Connect with us

Kurateret

Journalister ønsker fælles mikrobetaling i Danmark

Ny undersøgelse viser, at journalister ønsker en Spotify-model for danske medier og at de ikke ønsker at begrænse dr.dk af hensyn til private medier.

Udgivet

den

VÆRD AT LÆSE FORDI

Ideen om en fælles mikrobetalingsplatform for danske medier har været diskuteret i årevis. Nu bakker journalister og redaktører op om ideen i en ny meningsmåling.

HANDLER OM

Publistklubben har netop offentliggjort en stor undersøgelse, der tager temperaturen på den danske mediebranche. 2.875 journalister – kaldet branchepanelet – og 185 fremtrædende journalister og redaktører – kaldet publicistpanellet – er blevet interviewet.

Hovedresultaterne handler om de største bekymringer i branchen og er ikke særligt overraskende. Dem kan du læse om her i Politiken eller i Journalisten.

Men blandt det mange spørgsmål, er der to interessante svar.

Nemlig, at et flertal i publicistpanelet, og næsten lige så mange blandt journalisterne, bakker op om en fælles dansk platform for mikrobetaling af journalistik. Det kunne for eksempel inspireres af det hollandske Blendle, som du kan læse mere om her.

fig9

 

 

 

 

 

Et andet spørgsmål med politisk interesse er striden om, hvorvidt dr.dk bør begrænses af hensyn til de private medier. Det mener journalisterne ikke.

fig39

 

 

 

 

 

LÆS HER

Så snart Publicistklubben oploader undersøgelsen vil jeg linke til den. Indtil da, kan du downloade den – klik her

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu