Robotter fra det svenske firma United Robots har på et år sprøjtet 66.000 artikler ud på Mittmedias 28 lokalmedier rundt omkring i Sverige.
Trods den udbredte frygt om, at robotterne truer menneskejournalisterne på deres levebrød, er der faktisk sket det modsatte.
Robotternes journalistik er nemlig blevet modtaget så godt blandt læserne, at der er kommet vækst blandt de nye abonnenter. Tilmed er der i dag flere menneskejournalister ansat til at skrive om sport – et af robotternes stofområder – end tidligere.
Det skriver Sören Karlsson, der er administrerende direktør for United Robots, i en artikel på INMA. Han har ved flere tidligere lejligheder været i Danmark og fortælle om sine robotter, blandt andet i Medietrends netværk for chefredaktører, som fotoet stammer fra.
Robotternes fordele er, at de er ekstremt produktive og ekstremt billige i drift. Derfor er nøglen til deres succes at lade dem skrive afsindigt mange artikler, der hver for sig måske kun har få læsere, men som tilsammen får mange læsere.
I tillæg til det, så er artiklerne i sagens natur så niche niche, at relevansen og værdien er stor for de få læsere.
Robotter er afhængige af adgang til data og derfor skriver United Robots robotter kun om sport og hushandler, da det er nogle af de emner, der i Sverige er lette at skaffe data på. Samtidig er det emner med meget høj lokal interesse.
Hvem vil for eksempel ikke gerne læse en artikel om dem, der har købt naboens hus eller en “reportage” fra fodboldkampen i røven af den svenske 5. division, som man selv deltog i. Lige præcis det er forklaringen på de svenske robotters succes.
Sören Karlsson oplyser, at sportsrobotterne fra september 2017 til september 2018 skrev 41.000 artikler, der ialt fik 2,5 millioner sidevisninger (1,2 mio. var læsere, der var logget ind). I samme periode skrev hushandelsrobotterne 25.000 artikler, der blev læst af hele 2,5 millioner “indloggede” læsere.
Og det er ikke bare klik og trafik, der kommer ud af de mange artikler. Faktisk kommer hele 40 procent af alle nye konverteringer fra sportsartikler og de 25.000 artikler om hushandler har skaffet 700 nye betalende abonnenter i perioden.
Mittmedia har derfor i dag flere sportsreportere ansat end tidligere og målet er, at journalisterne istedet for at bruge tiden på noget, robotten kan gøre hurtigere, skal gå i dybden med historierne.
Det kræver, at de står på tæer for robotterne er også begyndt at indhente citater fra fodboldkampene. Det oplyste Sören Karlsson på et af sine besøg i Danmark.
Det foregår ved at robotten sender en sms til trænerne fra de to hold efter kampen og beder dem skrive en kommentar.
Ligeledes kan robotten lave to versioner af den samme kamp. En til læserne fra hjemmeholdet og en til udeholdet. Oftest vil de to versioner med lethed kunne fordeles til de to lokalmedier, der er relevante for fodboldkampen. Men når det kommer til hushandler er datadrevet personalisering mere påkrævet.
Ingen gider høre om et hus, der er solgt en kilometer væk, men vi vil gerne betale for at stalke den nye nabo. Derfor er personalisering et vigtigt parameter for at robotjournalistikken for alvor kommer til at udfolde sit potentiale.
Generelt er det allerede relativt let at skabe den meget detaljerede og individualiserede personalisering på distributionssiden. Udfordringen ligger i at have data nok om aftagersiden, så man for eksempel ved, hvilke læsere, der bor tæt nok på den seneste hushandel til at de gider læse om det.
Her hjemme er der også gang i robotjournalistikken og en efterhånden lang række medier er også i fuld sving med at udvikle deres personaliserede nyhedsmix.
Robotartikler i Danmark skrives i øjeblikket primært af Lasso News, der tapper erhvervsregistre for data til 1.500 erhvervsartikler om dagen. På sportsfronten har Ritzau ligesom United Robots flittige robotter ved tasterne.