Connect with us

Medieøkonomi

The Athletic nærmer sig en million abonnenter

Toptunet koncept med kæmpe succes kommer med sikkerhed til at sætte nye standarder for mange abonnementsmedier

Udgivet

den

The Athletic nærmer sig en million abonnenter
Efter The Athletic i august lancerede massiv dækning af engelske Premiere League, er udviklingen gået rasende stærkt. Foto: Wikimedia Commons

Hvis du er meget sportsinteresseret, kender du måske allerede The Athletic. Hvis du er bare en smule medieinteresseret, bør du lære The Athletic at kende nu.

The Athletic er for abonnementsmedierne, hvad Buzzfeed var for annoncemedierne i begyndelsen af 10’erne. Eller udtrykt mere direkte: The Athletic er en kompromisløs ekstremudgave af abonnementsmediekonceptet og det buldrer der ud af med så stor styrke, at det ligesom Buzzfeed gjorde, kommer til at danne skole for andre medier.

I denne uge er The Athletic blevet polstret med yderligere 50 millioner dollars, som primært skal bruges til at udvide butikken uden for USA. Så alene derfor, kan du forvente, at The Athletic rykker nærmere.

Men hvad er det, der er interessant ved The Athletic?

  1. De er bevidste om, at hvis mediebrugere skal betale for et abonnement, skal det være fordi de får en vare, som ikke kan fås andre steder og som de ikke vil undvære, når de først har smagt på den.
  2. Derfor nørder The Athletic helt igennem på et utal af sportsgrene og deres site er indrettet, så sportsfans hurtigt kan få fremhævet alt om deres yndlingshold eller al sport i deres hjemby.
  3. Sagt med andre ord, leverer The Athletic kvalitetsjournalistik og har som mål, at være mediet, der på et og samme sted, serverer den bedste (niche)journalistik om en lang række sportsgrene og samtlige klubber i de sportsgrene, som The Athletic dækker.
  4. Resultaterne er imponerende. I juli passerede det fire år gamle medie 500.000 abonnenter, i august 600.000 og meget snart passerer de en million abonnenter, oplyste de to stifter i forbindelse med den nye kapitaltilførelse.
  5. The Athletic vurderes at være 500 millioner dollars værd lige nu, og de forventer at få overskud i 2020. Det skyldes især, at de ikke har særligt store omkostninger til at skaffe nye abonnenter. De kommer nærmest af sig selv, og de bliver hængende som abonnenter i gennemsnit 12 måneder.

The Athletic blev lanceret i San Francisco i 2016 og de første år er blevet brugt til at sætte sig tungt på alle store amerikanske sportsgrene og alle amerikanske storbyer. Der er blevet investeret massivt i at lokke de bedste sportsjournalister til, for kvalitet er et nødvendigt adelsmærke, når man skriver til et publikum, hvor hver eneste læser mener, at de er klogere og mere indsigtfulde end trænerne for de hold, de passioneret holder med og følger i tykt og tyndt.

Det store gennembrud for The Athletic skete, da de i efteråret 2019 lancerede en komplet Premiere League vertikal. Dermed trådte de udenfor USA og satte fødderne direkte ned i mulden på centrum for verdens største sportgren, fodbold.

Det skete med en komplet dækning af hver eneste klub i ligaen og med opkøb af en imponerende mængde af Storbritanniens mest anerkendte fodboldjournalister med indgående kendskab til klubberne.

The Athletic har allerede – klogeligt – besluttet, at den fortsatte ekspansion også skal handle om fodbold og et realistisk bud er selvfølgelig, at det bliver nogle af de andre store europæiske ligaer, der står for tur.

Ligesom Buzzfed satte nye standarder for, hvor meget man kan skalere sin rækkevidde for at maksimere annonceindtægterne, sætter The Athletic også nye standarder på sit område. Med vanlig amerikansk mangel på ydmyghed, er The Athletics slogan, da også “The new standard of sports journalism”.

Spørgsmålet er selvfølgelig om konceptet med kvalitets nichejournalistik samlet en masse, kan overføres til andre stofområder. Og svaret er naturligvis ja.

Ganske vist er sport formentlig det område, der har det største publikum globalt set. Men kultur, underholdning, musik, økonomi, politik, madlavning og alle tænkelige hobbies har også passionerede publikummer, der vil betale for kvalitetsindhold.

I et interview med Recode i oktober sagde Alex Mather, der er co-founder af The Athlete, at deres recept er så simpel, at den kan sammenlignes med mel og vand og at den let kan overføres til nye områder.

“Selvfølgelig er sports fans meget passionerede og der er enormt mange af dem. Men du kan kombinere passionerede mennesker og meget talentfulde journalister på en masse andre områder og så vil folk betale”, sagde Alex Mather.

The Athletic har en benhård betalingsvæg og man får kun lov at se de første linjer af en artikel, hvis ikke man betaler. De tilbyder en måneds gratis prøveabonnement og det kører automatisk videre med et abonnement til 9,99 dollars om måneden eller det halve, hvis man binder sig for et år.

Medieøkonomi

Corona får mikrodonationer til medier til at stige

Både i Danmark og i udlandet er lysten til at støtte favoritpodcasten eller nyhedsbrevet steget voldsomt under coronakrisen

Udgivet

den

Corona får mikrodonationer til medier til at stige
Foto: Karl Baron/Flickr

Det kan næppe kompensere for faldende annonceindtægter og hårde økonomiske vilkår, men i skyggen af coronakrisen er der kommet øget gang i donationer fra brugerne til medierne.

Det viser tal fra både amerikanske Patreon og danske 10er, der begge hjælper nyhedsbreve, podcast, blogs, medier og kunstnere med at modtage støtte fra brugerne. Konceptet er, at brugerne kan støtte projekterne med et mindre beløb hver gang, der publiceres nye udgivelser.

Hos amerikanske Patreon har coronakrisen sat voldsomt gang i butikken og hele 30.000 nye blogs, podcast, nyhedsbreve og udgivelser af enhver art har søgt til platformen i løbet af marts. Formentlig for at supplere faldende indtægter med støtte fra brugerne.

Tabel fra Patreon

Gudskelov for de mange projekter tilknyttet Patreon er lysten til at støtte dem steget lige så voldsomt. Patreon oplyser, at på tværs af de seks markeder i tabellen er der i gennemsnit kommet 36,2 procent flere støttere i forhold til februar.

Væksten skyldes ikke kun, at flere småmedier og små virksomheder har søgt mod Patreon, men formentlig også, at de promoverer støttemuligheden mere intenst end tidligere.

Mikkel Malmberg, der står bag danske 10er, som hjælper 226 danske projekter med at få donationer fra brugerne, tror også, at den stigning, 10er oplever lige nu, skyldes mere aktive projekter.

“Det er svært at sige præcist, hvad det skyldtes, men jeg forestiller mig, at flere projekter har opfordret lidt mere direkte til, at deres fans/lyttere/læsere burde tilmelde sig i disse tider.”

Hos 10er, kan brugerne vælge mellem at støtte deres favoritpodcast eller yndlings nyhedsbrev med 5, 10, 15, 25 eller 50 kroner per udgivelse.

Ifølge tal fra 10er steg antallet af støttere med et par hundrede måned for måned igennem sidste år og årets første måneder. Men i marts er antallet steget med hele 932, så der nu er 8002 støttere – altså mennesker, der frivilligt betaler hver eneste gang, deres podcast eller nyhedsbrev udsendes.

Det svarer til en vækst på 13 procent på kun en måned.

Borgen Unplugged får støtte fra 1099 personer, hver gang de sender et nyt afsnit

Det er ikke kun medie- og journalistiske projekter, som anvender 10er, men de er i overtal og hvis man klikker rundt på 10ers lister over tilmeldte projekter, kan man også se, at nogle af de mest succesfulde projekter målt i antal støttere, netop er medieprojekter.

De tæller blandt andet nyhedsbrevet Morgenpost, der udgives af Kristoffer Dahy Ernst og Føljeton (553 støttere), cykelpodcasten Veloropa (527 støttere), Schøtministeriet (957 støttere) og den politiske podcast Borgen unplugged med fætrene Qvortrup, der har 1099 støttere.

Nyhedsbrevet Morgenpost har brugt coronakrisen som anledning til at promovere støttemuligheden ved at lancere en såkaldt Care Package, der er et særligt nyhedsbrev med opmuntring midt i coronatiden.

Care Package udsendes kun til støtterne ligesom Morgenpost i ferierne i forvejen kun sendes til dem, der støtter via 10er eller abonnerer på Føljeton.

“Vi fik ideen til Care Package, fordi åbningsraten på den første almindelige Morgenpost efter nedlukningen var helt vildt høj. Det var tydeligt, at der var appetit efter noget veloplagt indhold til karantænen. Lidt frisk luft som modgift til dommedagsstemningen,” fortæller Søren Høgh Ipland, der er administrerende direktør for Føljeton, der sammen med skribenten bag Morgenpost Kristoffer Dahy Ernst udgiver nyhedsbrevet.

Søren Høgh Ipland oplyser, at antallet af støttere til Morgenpost er steget med 20-30 procent siden den særlige care Package blev lanceret i begyndelsen af corona-nedlukningen i Danmark.

10er beholder 10 procent af støttekronerne og sender resten videre til de mange projekter.

10er er den mest almindelige platform til frivillige donationer i Danmark, men flere mindre medier og blogs opfordrer også deres brugere til at støtte frivilligt med andre ordninger eller direkte. Det gælder blandt andet Point of View International og Medietrends, der begge kan støttes med for eksempel 25 kroner per måned.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu