Connect with us

Original

Svenske journalistrobotter skaffer nye abonnenter og penge til flere journalister

Robotternes artikler er så værdifulde for læserne, at de tiltrækker hundredevis af nye betalende abonnenter

Udgivet

den

Robotter fra det svenske firma United Robots har på et år sprøjtet 66.000 artikler ud på Mittmedias 28 lokalmedier rundt omkring i Sverige.

Trods den udbredte frygt om, at robotterne truer menneskejournalisterne på deres levebrød, er der faktisk sket det modsatte.

Robotternes journalistik er nemlig blevet modtaget så godt blandt læserne, at der er kommet vækst blandt de nye abonnenter. Tilmed er der i dag flere menneskejournalister ansat til at skrive om sport – et af robotternes stofområder – end tidligere.

Det skriver Sören Karlsson, der er administrerende direktør for United Robots, i en artikel på INMA. Han har ved flere tidligere lejligheder været i Danmark og fortælle om sine robotter, blandt andet i Medietrends netværk for chefredaktører, som fotoet stammer fra.

Robotternes fordele er, at de er ekstremt produktive og ekstremt billige i drift. Derfor er nøglen til deres succes at lade dem skrive afsindigt mange artikler, der hver for sig måske kun har få læsere, men som tilsammen får mange læsere.

I tillæg til det, så er artiklerne i sagens natur så niche niche, at relevansen og værdien er stor for de få læsere.

Robotter er afhængige af adgang til data og derfor skriver United Robots robotter kun om sport og hushandler, da det er nogle af de emner, der i Sverige er lette at skaffe data på. Samtidig er det emner med meget høj lokal interesse.

Hvem vil for eksempel ikke gerne læse en artikel om dem, der har købt naboens hus eller en “reportage” fra fodboldkampen i røven af den svenske 5. division, som man selv deltog i. Lige præcis det er forklaringen på de svenske robotters succes.

Sören Karlsson oplyser, at sportsrobotterne fra september 2017 til september 2018 skrev 41.000 artikler, der ialt fik 2,5 millioner sidevisninger (1,2 mio. var læsere, der var logget ind). I samme periode skrev hushandelsrobotterne 25.000 artikler, der blev læst af hele 2,5 millioner “indloggede” læsere.

Og det er ikke bare klik og trafik, der kommer ud af de mange artikler. Faktisk kommer hele 40 procent af alle nye konverteringer fra sportsartikler og de 25.000 artikler om hushandler har skaffet 700 nye betalende abonnenter i perioden.

Mittmedia har derfor i dag flere sportsreportere ansat end tidligere og målet er, at journalisterne istedet for at bruge tiden på noget, robotten kan gøre hurtigere, skal gå i dybden med historierne.

Det kræver, at de står på tæer for robotterne er også begyndt at indhente citater fra fodboldkampene. Det oplyste Sören Karlsson på et af sine besøg i Danmark.

Det foregår ved at robotten sender en sms til trænerne fra de to hold efter kampen og beder dem skrive en kommentar.

Ligeledes kan robotten lave to versioner af den samme kamp. En til læserne fra hjemmeholdet og en til udeholdet. Oftest vil de to versioner med lethed kunne fordeles til de to lokalmedier, der er relevante for fodboldkampen. Men når det kommer til hushandler er datadrevet personalisering mere påkrævet.

Ingen gider høre om et hus, der er solgt en kilometer væk, men vi vil gerne betale for at stalke den nye nabo. Derfor er personalisering et vigtigt parameter for at robotjournalistikken for alvor kommer til at udfolde sit potentiale.

Generelt er det allerede relativt let at skabe den meget detaljerede og individualiserede personalisering på distributionssiden. Udfordringen ligger i at have data nok om aftagersiden, så man for eksempel ved, hvilke læsere, der bor tæt nok på den seneste hushandel til at de gider læse om det.

Her hjemme er der også gang i robotjournalistikken og en efterhånden lang række medier er også i fuld sving med at udvikle deres personaliserede nyhedsmix.

