Connect with us

Original

Ørskov: Ekstra Bladets nye medie skal være first mover

Nyt medie går i luften i det tidlige efterår. JP/Politikens topchef glæder sig til at eksperimentere med utal af metoder til distribution og formidling.

Udgivet

den

medie first mover

Kernestaben er på plads, juristerne er ved at sikre navnerettighederne og efter sommerferien skal resten af redaktionen til Ekstra Bladets kommende medie for unge ansættes.

Ifølge den administrerende direktør i JP/Politikens Hus, Stig Ørskov bliver det nye medie et sandt eksperimentarium i nye måder at ramme brugerne.

”Distribution er alfa og omega, og jeg glæder mig til at se dem eksperimentere heftigt med de mange nye distributionsmuligheder og fortælleformer, der konstant dukker op. De skal virkelig arbejde med at være tilstede, der hvor de unge har deres medieforbrug,” siger Stig Ørskov og tilføjer:

”Men det begynder naturligvis med, at vi laver noget indhold, som folk har lyst til at bruge tid på.”

Betyder det, at mediet skal være first movers og være med på alt nyt. Også når det er svært at se perspektivet, men hvor motivet er, at man skal være der fordi det er klogt at teste det meste nye?

”Det vil være en grundlæggende tanke, som fylder rigtig meget for dem. Vi skal være sikre på at få fat i de yngre mennesker i dette land, som måske i dag har et medieforbrug, hvor vi ikke er i kontakt med dem. Det er et selvstændigt mål med denne operation.”

Ambitionerne for det kommende medie afspejles også i den tidshorisont, som Stig Ørskov ser for sig. Selv om, der snakkes om eksperiment, er der ikke tale om et pop up medie.

”Når vi først går i gang med noget af denne kaliber, så gør vi det med evighedens perspektiv. Dermed har jeg ikke udskrevet en blanko-check for det skal selvfølgelig blive lønsomt,” siger Ørskov.

Mediet bliver som udgangspunkt et gratismedie, men på sigt må det gerne udvikle sig til et betalingssite, hvis det er muligt. Men det er ikke det, der ligger i kortene, siger Stig Ørskov og oplyser, at annoncer og native annoncer vil udgøre det primære fundament til begyndelsen.

”Men jeg håber også, at de er kreative nok til, at de også kan udvikle andre indtægtskilder.”

Om alt går vel vil det nye medie komme i luften i det tidlige efterår.

I de kommende uger bringer Medietrends to længere interviews med Stig Ørskov.

Foto: Frank Stjerne/Flickr

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu