Connect with us

Original

Sådan vil medier bruge chatbots i kommunalvalget

Når kommunalvalget for alvor sætter dagsorden i november vil flere medier styrke deres dækning ved hjælp af chatbots.

Udgivet

den

Sådan vil medier bruge chatbots til kommunalvalget

Når kommunalvalget for alvor sætter dagsorden i november måned vil flere medier styrke deres dækning ved hjælp af chatbots.

DR

DR, der i forvejen har en chatbot rettet mod unge, er i fuld gang med at udvikle en ny chatbot, som bliver lanceret et par uger før valgdagen. Den nye chatbot vil blive embeddet i en lang række artikler om valget og vil altså dermed ikke ligge på Messenger, som DRs nuværende chatbot.

Valgbotten hos DR skal bruges til at gøre brede, landsdækkende artikler lokale og nærværende. Det sker ved, at chatbotten spørger læseren, hvilken kommune vedkommende bor i og derefter hjælper med at give brugeren lokale perspektiver og informationer om den landsdækkende vinkel. Planen er, at dette vil ske i form af en quiz.

DRs ide med at bruge en bot til at personalisere indhold til lokale forhold er en oplagt udnyttelse af mulighederne i en chatbot. Men det er første gang, at det sker i blandt danske medier.

TV2 Regionernes chatbot

TV2 Regionerne

Hos TV MIDTVEST har de bygget en chatbot, som bliver tilknyttet TV2 regionernes fælles kampagne rettet mod de unge, kaldet Opstemt. Opstemt er en serie, der bringer nye afsnit hver dag fra den 1. november og frem til valgdagen den 21. november.

Chatbotten, der allerede er lanceret på Messenger – besøg den her – er meget frisk i sproget og mættet med emojis og gifs. Men den giver klare svar på kommunalvalget og forhåbentlig lyst til at stemme.

”Vi kravler helt ned af abstraktionsstigen og bruger virkemidler fra chat-universet med hverdagssprog og emojis. Robotten er løbende testet på målgruppen, og vi vil hele tiden tilpasse den og finde den rigtige tone of voice, hvor det er kækt men informativt,” oplyser digital chef fra Nadia Nikolajeva fra TV MIDTVEST, der har bygget chatbotten.

Hun tilføjer:

”De første spadestik til robotten tog vi under et besøg på Fiskeriskolen i Thyborøn, hvor vi snakkede med en klasse om deres viden om kommunalvalget og de spørgsmål de har til det. Samtidig testede de en prototype og sablede den ned. Derfor har vi lavet ret meget om på robotten undervejs – og den proces har været virkelig sjov og lærerig.”

Andre medier

Ligesom under Folkemødet vil Altinget lancere en pop-up chatbot. Den vil have daglige opdateringer fra valgkampen og resultater dagen efter valget. Altingets chatbot åbner cirka to uger før valget.

På Nordjyske har man allerede en chatbot, der sender nyheder ud om morgenen og om aftenen. Den kommer formentlig også til at tage en stor del af slæbet med valgdækningen, selvom den ikke er en decideret valgchatbot.

I det fynske samarbejde mellem DR Danmark, TV 2 Nyhederne, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, TV 2/Fyn, P4 Fyn og Syddansk Universitet Stem’erne har man lavet forsøg med en chatbot og testet den sammen med studerende fra SDU. Men man har endnu ikke taget en endelig beslutning om, hvorvidt chatbotten skal være en del af kampagnen.

Medietrends har været i kontakt med andre medier, hvoraf flere har overvejet chatbots, men har droppet det igen – typisk på grund af manglende resourcer.

Kender du andre medier, der har planer med chatbots, så hjælp med at opdatere artiklen. Skriv her

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu