Connect with us

Kurateret

Nye detaljer om Facebooks planer om salg af abonnementer

Hvis nogen mener, at Instant Articles er kontroversielle, må de dø over Facebooks nye planer om at sælge abonnementer for medierne

Udgivet

den

facebook abonnementer

For en måned siden kom det frem, at Facebook arbejder på, at sælge abonnementer for medierne. Nu er der ifølge Digiday lidt flere detaljer på bordet – selvom konceptet fortsat virker lidt uklart.

Tilsyneladende bliver abonnementerne integreret i Facebooks nødlidende Instant Articles, hvilket betyder, at ideen er endnu mere kontroversiel end Instant Articles. For hvis nogle – og dem er der mange af – har svært ved at acceptere, at Facebook via Instant Articles sætter sig på deres ad hoc læsere og dertil hørende data, så må det være helt sort for dem at forestille sig at Facebook også sætter sig på abonnementssalget.

Dilemmaet er selvfølgelig, at Facebook måske kan sælge nogle abonnementer, som medierne selv har svært ved.

Ifølge Digiday løber Facebook de nye planer igang i løbet af efteråret og udruller det derefter til alle interesserede i løbet af 2018.

En af udfordringerne, der endnu ikke er løst er, hvordan betalingerne skal gennemføres. Hvis det sker igennem app’en, hvilket er det mest oplagte, når der tales Instant Articles, snupper appstore 30 procent. Alternativt skal de potentielle abonnenter føres ud på webben for at betale der. Men så er ideen om Instant Articles, der åbner lynhurtigt på app’en, gået tabt.

Her kan du læse mere om krisen for Instant Articles

Læs mere om abonnementsplanerne hos Digiday

Læs også