Robotartikler i Danmark skrives i øjeblikket primært af Lasso News, der tapper erhvervsregistre for data til 1.500 erhvervsartikler om dagen. På sportsfronten har Ritzau ligesom United Robots flittige robotter ved tasterne.

Test dig selv i denne quiz: Har en robot eller journalist skrevet dette?

Data

Mette Frederiksen og rød blok vinder valgets første uge på Facebook

Partiledere fra rød blok scorer over 70 % af den opmærksomhed, der er givet til alle partiledere. Af de 10 mest populære opslag er ni røde og fem af dem fra Mette Frederiksen

Udgivet

den

Mette Frederiksen og rød blok vinder valgets første uge på Facebook

Facebook har i valgkampens første uge især summet af Mette Frederiksen og partierne i rød blok. De nye, små partier har dog også trods deres beskedne størrelse opnået betydeligt gennemslag. Det gælder ikke overraskende især Stram Kurs.

Det viser en kortlægning, Medietrends har gennemført af den politiske aktivitet på Facebook i den første uge af valgkampen.

Ser man på de 300.000 likes, delinger og kommentarer, som vælgerne har uddelt til partilederne, så har Mette Frederiksen raget mere end hver fjerde til sig. Dermed har hun skabt næsten dobbelt så meget engagement som Lars Løkke Rasmussens personlige profil.

Til sammen har de fem partiledere i rød blok høstet godt 70 procent af de likes, delinger og kommentarer, som partilederne har fået.

Og liv og aktivitet på Facebook er ikke bare gøgl og staffage. Alle partier satser massivt på Facebook i valgkampen og til sammen har de allerede brændt mellem 580.000 og 226.000 kroner af på Facebookannoncer.

Det har big data analytiker Søren Pedersen beregnet ved at have tracket hver eneste politiske annonce i valgkampen.

De mange interaktioner i Medietrends kortlægning stammer både fra almindelig, organisk rækkevidde og betalt rækkevidde.

I partiregnskabet er der bedre balance mellem rød og blå blok. Takket være de tre små partier, Kristendemokraterne, Nye Borgerlige og Stram Kurs, ender balancen i blå bloks favør. Men uden dem, ville de røde partier også have modtaget flest likes, delinger og kommentarer.

PartiInteraktioner første ugeInteraction rate
Socialdemokratiet39.2341,5
Dansk Folkeparti39.1730,93
Venstre, Danmarks Liberale Parti33.6041,31
Enhedslisten27.0811,06
Alternativet19.5991,13
Stram Kurs18.9736,4
Det Konservative Folkeparti11.9821,4
Liberal Alliance10.6880,47
SF7.5110,87
Radikale Venstre6.7670,49
Nye Borgerlige6.0922,48
Kristendemokraterne4.8194,5
Klaus Riskær Pedersen8445,41
Tabellen viser de opstillede partiers interaktioner i valgkampens første uge.
Data: CrowdTangle/Medietrends

Kigger man på den såkaldte interaction rate, som viser, hvor mange interaktioner, man får per følger, skiller Stram Kurs sig markant ud med en rate på hele 6,4 procent.

I princippet er interaction rate en målestok, der kan bruges til at sammenligne effektiviteten af små og store Facebook-sider. Men da det altid er sådan, at det er de mest engagerede mennesker, der følger en side først, vil interaction rate altid give en fordel til små sider med få følgere.

Der er dog ingen tvivl om, at Stram Kurs har solidt fat i Facebook og derfor også må anses som en af vinderne på Facebook i den første uge af valgkampen.

Som det ses af næste tabel er Stram Kurs vokset med over 1800 nye følgere på en uge og det er valgkampens stærkeste rekruttering.

Andre partier vokser også, men det mest interessante – udover Stram Kurs – er, at Dansk Folkeparti og Liberal Alliance er gået fuldstændig i stå og kun har tiltrukket cirka 10 nye følgere om dagen.

Man kan indvende, at det skyldes, at Dansk Folkeparti allerede er store på Facebook. Men det er Socialdemokraterne også, og de tiltrækker trods alt flere end 1.000 nye følgere.

PartiFølgere den 14. maj 2019Vækst siden valgudskrivelseStigning i procent
Stram Kurs14.7601.88012,7
Socialdemokratiet105.4151.0281,0
Radikale Venstre42.4598091,9
SF42.7177951,9
Enhedslisten86.7026760,8
Alternativet93.5406360,7
Nye Borgerlige26.8595682,1
Kristendemokraterne5.7565599,7
Venstre, Danmarks Liberale Parti72.9684820,7
Det Konservative Folkeparti35.9674021,1
Klaus Riskær Pedersen7.9493184,0
Dansk Folkeparti103.261810,1
Liberal Alliance94.236590,1
Tabellen viser de 13 opstillede partiers følgere.
Data: CrowdTangle/Medietrends

Kigger man på top 10 af de mest populære opslag fra partiledere i den første uge, er den røde bloks dominans næsten total med hele 9 topplaceringer.

Fem til Mette Frederiksen, to til Pia Olsen Dyhr, en til Uffe Elbæk og Pernille Skipper og endelig en niende plads til Lars Løkke Rasmussen.

Her er de ti opslag, som fik flest likes, delinger og kommentarer i valgkampens første uge:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Jysk Fynske Medier vil lave mere lyd – også selvom de taber FM4. I dag indleverer Jysk Fynske Medier sammen med seks andre mediehuse en ansøgning på over 1.000 sider om at overtage driften af FM4, der i dag drives af Radio24Syv. Men uanset om Jysk Fynske Medier vinder udbudet eller ej, vil mediehuset i fremtiden producere meget mere lyd end idag. Det siger både formand og administrerende direktør – Fyens.dk

Facebook-medstifter foreslår tvangsopdeling. ”Det er 15 år siden, jeg var med til at stifte Facebook på Harvard og jeg har ikke arbejdet i firmaet i ti år. Alligevel føler jeg mig både vred og tynget af ansvar.” Sådan skriver Chris Hughes i et debatindlæg, hvor han opfordrer til, at Instagram og Whatapp skilles fra Facebook ved tvang. Han opfordrer også til at Zuckerberg holdes mere ansvarlig for Facebooks fejltagelser – New York Times

Journalisten får ny hjemmeside. Fagbladet Journalisten lancerede onsdag eftermiddag en ny hjemmeside, der er baseret på cards ligesom for eksempel politiken.dk – Journalisten.dk

Quartz bygger betalingsmur. Qz.com har siden sin lancering været gratis, men i al stilfærdighed har de i denne uge rejst en blid betalingsvæg. Efter 10 artikler er det slut med gratis læsning og så må man betale 15 dollars om måneden – QZ.COM

Russere spreder disinformationer i EP-valget. New York Times skriver, at et netværk af russiske websites og sociale medieprofiler spreder disinformationer i den igangværende EP-valgkamp. Eksperter fra blandt andet EU oplyser, at den russiske kampagne efterlader samme digitale fingeraftryk, som tidligere kampagner. Blandt andet den, der blandede sig i den amerikanske valgkamp i 2016 – New York Times

Russerne spreder skræk om 5G. Endnu en artikel fra New York Times om russisk propaganda. Det statsejede RT America har lavet syv programmer om farlighed ved 5G. Senest har de påstået, at børn, der bor i nærheden af 5G-master får cancer, næseblod og indlæringsvanskeligheder – New York Times

Podcastlyttere er mærkelige. I en ny undersøgelse af amerikanernes brug af podcast, er der mange nyttige oplysninger. Men undersøgelsen indeholder også et par selvmodsigende pointer fra brugerne. De fremhæver nemlig, at de elsker podcast fordi de kan gøre alt muligt andet, mens de lytter og samtidig oplyser flertallet, at de ikke foretager sig noget som helst andet end at lytte – EdisonResearch

MittMedia har succes med tidslås. Den første time en artikel er publiceret hos MittMedia er den gratis og derefter klapper muren i og du er nødt til at købe et abonnement. Medietrends har længe fulgt MittMedias tidslås og den skaber et ret fascinerende pres på læserne til enten at skynde sig at læse eller at betale. Derfor ikke overraskende, at MittMedia nu oplyser, at tidslåsen har øget abonnementssalget med 20% – Digiday

Andre læser lige nu