Connect with us

Original

Løkke har fået suverænt mest skærmtid

Robot har set fire tv-kanaler nonstop i 14 dage og nu er det for første gang muligt at dokumentere, hvordan skærmtiden deles mellem partilederne

Udgivet

den

Løkke har fået suverænt mest skærmtid
Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

Valgkampen raser på fuldt tryk og politikerne kæmper for at få mest mulig skærmtid på tv-kanalerne.

Derfor har Mediernes Forsknings- og Innovationscenter på Syddansk Universitet kortlagt, hvor lang tid partilederne har fået på tv under de første 14 dage af valgkampen. Filip Wallberg og Lars Damgaard Nielsen, begge journalistiske lektorer, har stået for dataindsamlingen og analysen af datamaterialet.

”Vi har foretaget dataindsamlingen, da vi mener, at det er relevant at undersøge, hvor meget skærmtid de enkelte partiledere får på tv. Selvom seertal svinger, så er tv fortsat et vigtigt vindue til vælgerne for partilederne,” fortæller Lars Damgaard Nielsen og fortsætter:

”Vores tilgang er ikke, at skærmtid nødvendigvis skal fordeles ligeligt mellem alle partilederne, for både DR og TV2 skal selvfølgelig prioritere deres redaktionelle dækning efter journalistiske principper. Men en systematisk analyse kan dokumentere redaktionelle slagsider. Og de er relevante at kende.”

Analysen er foretaget systematisk med et computersystem, der er udviklet på SDU. Systemet overvåger fire tv-kanaler døgnet rundt og foretager automatisk ansigtsgenkendelse på indholdet.

”Det er et nyskabende system, som vi har udviklet. For man har ikke tidligere systematisk overvåget og registreret partiledernes skærmtid i det omfang, som vi nu gør. Tidligere blev dataindsamlingen i udgangspunktet foretaget manuelt, og det begrænsede naturligvis mulighederne markant. Men vi har automatiseret dataindsamlingen, så DR1, DR2, TV2 og TV2 News overvåges døgnet rundt,” fortæller Filip Wallberg.

Lars Løkke Rasmussen er ubetinget den partileder, der har fået mest skærmtid på tværs af de fire tv-kanaler. I løbet af valgkampens første to uger har de fire kanaler vist Lars Løkke Rasmussens ansigt i sammenlagt 20 timer, mens Mette Frederiksens ansigt er blevet vist i 12 timer.

Forskellen på partilederne hos Venstre og Socialdemokratiet er markant, og forskellen blev grundlagt i de første dage af valgkampen, hvor Mette Frederiksen lå syg. Men forskellen cementeres samtidig for hver dag, der går. Kun tre dage er Mette Frederiksens ansigt blevet vist mere end Lars Løkke Rasmussens ansigt.

Fordelingen mellem de 13 opstillingsberettigede partier:

  • 1. Lars Løkke Rasmussen, Venstre: 20 timer
  • 2. Mette Frederiksen, Socialdemokratiet: 12 timer
  • 3. Anders Samuelsen, Liberal Alliance: 6 timer
  • 4. Kristian Thulesen Dahl, Dansk Folkeparti: 5 timer
  • 5. Pia Olsen Dyhr, SF: 5 timer
  • 6. Isabella Arendt Laursen, Kristendemokraterne: 4 timer
  • 7. Uffe Elbæk, Alternativet: 4 timer
  • 8. Pernille Vermund, Nye Borgerlige: 4 timer
  • 9. Rasmus Paludan, Stram Kurs: 4 timer
  • 10. Morten Østergaard, Radikale Venstre: 3 timer
  • 11. Søren Pape Poulsen, Det Konservative Folkeparti, 3 timer
  • 12. Pernille Skipper, Enhedslisten: 3 timer
  • 13. Stig Grenov, Kristendemokraterne: 1 time
  • 14. Klaus Riskær, Klaus Riskær: 1 time

Kristendemokraterne har to partiledere med, da Stig Grenov overlod rollen som partileder til Isabella Arendt Laursen den 13/5. Derfor er data om Stig Grenov opgjort frem til og med den 13/5 og Isabella Arendt Laursen fra og med den 13/5.

Systemet er fortsat nyt, og automatiseret ansigtsgenkendelse bliver stadig bedre og bedre, og derfor opfordrer Lars Damgaard Nielsen og Filip Wallberg til, at man ser på tendenser frem for detaljerne i analysen.

”Systemet begår fejl, og det er vi er meget åbne omkring. For eksempel er det ikke altid muligt at genkende et ansigt i tv, da tv til tider vælger at vise ansigter på en måde, så vores computersystem ikke kan genkende ansigtet. Derfor fokuserer vi på de overordnede tendenser, og vi håber, at andre vil gøre det samme,” siger Filip Wallberg.

Når folketingsvalget er overstået, vil Lars Damgaard Nielsen og Filip Wallberg igen foretage en analyse af datamaterialet, som computersystemet har indsamlet.

Original

DMJX åbner iværksætter-uddannelse

Nu bliver det lettere at tage de første usikre skridt ud i det iværksætterliv, som mange mediefolk opsøger

Udgivet

den

DMJX åbner iværksætter-uddannelse
Rektor for DMJX Trine Nielsen. Foto: Anders Hviid

Det er hævet over enhver tvivl at flere og flere mediemennesker i fremtiden kommer til at skabe deres egne arbejdspladser og virksomheder. Derfor slår DMJX snart dørene op til en ny medieiværksætteruddannelse, der skal gøre det lettere for nye startuppere at komme igang.

Den nye uddannelse får adresse i DMJXs afdeling i Emdrup og får navnet “Fra ide til virksomhed – Business Makers”.

Teknisk set er uddannelsen et efteruddannelsesforløb, men reelt er der tale et forretningsudviklingsforløb, hvor DMJX støtter iværksætterne med alle de relevante værktøjer og kompetencer, som skal i sving, når man starter op for sig selv.

Derfor er der både undervisning i regnskab, økonomi, strategi, salg, markedsføring, branding, produktudvikling og finansiering.

Samtidig byder det halve år på intensiv networking med de andre på holdet (op mod 40) og det skal der gerne komme værdifulde samarbejder ud af.

Rektor på DMJX Trine Nielsen fortæller, at initiativet kommer til verden som en reaktion på, at flere end hver femte dimittend fra Emdup og knap hver tiende fra DMJX i Aarhus springer ud som selvstændige.

“Med vores nye initiativ ønsker vi at gøre dem i stand til at skabe deres egen virksomhed – alene eller sammen med andre, og ikke kun fokusere på at overleve, men også skabe vækst. De kreative erhverv er i vækst, men mangler færdigheder og kompetencer i forhold til at udvikle forretning og det håber vi at kunne gøre her,” siger Trine Nielsen.

Uddannelsen har kickoff den 19. november og der er ansøgningsfrist den 10. november.

Læs mere her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu