Connect with us

Data

Her er politikernes virale hits på Facebook i 2019

Trods klimavalg er udlændinge fortsat politikernes supervaluta på Facebook

Udgivet

den

Her er politikernes virale hits på Facebook i 2019

Selvom klimaet er den nye politiske supervaluta, er det fortsat udlændinge- og integrationspolitik, der er de sikre og effektive kort i den politiske kommunikation på Facebook.

Det viser Medietrends årlige analyse af samtlige Facebookopslag fra politikere og partier.

Ialt 51.370 opslag fra 13 opstillede partier ved valget og samtlige politikere med Facebookprofiler, der var medlem af Folketinget før og efter valget er blevet gennemgået.

Ud af de 100 mest virale opslag – flest likes, kommentarer og delinger – skiller udlændingepolitik sig markant ud med hele 45 opslag. Eneste andet tema, der markerer sig er, er “valg” med 14 opslag. Ellers lander de øvrige politiske områder sig i en fælles rodebunke på 41 opslag, der tæller alt fra enkeltsager, skat, Grønland, børn, politisk korrekthed og opslag af mere privat karakter. Ingen opslag blandt de 100 virale handler om klima.

Årets mest virale opslag kommer fra Lars Løkke Rasmussen, der forlader statsministeriet med sin nye rygsæk.

Inger Støjberg er året virale politiker og står personligt for 18 ud af de 100 mest virale opslag. Det skyldes utvivlsomt, at hun nærmest udelukkende producerer udlændingepolitiske opslag og at de er så skarpe, at hun får reaktioner fra både tilhængere og modstandere.

Ligesom hendes regeringschef er hendes mest virale opslag også fra hendes afgang som minister. Men til forskel fra Lars Løkke Rasmussen benytter hun lejligheden til endnu engang at sende klare politiske signaler.

Ser man på hele listen, er det tydeligt, at det politikernes personlige opslag og ikke partiernes, der får mest medvind på Facebook.

Kigger vi på politikernes og partiernes partifarve, ender top 100 med 55 -45 til rød blok. Men fordeles top 100-placeringerne ud til de enkelte partier, er Venstre klar 2019 vinder på Facebook.

Kigger man efter det opslag, der har fået flest “angry”-reaktioner i 2019 (4.009), tager radikale Andreas Steenberg førstepladsen med et opslag om fem år gamle Nikole.

På den modsatte skala topper statsminister Mette Frederiksen med flest “love”-reaktioner (5.062), da hun siger undskyld til Godhavnsdrengene.

Data

Corona får danske medier til at eksplodere på Facebook

Corona fylder alt i det danske samfund lige nu og det afspejles også på Facebook, hvor danskerne engagerer sig som aldrig tidligere

Udgivet

den

Corona får danske medier til at eksplodere på Facebook

Danskerne er ikke overraskende meget optaget af coronakrisen og det afspejles tydeligt på Facebook. Siden corona for alvor erobrede dagsordenen i uge 11 er antallet af likes, delinger og kommentarer til opslag fra danske medier næsten fordoblet.

Det viser en analyse, Medietrends har foretaget af aktiviteten hos 66 danske medier på Facebook.

Det stigende engagement skyldes ikke kun, at medierne er mere aktive og har slået 10-15 procent flere opslag op, men også at danskerne engagerer sig mere end de plejer.

Det kan man aflæse af den såkaldte interaction rate, der indikerer, hvor mange af følgerne, der engagerer sig.

Tallene i interaction rate virker måske små, men det skal ses i forhold til, at de 66 målte medier tilsammen har 6,4 millioner følgere.

De mange ekstra interaktioner skyldes især, at danskerne deler mere end de plejer. Men også emotionelle reaktioner, som SAD, LOVE og ANGRY er steget markant.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu