Connect with us

Original

Løkke har fået suverænt mest skærmtid

Robot har set fire tv-kanaler nonstop i 14 dage og nu er det for første gang muligt at dokumentere, hvordan skærmtiden deles mellem partilederne

Udgivet

den

Løkke har fået suverænt mest skærmtid
Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

Valgkampen raser på fuldt tryk og politikerne kæmper for at få mest mulig skærmtid på tv-kanalerne.

Derfor har Mediernes Forsknings- og Innovationscenter på Syddansk Universitet kortlagt, hvor lang tid partilederne har fået på tv under de første 14 dage af valgkampen. Filip Wallberg og Lars Damgaard Nielsen, begge journalistiske lektorer, har stået for dataindsamlingen og analysen af datamaterialet.

”Vi har foretaget dataindsamlingen, da vi mener, at det er relevant at undersøge, hvor meget skærmtid de enkelte partiledere får på tv. Selvom seertal svinger, så er tv fortsat et vigtigt vindue til vælgerne for partilederne,” fortæller Lars Damgaard Nielsen og fortsætter:

”Vores tilgang er ikke, at skærmtid nødvendigvis skal fordeles ligeligt mellem alle partilederne, for både DR og TV2 skal selvfølgelig prioritere deres redaktionelle dækning efter journalistiske principper. Men en systematisk analyse kan dokumentere redaktionelle slagsider. Og de er relevante at kende.”

Analysen er foretaget systematisk med et computersystem, der er udviklet på SDU. Systemet overvåger fire tv-kanaler døgnet rundt og foretager automatisk ansigtsgenkendelse på indholdet.

”Det er et nyskabende system, som vi har udviklet. For man har ikke tidligere systematisk overvåget og registreret partiledernes skærmtid i det omfang, som vi nu gør. Tidligere blev dataindsamlingen i udgangspunktet foretaget manuelt, og det begrænsede naturligvis mulighederne markant. Men vi har automatiseret dataindsamlingen, så DR1, DR2, TV2 og TV2 News overvåges døgnet rundt,” fortæller Filip Wallberg.

Lars Løkke Rasmussen er ubetinget den partileder, der har fået mest skærmtid på tværs af de fire tv-kanaler. I løbet af valgkampens første to uger har de fire kanaler vist Lars Løkke Rasmussens ansigt i sammenlagt 20 timer, mens Mette Frederiksens ansigt er blevet vist i 12 timer.

Forskellen på partilederne hos Venstre og Socialdemokratiet er markant, og forskellen blev grundlagt i de første dage af valgkampen, hvor Mette Frederiksen lå syg. Men forskellen cementeres samtidig for hver dag, der går. Kun tre dage er Mette Frederiksens ansigt blevet vist mere end Lars Løkke Rasmussens ansigt.

Fordelingen mellem de 13 opstillingsberettigede partier:

  • 1. Lars Løkke Rasmussen, Venstre: 20 timer
  • 2. Mette Frederiksen, Socialdemokratiet: 12 timer
  • 3. Anders Samuelsen, Liberal Alliance: 6 timer
  • 4. Kristian Thulesen Dahl, Dansk Folkeparti: 5 timer
  • 5. Pia Olsen Dyhr, SF: 5 timer
  • 6. Isabella Arendt Laursen, Kristendemokraterne: 4 timer
  • 7. Uffe Elbæk, Alternativet: 4 timer
  • 8. Pernille Vermund, Nye Borgerlige: 4 timer
  • 9. Rasmus Paludan, Stram Kurs: 4 timer
  • 10. Morten Østergaard, Radikale Venstre: 3 timer
  • 11. Søren Pape Poulsen, Det Konservative Folkeparti, 3 timer
  • 12. Pernille Skipper, Enhedslisten: 3 timer
  • 13. Stig Grenov, Kristendemokraterne: 1 time
  • 14. Klaus Riskær, Klaus Riskær: 1 time

Kristendemokraterne har to partiledere med, da Stig Grenov overlod rollen som partileder til Isabella Arendt Laursen den 13/5. Derfor er data om Stig Grenov opgjort frem til og med den 13/5 og Isabella Arendt Laursen fra og med den 13/5.

Systemet er fortsat nyt, og automatiseret ansigtsgenkendelse bliver stadig bedre og bedre, og derfor opfordrer Lars Damgaard Nielsen og Filip Wallberg til, at man ser på tendenser frem for detaljerne i analysen.

”Systemet begår fejl, og det er vi er meget åbne omkring. For eksempel er det ikke altid muligt at genkende et ansigt i tv, da tv til tider vælger at vise ansigter på en måde, så vores computersystem ikke kan genkende ansigtet. Derfor fokuserer vi på de overordnede tendenser, og vi håber, at andre vil gøre det samme,” siger Filip Wallberg.

Når folketingsvalget er overstået, vil Lars Damgaard Nielsen og Filip Wallberg igen foretage en analyse af datamaterialet, som computersystemet har indsamlet.

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu