🟦🟨Her er din værktøjskasse til overblik og fordybelse i krigen
• BBC genoptager rapportering fra Rusland
• TikTok står centralt i krigen om krigens nyheder
• Ukrainske medier vil sælge indhold som NFT for 1 mio. $
• Kommer popup-produkterne om krigen nu?
• Interview med to ukrainske mediechefer
Hvilken folketingspolitiker har senest skrevet om krigen på Facebook?
Hvad går viralt blandt (de få) uafhængige medier i Rusland?
Hvilke virksomheder har lukket deres operationer i Rusland?
Hvor er oligarkernes privatfly og yachter lige nu?
Hvor finder jeg personoplysninger om personer tilknyttet russiske interesser?
Hvor finder jeg et interaktivt kort med de seneste militære bevægelser i Ukraine?
Hvor kan jeg tracke russiske militærkøretøjer og fly?
Hvor finder jeg kilder – eksperter eller øjenvidner – i Ukraine?
Svaret er her:
Global Investigative Journalism Network har samlet en fantastisk værktøjskasse af kilder, databaser og videnssamlinger til alle, der interesserer sig for krigen i Ukraine.
Som supplement har jeg bygget et live display, der i real tid giver overblik over den del af krigen, der foregår på de sociale medier.
Live displayet viser:
Hvilke historier, medier i Ukraine og Rusland poster på Facebook og Instagram.
Hvad de ukrainske ambassader rundt om i verden skriver på Facebook
Hvad de mange ambassader fra andre lande repræsenteret i Ukraine deler på Facebook.
Internationale medier og verificerede journalisters Facebookopslag om krigen.
De danske folketingspolitikeres opslag om krigen.
Nyeste opslag om krigen fra Reddit.
Live displayet er designet til at give løbende overblik og det kræver derfor en skærm, der er større end din mobil. Faktisk jo større, jo bedre. Brug live displayet på en skærm på redaktionen eller blot som et bookmark på din arbejdsskærm.
Efter billedet af displayet er der en kort forklaring på funktionerne i live displayet.
Hermed videre til resten af nyhedsbrevet, der også står i krigens tegn og skygge.
God læselyst
Jan
PS: Fire minutter med X, udgår desværre i denne uge
Sådan virker live display og sådan kan du indstille det.
Displayer består p.t. af 8 kolonner, der hiver opslag ind fra forskellige kilder.
Hvis din skærm ikke er stor nok til at vise alle otte kolonner, kan du trække i den vandrette bjælke nederst.
Hver kolonne har et ⚙️øverst. Det kan bruges til at ændre sorteringen af det indhold, som kolonnen fodres med. Overperforming viser opslag, der skaber større engagement end kontoholderen normalt opnår. Altså et målepunkt, der indikerer, at noget er mere interessant eller opsigtsvækkende end normalt. De øvrige metrics giver nogenlunde sig selv. Ellers flere oplysninger her.
Indstillingerne lukkes igen ved at klikke på ⚙️
Indholdet opdateres automatisk.
Jeg kan tilføje nye kolonner efter behov.
Live display er lavet med Crowdtangle.
Se live display her – og husk det er bedst på en stor skærm.
Du kan frit dele url med alle, du har lyst til.
Kurser
Der er kun to uger til vores kursusdag om moderation af onlinedebat – forårets vigtigste kursus. Der er ledige pladser.
Stort set alle vestlige medier besluttede i weekenden at trække deres journalister ud af Rusland, fordi dumaen vedtog en ny lov, der giver op til 15 års fængsel for at publicere fake news.
I russisk forstand betyder fake news, grundlæggende at fortælle sandheden. Blandt andet må krigen i Ukraine ikke omtales som krig eller invasion.
BBC valgte også at trække sine journalister hjem. Men efter grundige overvejelser har BBC nu valgt at genoptage arbejdet i Rusland. Dermed påtager de sig en vigtig opgave og selvom det sikkert kommer til at resultere i akavede formuleringer, er det en indiskutabel vigtig opgave at lave journalistik indefra Rusland i netop disse tider.
Mon ikke også andre vestlige medier snart vælger at følge BBCs eksempel.
Mens Facebook og Twitter er blevet lukket ned i Rusland, er TikTok stadig rullende og har derfor lynhurtigt udviklet sig til en central platform for krigens nyheder.
Når teenagers fra Ukraine oploader tiktoks fra krigen, kan de kort efter ses af alle – inklusive brugere i Rusland. Ligeledes kan russiske influentere bruge TikTok til at argumentere for eller imod krigen.
Ruslands kommunikationsmyndigheder har bedt TikTok om at skrue ned for algoritmen, så den ikke fremhæver billeder og video, der indeholder russisk militær. Men indtil videre har TikTok ikke reageret.
Netop fordi TikTok indtil videre er relativt ucensureret (det er jo stadig kineserne, som kontrollerer platformen), gør det platformen attraktiv for medier til at servere nyheder.
Derfor meddelte BBC i går, at de vil skrue op for brugen af TikTok til at udbrede deres journalistik fra Ukraine. Se eksempler på BBCs første TikTok-videoer her.
Tre uafhængige ukrainske medier forsøger nu at styrke økonomien ved at udlodde 10.000 NFTs til en værdi af 99,99 dollars stykket. Altså i alt 999.999 dollars.
NFT står for Non Fungible Tokens og er et digitalt ejerskab til noget unik og originalt, digitalt indhold.
NFT er langsomt ved at vinde frem i mediebranchen. For to måneder siden lancerede Associated Press, at de ville sælge billeder fra arkivet som NFTs og Time Magazine har på kun ni måneder solgt produkter med deres brand for mindst 10 millioner dollars.
Der findes ikke den større begivenhed, der ikke udløser en strøm af popup-produkter, men indtil videre har jeg ikke set andre popup-initiativer end NPR, der nu lancerer en daglig podcast om krigen.
Jeg har sikkert overset en masse. Men jeg garanterer for, at der i de kommende dage vil dukke et utal af popup- nyhedsbreve og podcast op.
I Ukraine oplever medierne lige nu ekstreme læsertal på de digitale platforme samtidig med at annonceindtægterne er eroderede og printaviserne er stoppet.
Men følelsen af at have et historisk ansvar for at fortsætte arbejdet er stor, fortæller to ukrainske mediechefer i dette interview.
Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.
Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, NadiaNikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.
Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.
Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.
Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.
Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.
Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.
Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.
Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.
Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.
I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:
Interaktion med læserne
Boom i lokale nyhedsbreve
Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
Seks måder at få flere tilmeldinger
Brug fornavne i nyhedsbreve
Sådan tryktester du dit nyhedsbrev
Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:
Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.
Filip Bisp og Nicki Pabst om designtrends og hvordan visuelle virkemidler understøtter nyhedsbrevets mål.