Connect with us

Kurateret

The End of the News as We Know It: How Facebook Swallowed Journalism

Talen, der ganske enkelt indrammer alle tidens store temaer og perspektiver i mediebranchen. Distribueret indhold, ad blockere og navlestrengen mellem medier og brugere, der de facto er klippet over og i dag kontrolleres af algoritmer i Silicon Valley. Vent med at klikke til du har god tid – den er lang.

Udgivet

den

The End of the News as We Know It: How Facebook Swallowed Journalism
VÆRD AT LÆSE FORDI

Dette er ikke årets skål-tale, men årets gravølstale

HANDLER OM

Emily Bell, der er professor ved Columbia Journalism School holdt fornylig denne tale, der ganske enkelt indrammer alle tidens store temaer og perspektiver. Jeg synes, hun er lige en tand for pessimistisk og måske godt kunne fokusere en smule mere på de muligheder, som udviklingen bringer. Men hun har dog 100 procent ret i de mulige perspektiver og udfordringer, hun ridser op som følge af distribueret indhold (Facebook Instant Articles m.v.), ad blockere og navlestrengen mellem medier og brugere, der de facto er klippet over og i dag kontrolleres af algoritmer i Silicon Valley.

Præmissen for Emily Bell er helt oplagt, at publicisme skal forstås (og bevares) på den måde, som vi kender den. Og enhver forandring, der ændrer ved de fundamentale komponenter, er derfor negativ. Men sagen er vel, at publicismen og journalistikken altid har forandret sig. I dag ser mediebilledet jo også væsentlig anderledes ud end for bare ti år siden. Men takket være digitaliseringen går det nu så afsindigt hurtigt, at vi har svært ved at få vores publicistiske eksistentialisme til at flytte sig lige så hurtigt.

Eneste dårligt at sige om denne tale er, at den er rasende lang og ikke på det allerletteste engelsk.

LÆS HER

Columbia Journalism Review

Læs også