Connect with us

Medieøkonomi

Lokale medier: Der er penge i færre, men bedre artikler

Hvis læserne skal betale for lokaljournalistik, skal de have værdiskabende og brugbare nyheder. Det konstaterer ny undersøgelse

Udgivet

den

Lokale medier: Der er penge i færre, men bedre artikler
Foto: PxHere

Lokale og regionale medier har altid satset på høje oplag, stor rækkevidde og masser af annoncekroner. Men faldende annoncepriser og salg tvinger flere og flere til at udvikle journalistisk indhold, som brugerne vil betale for.

Herhjemme og i langt de fleste lande omkring os eksperimenterer lokalemedier med både mikrobetaling og især frivillige støttebeløb.

Men hvis forretningsmodellen ændres fra annoncer til indholdsbetaling, skal den redaktionelle profil også omstilles. Det er ihvertfald konklusionen i en ny rapport fra Reuters Institute for the Study of Journalism, der kort og godt hedder “Publish less, but publish better: pivoting to paid in local news.

Undersøgelsen baserer sig på 20 interviews med otte lokale og regionale medier i fire lande. Alle otte medier har omstillet sig fra at være rene annoncemedier til i højere grad at satse på brugerbetalinger. De har derfor samlet set erfaringer med både freemium, premium, mikrobetalinger og frivillige donationer.

Det kommercielle skift betyder, at medierne nu prioriterer loyale læsere højere end fly-bys, der kommer via sociale medier og søgemaskiner.

For at tilfredsstille de loyale læsere, har medierne et stramt fokus på værdiskabende journalistik. Det vil ofte tage udgangspunkt i klassiske lokaljournalistiske stofområder, som begivenheder, kriminalitet, retssager og trafik, men der bliver gået i dybden og også eksperimenteret med nye formater som konstruktiv journalistik, dataskabt journalistik, long reads, podcast og nyhedsbreve.

Nøgleordet er værdiskabelse og en tro på, at det er vigtigere nå de rigtige læsere end de mange læsere.

Hanna Myyra fra finske Etelä-Suomen Sanomat fortæller, at de i dag er mindre fokuserede på trafiktal:

“Det kan godt være at læserne bliver tiltrukket af nyheder om ulykker og kriminalitet, men det er ikke det, de i virkeligheden ønsker og har behov for. De ønsker indhold, der gør dem klogere og mere vidende. De ønsker noget meningsfyldt. Så hvis vi bare kigger på trafiktal, gør vi vores arbejde forkert,” siger hun i rapporten.

I de 20 interviews giver redaktørerne udtryk for, at de er optimistiske for deres nye strategier og mange oplever allerede gradvise forbedringer af deres digitale indtægter fra læserne.

Læs hele rapporten

Læs også