Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
For tre uger siden lokkede jeg måske dig til at deltage i en undersøgelse om coronatiden. Hvordan var det at arbejde hjemme? Kommer vi til at fortsætte med Zoom og Teams, og har de mange uger hjemme sat nye tanker igang?
Undersøgelsen er ikke helt vildt videnskabelig, men den har nogle interessante resultater, som vi kan kalde strømpile:
- Hjemmearbejdet delte mediefolket i to lige store grupper – dem der elskede det, og dem der hadede det.
- 39 procent har i højere grad end normalt overvejet at lægge arbejdslivet om og gå ned i tid.
- 28 procent har i højere grad end normalt overvejet at skifte branche, position eller fag.
- Et stort flertal tror, at distancearbejdet kommer til at sætte varige spor på arbejdslivet.
Læs artiklen, der fordøjer undersøgelsen, eller download selve undersøgelsen på dette link.
God læselyst
Jan
PS : Husk ugens mediekryds – find den nederst i mailen.
1. Postcorona: Hjemmearbejdet delte mediefolket
Distancearbejde er kommet for at blive, mener Medietrends læsere. Fire ud af ti af dem har på det seneste tænkt mere på at arbejde mindre.
2. Kulturmonitor solgt til JP/Politikens Hus
Det er mindre end halvandet år siden, at Kulturmonitor.dk gik i luften med en ambition om at være nichemediet for kulturbrugerne og de professionelle i kulturbranchen.
Nu har Politiken Nicher opkøbt sitet. De to initiativtagere og en fastansat journalist følger med til Rådhuspladsen. Hverken Politiken Nicher eller Kulturmonitor røber prisen.
3. Dokumentation for 50 politi-overfald på amerikanske journalister
Det aktivistiske men højst troværdige faktatjeksite Bellingcat har dokumenteret, hvordan journalister, der dækker George Floyd-demonstrationerne i USA er blevet udsat for gummikugler, tåregas, fysiske overfald, peber spray, chockgranater og arrestationer.
“Although in some incidents it is possible the journalists were hit or affected accidentally, in the majority of the cases we have recorded the journalists are clearly identifiable as press, and it is clear that they are being deliberately targeted.”
4. George Floyd overhaler corona
I månedsvis har corona fyldt medierne, men det brutale politidrab på George Floyd vendte i sidste uge op og ned på dagsordenen i USA. Axios har kigget på omtalen af protesterne, og deres optælling viser, at opslag på de sociale medier om Floyd den seneste uge har op til 14 gange flere interaktioner end opslag om corona.
- Søndag fik corona 2,5 procent af airtime hos CNN, MSNBC and Fox News mens protesterne fik 25 procent.
- Torsdag overhalede protesterne corona på de sociale medier, som man kan se på grafen.
- Onlineartikler om protesterne havde ifølge Parse.ly 6,8 gange flere klik end artikler om corona.
5. Microsoft fyrer 27 journalister og erstatter dem med robotter
Det er hævet over enhver tvivl, at robotterne stormer ind i mediebranchen, men skal de erstatte journalisterne eller lave arbejde, som mennesker ikke kan?
Ofte er fortællingen, at de skal løse opgaver, som er umulige for mennesker, og at de skalgøre det muligt for (menneske)journalisterne at lave det, som de er rigtigt gode til. De eksempler findes der flere af – fx svenske Mittmedia, der ligefrem har ansat flere journalister efter robotterne er kommet.
Men der er også dem, der hævder, at journalisterne vil ryge ud, når robotterne dukker op. Og de har fået lidt flere kort på hånden efter Microsoft i denne uge fyrede 27 forsideredaktører og erstattede dem med robotter.
6. Bliv klog på TikTok
TikTok er det hurtigst voksende sociale medie i verden og har over 800 millioner aktive brugere, men de færreste voksne danskere har endnu prøvet platformen. Måske er du en af dem?
For et halvt år siden skrev jeg, hvordan medier er begyndt at bruge TikTok, men siden er der sket meget. Kommunikationsrådgiver Martin Bylund Larsen har samlet fire nye, aktuelle links, der kan gøre dig klogere på TikTok – blandt andet en 40 siders rapport fra Eva Fog.
7. Gratis online sommerskole
I hele juli afholder det amerikanske Silicon Valley medie ‘The Information’ en gratis online sommerskole for fremtidige journalister. Der er oplæg fra adskillige spændende medieprofiler, og hvis ellers jeg er online i juli, er jeg med på en lytter. Det er egentlig mest for praktikanter – men tjek lige galleriet af navne her:
Carrie Budoff Brown fra Politico, New York Times klummeskribent og tidligere Buzzfeed editor-in-chief Ben Smith, Fast Companys editor-in-chief Stephanie Mehta og creative director Mike Schnaidton, Nicholas Carlson, global editor-in-chief for Insider, vært på Recode Media,Peter Kafka, og Lydia Polgreen, head of content fra Gimlet Kevin Delaney, stifter af Quartz founder og New York Times Senior Editor, stifteren af The Information, Jessica Lessin og Evan Smith, stifter af Texas Tribune.
Til sidst en stor opfordring
Hvis du kan lide nyhedsbrevet, er du meget velkommen til at hjælpe det lidt på vej.
1. Du kan enten udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.
2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden
3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig
4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️
Kan du løse ugens mediekryds?
Danmarks eneste kryds og tværs om medieverdenen. Hver uge på Medietrends. Uret tikker og det gælder om at løse den hurtigt.
God grundlovsdag til dig
Jan