Connect with us

Kurateret

Facebook vil bygge betalingsvægge for medier

Det er uvist om Facebook vil snuppe en del af mediernes abonnementer. Men kilder oplyser, at Facebook vil indføre betalingsvægge for medier før året er slut

Udgivet

den

facebook betalingsvæg

Inden 2017 er løbet ud, kan Facebook have introduceret betalingsreservater for medier med abonnementsbetaling. Det skriver Wall Street Journal på baggrund af anonyme kilder med kendskab til Facebooks planer.

Angiveligt skal man forestille sig en betalingsvæg, der bor rundt omkring på Facebooks mobilapp og som opkræver penge, hvis brugerne vil have indhold, der ligger bag mediernes betalingsvægge.

Formentlig vil featuren blive integreret i Instant Article, der er konceptet, hvor medierne lader læserne nyde indholdet direkte på Facebook istedet for at lede dem tilbage til deres egne sites med links.

Instant Articles blev stort slået op i 2015 og 2016, men er røget i alvorlig uføre i 2017 fordi medierne ikke har fået den indtjening fra annoncer, som Facebook havde lokket med.

Hvis Wall Street Journals kilder har ret, kan konceptet få enorm betydning for medierne. Nogle medier, vil utvivlsomt se fordele i at de på Facebook både kan få mange læsere og mulighed for abonnementspenge. Andre vil opfatte “tilbudet” som stærkt kontroversielt og som en provokation oven på, at Facebook og Google har stukket mediernes annoncepenge i lommen.

Det fremgår ikke af Wall Street Journal om Facebook vil tage en del af abonnementspengene. Men et kvalificeret gæt, er why not…

Læs om planerne her

Foto: The Hamster Factor/Flickr

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu