Connect with us

Original

Mylenbergs texanske forsamlingshus

Troels Mylenberg har en klar publicistisk mission, der lyder dyr og budgetbelastende. Men med inspiration fra Texas kan der måske tjenes gode penge

Udgivet

den

VÆRD AT LÆSE FORDI

Troels Mylenberg repræsenterer en klar publicistisk mission, der lyder dyr og budgetbelastende, men som med inspiration fra Texas måske kan skabe masser af indtægter.

HANDLER OM

Siden Troels Mylenberg overtog den administrerende chefredaktørpost for Jysk Fynske Medier, har han ved talrige lejligheder argumenteret for, at aviser skal skabe rum og indhold til debatter og samtaler, men ud over det også rent fysisk skabe muligheder for, at mennesker mødes.

Mylenberg fremhæver i den forbindelse gerne sine rødder i højskoleverdenen og man har let ved at se forsamlingshuse overalt i det Jysk Fynske udgivelsesområde, der sprudler af liv og glade forbindelser mellem avisen og læserne.

Den model, er for så vidt velkendt og bestemt anerkendelsesværdig. Den fastholder helt sikkert også et kernepublikum. Men hvis man skal drible modellen til et højere niveau, hvor der også kan tjenes penge, skal man kigge mod Texas, hvor det kun syv år gamle medie Texas Tribune, har gjort en kunst (i Texas betyder det cool cash) ud af arrangere events.

I 2015 udgjorde indtægterne fra talrige arrangementer i Texas Tribunes regi hele 23 procent af mediehusets indtægter. Kernen i den lukrative texanske sideaktivitet er, ifølge mediets karismatiske chefredaktør Evan Smith, at Texas Tribune aldrig selv tager penge op af lommen.

Man arrangerer sammen med sponsorer, som hænger på omkostningerne. Til gengæld bidrager Texas Tribune med netop det, som medier er gode til: indhold, indhold og omtale. Sponsorer kan være både offentlige myndigheder og institutioner og private kommercielle virksomheder.

Ud over, at de mange events giver solide pengestrømme til Texas Tribune, fungerer de først og fremmest som effektive fysiske rum, hvor Texas Tribunes læsere kan mødes, blive inspireret og komme lidt tættere på Texas Tribune. Dertil kommer naturligvis, at der er oplagte synergier mellem det redaktionelle indhold på mediet og indholdet og resultaterne, der opstår på arrangementerne.

Til sidst, en lille tanke: Mylenberg fortæller i det linkede interview, at det er naturligt, at Fyns Amts Avis er sponsor for herrehåndboldholdet fra GOG. Gad vide om Texas Tribune også tænker det, eller om de ville prøve at få håndboldklubben til at sponsorere dem?

LÆS HER

Interview med Troels Mylenberg og Rapport om Texas Tribunes forretningsmodel

Original

Læserne vil have medindflydelse på avisen

I fire måneder har Jysk Fynske Mediers læsere kunne komme med forslag til historier. Det er der foreløbigt kommet 60 artikler ud af

Udgivet

den

I fire måneder har Jysk Fynske Mediers læsere kunne komme med forslag til historier. Det er der foreløbigt kommet 60 artikler ud af

Hvad skete der egentlig med det springvand, der engang stod på torvet i Fredericia?

Det spørgsmål er et af over 250 spørgsmål, som fire redaktioner under Jysk Fynske Medier foreløbigt har modtaget fra læserne, efter redaktionerne bad læserne om at deltage i ideudviklingen.

Konceptet kaldes public powered journalism og helt nede på jorden foregår det ved, at læserne møder spørgebokse, der opfordrer dem til at dele deres ideer og undren med redaktionerne.

Og det kommer der masser af gode ideer ud af, fortæller Anders Hjelmer Paulsen, der er redaktør for sociale medier og digitale værktøjer på tværs af Jysk Fynske Mediers udgivelser og tovholder på projektet.

”Ofte er det historier, der betyder rigtig meget for læserne og som vi måske ikke ville have opdaget på andre måder. Derfor munder det ofte ud i nære historier, som får gode læsertal,” siger Anders Hjelmer Paulsen.

Blandt historierne, der foreløbigt er kommet ud af projektet, er historien om en gammel, nedslidt betontrappe i Aabenraa, som nærmest er livsfarlig for fodgængerne og historien om det forsvundne springvand i Fredericia.

Den historie er foreløbig mundet ud i at Fredericia Dagblad har været på besøg i kommunens hidtil ukendte (for den større offentlighed) depot for aflagte springvand, kunstgenstande og diverse objekter fra det offentlige rum.

Efter avisens dækning af sagen overvejer kommunens tekniske udvalg nu at bruge de mange genstande mere aktivt. Det kan for eksempel være med placeringer i kommunens rundkørsler, hvilket også er et forslag som en læser har stillet via Fredericia Dagblads spørgebokse.

Motoren i projektet leveres af Hearken, der i forvejen bidrager til public powered journalism hos over 140 store og små medier. De tæller alt fra små amerikanske radiostationer til britiske BBC.

Da Jysk Fynske Medier lancerede projektet i maj sagde Jysk Fynske Mediers digitale chefredaktør Jørn K. Broch til Medietrends, at det skete for at styrke nærheden.

”Vi tror, at det kan gøre vores journalistik mere relevant, vedkommende og at det kan knytte tættere bånd mellem os og brugerne,” lød det.

Efter knap fire måneder er det dog endnu for tidligt at konkludere om ambitionerne er indfriet. Men både Jørn Broch og Anders Hjelmer Paulsen giver udtryk for at projektet ser godt og lovende ud.

Det skal dog fortsætte i et år, før Jysk Fynske Medier beslutter om, det skal bredes ud til de mange øvrige redaktioner i medieimperiet.

Lige nu er metoden implementeret hos fire redaktioner hos Horsens Folkeblad, Fredericia Dagblad, JydskeVestkysten og Fyens Stiftstidende.

Her har læserne foreløbigt pitchet 256 historier. Ud af de mange forslag udvælger redaktionerne nogle, som læserne kan stemme på. Ind til videre har det givet næsten 3000 stemmer.

Se hvordan Jydske Vestkystens læsere kunne vælge mellem fire forskellige historier

I alt har de fire redaktioner skrevet 46 artikler på baggrund af projektet. Og da flere har givet anledning til opfølgninger, er det korrekte antal artikler i virkeligheden tættere på 60.

ORGANIZATION NAMEQUESTIONSANSWERSVOTES
Faaborg-Midtfyn879795
Fredericia Dagblad51685
Horsens Folkeblad4015233
JV Aabenraa75161776
I alt253462889

Ud over at public powered journalism skaber nær og relevant journalistik, er det også en effektiv måde at indsamle emails på læserne. Når læserne stiller spørgsmål, kan systemet tilbyde, at de samtidig bliver tilmeldt et nyhedsbrev.

Den funktion udnytter Jysk Fynske Medier dog ikke p.t. Men de svarer læserne per mail, hvis deres ide bliver gennemført.

Se hvordan de fire redaktioner giver læserne mulighed for at blande sig i journalistikken:

Jydske Vestkysten
Horsens Folkeblad
Fredericia Dagblad
Fyens Stiftstidende

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu