Connect with us

Kurateret

Nye detaljer om Facebooks planer om salg af abonnementer

Hvis nogen mener, at Instant Articles er kontroversielle, må de dø over Facebooks nye planer om at sælge abonnementer for medierne

Udgivet

den

facebook abonnementer

For en måned siden kom det frem, at Facebook arbejder på, at sælge abonnementer for medierne. Nu er der ifølge Digiday lidt flere detaljer på bordet – selvom konceptet fortsat virker lidt uklart.

Tilsyneladende bliver abonnementerne integreret i Facebooks nødlidende Instant Articles, hvilket betyder, at ideen er endnu mere kontroversiel end Instant Articles. For hvis nogle – og dem er der mange af – har svært ved at acceptere, at Facebook via Instant Articles sætter sig på deres ad hoc læsere og dertil hørende data, så må det være helt sort for dem at forestille sig at Facebook også sætter sig på abonnementssalget.

Dilemmaet er selvfølgelig, at Facebook måske kan sælge nogle abonnementer, som medierne selv har svært ved.

Ifølge Digiday løber Facebook de nye planer igang i løbet af efteråret og udruller det derefter til alle interesserede i løbet af 2018.

En af udfordringerne, der endnu ikke er løst er, hvordan betalingerne skal gennemføres. Hvis det sker igennem app’en, hvilket er det mest oplagte, når der tales Instant Articles, snupper appstore 30 procent. Alternativt skal de potentielle abonnenter føres ud på webben for at betale der. Men så er ideen om Instant Articles, der åbner lynhurtigt på app’en, gået tabt.

Her kan du læse mere om krisen for Instant Articles

Læs mere om abonnementsplanerne hos Digiday

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu