Connect with us

Original

DR’s chatbot er det digitale svar på radioavisen

Danskere, der vender ryggen til de traditionelle nyhedsplatforme omfavner DRs chatbot. Uden markedsføring er antallet af sig selv vokset til 7000

Udgivet

den

DR chatbot

Hver aften klokken 20 modtager cirka 7000 danskere et brush up over dagens nyheder på deres Messenger-konto. Afsenderen er DR Nyheders chatbot og efter snart et halvt år i luften, er det på tide at gøre status.

Nyhedschef Naja Nielsen mener, at nyhedsbotten er blevet et alternativt tilbud til den stigende gruppe danskere, som er meget på sociale medier og mobil og kun sjældent på traditionelle nyhedsplatforme.

”Mange mennesker bruger ikke længere tv, radio eller aviser som deres primære nyhedskilde, men de ønsker stadig at følge med og vide det vigtige og spændende der sker i Danmark og verden. Mange af de nuværende brugere fortæller os, at her er endelig et nyhedsoverblik, der passer til dem,” skriver Naja Nielsen i et interview med Medietrends, der i anledning af emnet er foregået via Messenger.

Hun sammenligner de korte, dialogbaserede nyheder med radioavisens korte telegrammer:

”Vi har læst korte telegrammer op i radioen i over 90 år. Nyheder på Messenger er i kernen det samme, men med den fordel at man kan gå i dybden lige nu og her ved at læse videre på dr.dk.”

Nyhedsbotten blev lanceret i stilhed i slutningen af november sidste år og blev i første omgang testet på alle elever fra Ringkjøbing Gymnasium. Men efter årsskiftet blev den tilgængelig for alle. DR har dog ikke markedsført den, da det har været vigtigere for eksperimentet at lære at arbejde med den nye form fremfor at nå ud til et kæmpe publikum.

Alligevel er antallet af brugere stille og roligt vokset til 7000 og snart vil DR begynde at markedsføre botten mere målrettet.

Læs også: 10 fordele og 3 ulemper for medier med chatbots

En af de positive erfaringer har været, at mange af bottens brugere anvender den som et slags nyhedsarkiv. Redaktionen bag botten kan se, at brugerne gerne scroller baglæns og læser gamle nyheder, hvis de har været væk fra botten i et par dage.

Når man tilmelder sig botten skal man tilmelde sig de stofområder, som man ønsker at modtage nyheder fra, og her har det – set med publicistiske briller – været positivt, at det er udland, samfund og politik, der er mest efterspurgt.

Den typiske bruger af DRs nyhedsbot er 18 til 34 år.

Her er hvad nyhedschef Naja Nielsen desuden tænker om projektet:

Danskere, der vender ryggen til de traditionelle nyhedsplatforme omfavner DRs chatbot. Uden markedsføring er antallet af sig selv vokset til 7000 Danskere, der vender ryggen til de traditionelle nyhedsplatforme omfavner DRs chatbot. Uden markedsføring er antallet af sig selv vokset til 7000 DR chatbot Danskere, der vender ryggen til de traditionelle nyhedsplatforme omfavner DRs chatbot. Uden markedsføring er antallet af sig selv vokset til 7000Danskere, der vender ryggen til de traditionelle nyhedsplatforme omfavner DRs chatbot. Uden markedsføring er antallet af sig selv vokset til 7000DR chatbot messengerDR chatbot messenger

Du tilmelder dig DRs nyheder på messenger her

Du kan også tilmelde dig Medietrends chatbot – det gør du her

 

Original

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

Roger McNamee var en af de første investorer i Facebook og har igennem mange år været mentor for Zuckerberg. Men nu har McNamee fået nok og leverer her et bidende angreb på Facebook.

Udgivet

den

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

62-årige Roger McNamee er ikke hvem som helst. Han var blandt de første til at investere i Facebook, han er blevet fremhævet som en inspirator af Bill Gates, han har skudt mindst en million dollars i Wikimedia, arbejder p.t. sammen med Bono og så har han, ifølge sine egne oplysninger, igennem mange år været mentor for Mark Zuckerberg, Facebooks stifter.

Men mon ikke det forhold er historie nu, hvor Roger McNamee har udgivet bogen Zucked – Waking up to the Facebook catastrophe.

The Times har netop bragt et af kapitlerne, hvor Roger McNamee uddeler giftige tæsk til Zuckerberg og Facebook.

Her er et pluk af saftige citater:

”Jeg holdt af Zuck. Jeg holdt af hans team. Jeg var fan af Facebook og jeg var et af de mennesker, han ville ringe efter, når han stod overfor nye eller udfordrende sager. Det var sjovt for mig at være mentor og Zuck kunne ikke været en bedre elev. Vi talte om sager, der var vigtige for Zuck og hvor jeg havde værdifulde erfaringer. Oftere end sjældent fulgte han mine råd,” skriver Roger Mcnamee og så giver han den ellers gas:

”Zuck har altid troet på, at det at forbinde alverdens mennesker med hinanden er en så vigtig mission, at den retfærdiggør alle nødvendige skridt for at nå målet. Zuck og hans inderkreds er så overbeviste om den ædle mission, at de oftest lytter til kritikken uden at ændre deres adfærd.”

”Deres svar på stort set alle kritikpunkter er at levere mere af det samme, som skabte problemet: mere kunstig intelligens, mere kode, flere kortsigtede løsninger. De gør ikke dette fordi de er dårlige mennesker, men fordi deres succes har forskruet deres realitetssans. De kan slet ikke forestille sig, at deres problemer altid skyldes deres egne designs eller beslutninger.”

”Når de konfronteres med beviser for, at disinformation og fake news fra Facebook har påvirket både Brexit og valget i USA følger de samme opskrift, som de har gjort fra starten: Afvis, forsink, afspor, fordrej. Facebook skal presses hårdt for at komme til plan b, der hedder: Undskyld og lov at gøre det bedre.”

Underløber journalistikken

”Facebooks og andre platformes trussel mod den offentlige sundhed, demokratiet, privatlivet og konkurrencevilkårene er et resultat af deres forretningsmodel og det er derfor den, der er nødt til at blive ændret. Den politiske og sociale magt fra Facebook og andre internet platforme er usund og upassende for et demokrati som vores.”

”Som brugere har vi større magt til at kræve tingene ændret end vi selv tror. Vi kan ændre vores adfærd, skabe politiske bevægelser og vi kan insistere på statslig indblanding, der fremmer human-drevet teknologi som et alternativ til ekstrem teknologi.”  

”Facebook (og Google og Twitter) har underløbet den frie presse fra to retninger. De har eroderet journalistikkens økonomi og overdænget den med disinformation. På Facebook ligner information og disinformation hinanden. Den eneste forskel er, at disinformation skaber større indtægter, så den behandles bedre”.

Facebook koster fattige menneskers livs

”Facebook er en trussel mod de magtesløse overalt på kloden. De har givet gratis internetservice til fattige mennesker i omkring 60 lande. Men prisen har været massiv social disruption. Manglende sprogkundskaber og kulturel forståelse har blændet Facebook i en sådan grad, at de ikke ser, hvordan deres platform udnyttes til at skade forsvarsløse mennesker. Det har for længst skabt dødbringende ofre i Sri Lanka og Myanmar.”

”Google og Facebook er pseudo profitable fordi de ikke betaler for den skade de forvolder”.

”Den amerikanske økonomi har traditionelt været meget mere baseret på iværksættere end nogen anden økonomi. Hvis min hypotese er korrekt, er landet nu i gang med et risikabelt eksperiment, der er afhængig af monopoler, når det kommer til innovation, økonomisk vækst og jobskabelse”

”Økonomipolitisk ser jeg gerne, at markedet får begrænsninger for, hvordan spillere som Facebook, Google og Amazon kan operere. Det ville være en fordel for at økonomien at opløse dem. Et første skridt kunne være at forhindre dem i flere opkøb og i at dele tilskud og data intern i deres organisationer.”

Hele kapitlet kan læses på engelsk her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu