• Kæmpe succes til krypto medier
• Mærkelig svindel med Børsens coronastøtte
• Sådan fastholder medier de nye corona-abonnenter
• Printmedie bliver interaktivt med billedegenkendelsesteknologi
• Søg job med TikTok
• 6 … apropos, så er her Europas 15 største medier på TikTok
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godeftermiddag
Alle der forsøger at skabe nye medier fortjener opbakning, medvind og anerkendelse.
Det gælder selv for dem, der personligt bruger al deres magt på at underløbe andres forsøg på at skabe noget nyt.
Den tidligere programchef fra Radio24Syv, Mads Brügger, har, siden han og 24Syv tabte udbuddet om en ny DAB-kanal til Radio Loud, systematisk hånet og nedgjort Radio Loud i en sådan grad, at han selv erkender, at det er blevet hans hobby – ligesom hvis man går til badminton – som han udtrykker det i Kforum.
Det konstante pres mod de nye folk hos Radio Loud har udviklet sig til defacto sabotage af det nye medies mulighed for at vokse og udvikle sig. Al for megen god kreativ energi spildes på forsvar.
Jeg håber derfor, at Mads Brügger – helt modsat Radio Loud – får den nødvendige ro til at udvikle det medieprojekt, som han onsdag afslørede konturerne af.
Hvad Brüggers nye medie kommer til at hedde, er uvist, men indtil videre, kan man tilmelde sig et nyhedsbrev på hjemmesiden frihedsbrevet.dk.
Navnet hentyder til en højtidelig guldindrammet erklæring fra investorerne bag projektet, som skriver under på to løfter:
At mediet aldrig vil søge mediestøtte, da de mener, at dette underløber mediers uafhængighed.
At de ikke vil misbruge mediets afhængighed af stifternes penge til, at styre journalistikken.
Selvom ejerkredsen tæller en af Liberal Alliances økonomiske donorer og en tidligere formand for Cepos, skriver de også under på, at mediet hverken bliver rødt eller blåt.
Indtægterne bliver baseret på abonnementer til almindelige læsere, der interesserer sig for politik, kultur og finans. Brügger siger, at selskabet har økonomi til at hyre 10 journalister i tre år.
I første omgang bliver der tale om et tekstbaseret medie, men Mads Brügger udtaler, at han jo er imperiebygger, så andre platforme, er ret sandsynlige.
Mads Brügger er en rasende dygtig mediepersonlighed og det bliver forhåbentlig godt for både mediebranchen, ham selv og Radio Loud, at han nu får mindre tid til at dyrke sin destruktive hobby og mere fokus på sine konstruktive sider.
Og så til resten af dette nyhedsbrev, der i denne uge indeholder 6 historier, samt en spændende nyhed til allersidst om Mandag Morgens nye engagementsprojekt..
I takt med at kursen på kryptovalutaer stiger og udgør en stadig større andel af den globale økonomi, er behovet for en seriøs samtale om dem, naturligvis også stigende. Og derfor er medier med fokus på kryptovaluta formentlig de bedst kørende medier i øjeblikket.
I følge Similarweb er trafikken på kryptomedier steget med 475 procent på bare et år. Et af dem er Blockworks, der blev stiftet i 2018 og som det seneste år har tredoblet omsætningen.
Andre medier i nichen fortæller også om gode data og omsætningstal.
For en måned siden modtog Børsens chefredaktør Bjarne Corydon en henvendelse fra en whistleblower, som hævdede, at ansatte havde manipuleret med de regnskabstal, der bruges til at udregne, hvor stor kompensation, Børsen kunne få for tabte annonceindtægter under coronakrisen.
Nu viser en uafhængig advokatundersøgelse, at fingerede tal har udløst en kompensation, der er godt 50.000 kroner for høj.
Sagen har omgående ført til, at tre annoncemedarbejdere og den kommercielle chef er stoppet på Børsen. Og samtidig har Slots- og Kulturstyrelsen anmeldt Børsen til politiet.
Børsen slår fast i en pressemeddelelse, at ingen har haft personlig vinding af svindlen. Fair nok, men så må der være noget rivende galt i kulturen og tankegangen i den ende af Børsen, hvis ikke en, men tre medarbejdere, svindler for så små beløb, at det vel næppe kan ses på nogen bundlinje.
Corona-pandemien har hjulpet medier verden over til at få nye abonnenter. Nu melder spørgsmålet sig om, hvordan de bedst fastholdes.
I en ny rapport fra Piano, der er en virksomhed, der rådgiver og styrer abonnementer for medier i mange lande, er der gode nyheder og råd.
Først og fremmest viser det sig, at 43,6 procent af de nye abonnenter, der er kommet til under pandemien fortsat abonnerer et år senere. Tidligere var tallet kun 40 procent.
Så langt så godt, men hvordan reducerer man de cirka 60 procent, der falder fra?
Motiver abonnenter til at betale for et år i stedet for per måned. Det giver dem 12 gange færre muligheder for at opsige og tallene fra Piano afslører, at 74% med et årsabonnement fortsætter, mens kun 46% af dem med månedligt abonnement er tilbage, når måned 13 begynder.
Undgå gratis eller næsten gratis prøveperioder. Ved abonnement uden prøveperiode fastholdes 86,1% fra måned 1 til 2. Men ved prøveperiode fastholdes kun 61,7, når der skal betales.
Engager, engager og engager. Pianos data viser, at næsten alle medier har en dødvægt på op mod 60 procent, der ikke bruger det abonnement, som de betaler for. Data viser, at abonnenterne, der havner i denne sovende gruppe, typisk havner der meget hurtigt efter de har tegnet abonnementet. Det betyder, at der findes nogle korte hvedebrødsdage, hvor medierne skal vise sig fra deres bedste side ved hjælp af gennemtænkte onboardingflows.
Arbejder du med nyhedsbreve?
Medietrends nye netværk for nyhedsbreve er nu i fuld gang og straks du melder dig ind får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.
Det gælder blandt andet den første masterclass, der netop er gennemført i denne uge, hvor David McNally der er CEO og medstifter af danske Ubivox gav værdifulde råd om at undgå spamdøden.
Her blot nogle af kommentarerne i chatsporet:
Virkelig spændende at være med. Tak for det. 😉
Tak for et brugbart og meget konkret oplæg – super godt 🙂
supergode input, tak
Mange tak for et godt og brugbart oplæg 🙂 Ser frem til næste masterclass.
Tak for super gode input!!
Hvis du er medlem af netværket får du mindst fem online masterclass om året og et omfattende månedligt nyhedsbrev.
150 kr. om måneden eller 1.500 kr. årligt.
Læs om Signup her
Her er programmet for masterclass 2021:
Undgå spamfilteret og få bedre åbningsrater. Masterclass om at undgå spamdøden. David McNally fra Ubivox.
Det perfekte emnefelt. Søren Ipland, Føljeton, AstridMariaBigoni, Nerdy by Nature samt endnu en erfaren nyhedsbrevsredaktør +Jan Birkemose, Medietrends.
Når læserne skaber vækst. Mange store amerikanske nyhedsbreve vokser med hjælp fra læserne. Joseph Lichterman fra The Lenfest Institute i USA giver os overblik over de mest interessante cases. Tav Klitgaard fra Zetland fortæller om deres erfaringer med at gøre læserne til ambassadører.
Nyhedsbreve og moderne kommunikation. Nyhedsbreve spiller en stigende og ofte afgørende rolle i moderne kommunikation, også som motor til værdifuld thought leadership. Kommunikationsrådgiver AstridHaug deler erfaringer og tips.
Tone-of-voice– personlig uden at være privat.Kristoffer Dahy Ernst fra Euroman fortæller, hvordan han har udviklet sit personlige nyhedsbrev Morgenpost.
Nyhedsbrevstendenser lige nu. Overblik og indblik i de tendenser, der rører sig lige nu/Jan Birkemose. Januar 2022
Når Grazia and Heat fra Bauer Media udkommer på print på mandag, kan læserne hive ekstra indhold ud af magasinet ved at scanne magasinets billeder og på den måde få for eksempel købslink (som jeg gætter på Bauer får kommission af).
Teknikken er baseret på billedegenkendelse og det betyder, at det er lettere end tidligere at forbinde printverdenen med den digitale.
Hvis det bliver en succes, vil Bauer indføre teknikken på flere af deres udgivelser. Firmaet bag teknologien oplyser også, at de er i samarbejde med flere andre britiske mediehuse om tilsvarende koncepter.
Medietrends Pro
Medietrends kurser og netværk har fået ny hjemmeside.
Lær podcast af de bedste
CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer
Mig bekendt er der ikke nogle danske medier, der endnu har kastet sig rigtigt over TikTok. Men store internationale medier som Washington Post, BBC, Daily Mail og The Telegraph længe har forlængst etableret store publikum på deres TikTok-profiler.
Her er en liste over de 15 største europæiske medier på TikTok.
Hvis du vil læse mere om krydsfeltet mellem TikTok og medier, er der to artikler på Medietrends:
3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi, der vrimler med +2700 andre kloge mennesker som dig.