Connect with us

Original

DR’s chatbot er det digitale svar på radioavisen

Danskere, der vender ryggen til de traditionelle nyhedsplatforme omfavner DRs chatbot. Uden markedsføring er antallet af sig selv vokset til 7000

Udgivet

den

DR chatbot

Hver aften klokken 20 modtager cirka 7000 danskere et brush up over dagens nyheder på deres Messenger-konto. Afsenderen er DR Nyheders chatbot og efter snart et halvt år i luften, er det på tide at gøre status.

Nyhedschef Naja Nielsen mener, at nyhedsbotten er blevet et alternativt tilbud til den stigende gruppe danskere, som er meget på sociale medier og mobil og kun sjældent på traditionelle nyhedsplatforme.

”Mange mennesker bruger ikke længere tv, radio eller aviser som deres primære nyhedskilde, men de ønsker stadig at følge med og vide det vigtige og spændende der sker i Danmark og verden. Mange af de nuværende brugere fortæller os, at her er endelig et nyhedsoverblik, der passer til dem,” skriver Naja Nielsen i et interview med Medietrends, der i anledning af emnet er foregået via Messenger.

Hun sammenligner de korte, dialogbaserede nyheder med radioavisens korte telegrammer:

”Vi har læst korte telegrammer op i radioen i over 90 år. Nyheder på Messenger er i kernen det samme, men med den fordel at man kan gå i dybden lige nu og her ved at læse videre på dr.dk.”

Nyhedsbotten blev lanceret i stilhed i slutningen af november sidste år og blev i første omgang testet på alle elever fra Ringkjøbing Gymnasium. Men efter årsskiftet blev den tilgængelig for alle. DR har dog ikke markedsført den, da det har været vigtigere for eksperimentet at lære at arbejde med den nye form fremfor at nå ud til et kæmpe publikum.

Alligevel er antallet af brugere stille og roligt vokset til 7000 og snart vil DR begynde at markedsføre botten mere målrettet.

Læs også: 10 fordele og 3 ulemper for medier med chatbots

En af de positive erfaringer har været, at mange af bottens brugere anvender den som et slags nyhedsarkiv. Redaktionen bag botten kan se, at brugerne gerne scroller baglæns og læser gamle nyheder, hvis de har været væk fra botten i et par dage.

Når man tilmelder sig botten skal man tilmelde sig de stofområder, som man ønsker at modtage nyheder fra, og her har det – set med publicistiske briller – været positivt, at det er udland, samfund og politik, der er mest efterspurgt.

Den typiske bruger af DRs nyhedsbot er 18 til 34 år.

Her er hvad nyhedschef Naja Nielsen desuden tænker om projektet:

Danskere, der vender ryggen til de traditionelle nyhedsplatforme omfavner DRs chatbot. Uden markedsføring er antallet af sig selv vokset til 7000 Danskere, der vender ryggen til de traditionelle nyhedsplatforme omfavner DRs chatbot. Uden markedsføring er antallet af sig selv vokset til 7000 DR chatbot Danskere, der vender ryggen til de traditionelle nyhedsplatforme omfavner DRs chatbot. Uden markedsføring er antallet af sig selv vokset til 7000Danskere, der vender ryggen til de traditionelle nyhedsplatforme omfavner DRs chatbot. Uden markedsføring er antallet af sig selv vokset til 7000DR chatbot messengerDR chatbot messenger

Du tilmelder dig DRs nyheder på messenger her

Du kan også tilmelde dig Medietrends chatbot – det gør du her

 

Læs også