 Regionernes chatbot

TV2 Regionerne

Hos TV MIDTVEST har de bygget en chatbot, som bliver tilknyttet TV2 regionernes fælles kampagne rettet mod de unge, kaldet Opstemt. Opstemt er en serie, der bringer nye afsnit hver dag fra den 1. november og frem til valgdagen den 21. november.

Chatbotten, der allerede er lanceret på Messenger – besøg den her – er meget frisk i sproget og mættet med emojis og gifs. Men den giver klare svar på kommunalvalget og forhåbentlig lyst til at stemme.

”Vi kravler helt ned af abstraktionsstigen og bruger virkemidler fra chat-universet med hverdagssprog og emojis. Robotten er løbende testet på målgruppen, og vi vil hele tiden tilpasse den og finde den rigtige tone of voice, hvor det er kækt men informativt,” oplyser digital chef fra Nadia Nikolajeva fra TV MIDTVEST, der har bygget chatbotten.

Hun tilføjer:

”De første spadestik til robotten tog vi under et besøg på Fiskeriskolen i Thyborøn, hvor vi snakkede med en klasse om deres viden om kommunalvalget og de spørgsmål de har til det. Samtidig testede de en prototype og sablede den ned. Derfor har vi lavet ret meget om på robotten undervejs – og den proces har været virkelig sjov og lærerig.”

Andre medier

Ligesom under Folkemødet vil Altinget lancere en pop-up chatbot. Den vil have daglige opdateringer fra valgkampen og resultater dagen efter valget. Altingets chatbot åbner cirka to uger før valget.

På Nordjyske har man allerede en chatbot, der sender nyheder ud om morgenen og om aftenen. Den kommer formentlig også til at tage en stor del af slæbet med valgdækningen, selvom den ikke er en decideret valgchatbot.

I det fynske samarbejde mellem DR Danmark, TV 2 Nyhederne, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, TV 2/Fyn, P4 Fyn og Syddansk Universitet Stem’erne har man lavet forsøg med en chatbot og testet den sammen med studerende fra SDU. Men man har endnu ikke taget en endelig beslutning om, hvorvidt chatbotten skal være en del af kampagnen.

Medietrends har været i kontakt med andre medier, hvoraf flere har overvejet chatbots, men har droppet det igen – typisk på grund af manglende resourcer.

Kender du andre medier, der har planer med chatbots, så hjælp med at opdatere artiklen. Skriv her

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu