Connect with us

Kurateret

Når medier smelter sammen med sociale medier

Indholdet er hentet fra de sociale medier, læserne ditto og måske udkommer man også på det sociale medie. Er den publicistiske fusion i gang?

Udgivet

den

Når medier smelter sammen med sociale medier

Indholdet er hentet fra de sociale medier, læserne ditto og måske udkommer man også direkte på det sociale medie.

Så radikalt smelter de traditionelle medier engang i mellem sammen med de sociale medier.

Billedet tonede frem hos mig, da jeg opdagede en ny undersøgelse, der viser, at 23 procent af artiklerne på en lang række meget store, amerikanske medier indeholder indlejrede opslag fra sociale medier.

Det kan for eksempel være artikler om præsidentvalget, der har indlejret tweets fra Trump.

Når det samtidig er et faktum, at de traditionelle medier henter rigtig mange af deres besøg fra de sociale medier og at masser af medier er begyndt at publicere deres indhold direkte på de sociale medier, må man i al stilfærdighed konstatere, at de to platforme i nogle tilfælde er smeltet temmelig meget sammen.

I mine øjne er, der ikke noget galt i, at de traditionelle medier forholder sig til livet på de sociale medier. Alt andet ville være mærkeligt. Det er heller ikke forkert at bringe dokumentation i form af opslag fra Twitter, Instagram og andre sociale medier.

Når jeg alligevel synes, at 23 procent er højt, er det fordi det understreger det faktum, som vi vel alle allerede har erkendt – nemlig, at de sociale medier er dominerende for den offentlige samtale. Og at de traditionelle medier nærmest spiser af SoMe-hånden.

Jeg diskuterede med kloge mennesker i aftes på Twitter og vi var enige om, at tallet i Danmark formentlig er meget lavere.

Men det må vi jo se at få undersøgt. (Efter denne artikel tilbød det britiske dataanalyse-firma SAM at analyse danske medier – så her er resultatet)


Se undersøgelsen her

Journalism.co.uk

 

Læs også