Connect with us

Original

Svenske journalistrobotter skaffer nye abonnenter og penge til flere journalister

Robotternes artikler er så værdifulde for læserne, at de tiltrækker hundredevis af nye betalende abonnenter

Udgivet

den

Robotter fra det svenske firma United Robots har på et år sprøjtet 66.000 artikler ud på Mittmedias 28 lokalmedier rundt omkring i Sverige.

Trods den udbredte frygt om, at robotterne truer menneskejournalisterne på deres levebrød, er der faktisk sket det modsatte.

Robotternes journalistik er nemlig blevet modtaget så godt blandt læserne, at der er kommet vækst blandt de nye abonnenter. Tilmed er der i dag flere menneskejournalister ansat til at skrive om sport – et af robotternes stofområder – end tidligere.

Det skriver Sören Karlsson, der er administrerende direktør for United Robots, i en artikel på INMA. Han har ved flere tidligere lejligheder været i Danmark og fortælle om sine robotter, blandt andet i Medietrends netværk for chefredaktører, som fotoet stammer fra.

Robotternes fordele er, at de er ekstremt produktive og ekstremt billige i drift. Derfor er nøglen til deres succes at lade dem skrive afsindigt mange artikler, der hver for sig måske kun har få læsere, men som tilsammen får mange læsere.

I tillæg til det, så er artiklerne i sagens natur så niche niche, at relevansen og værdien er stor for de få læsere.

Robotter er afhængige af adgang til data og derfor skriver United Robots robotter kun om sport og hushandler, da det er nogle af de emner, der i Sverige er lette at skaffe data på. Samtidig er det emner med meget høj lokal interesse.

Hvem vil for eksempel ikke gerne læse en artikel om dem, der har købt naboens hus eller en “reportage” fra fodboldkampen i røven af den svenske 5. division, som man selv deltog i. Lige præcis det er forklaringen på de svenske robotters succes.

Sören Karlsson oplyser, at sportsrobotterne fra september 2017 til september 2018 skrev 41.000 artikler, der ialt fik 2,5 millioner sidevisninger (1,2 mio. var læsere, der var logget ind). I samme periode skrev hushandelsrobotterne 25.000 artikler, der blev læst af hele 2,5 millioner “indloggede” læsere.

Og det er ikke bare klik og trafik, der kommer ud af de mange artikler. Faktisk kommer hele 40 procent af alle nye konverteringer fra sportsartikler og de 25.000 artikler om hushandler har skaffet 700 nye betalende abonnenter i perioden.

Mittmedia har derfor i dag flere sportsreportere ansat end tidligere og målet er, at journalisterne istedet for at bruge tiden på noget, robotten kan gøre hurtigere, skal gå i dybden med historierne.

Det kræver, at de står på tæer for robotterne er også begyndt at indhente citater fra fodboldkampene. Det oplyste Sören Karlsson på et af sine besøg i Danmark.

Det foregår ved at robotten sender en sms til trænerne fra de to hold efter kampen og beder dem skrive en kommentar.

Ligeledes kan robotten lave to versioner af den samme kamp. En til læserne fra hjemmeholdet og en til udeholdet. Oftest vil de to versioner med lethed kunne fordeles til de to lokalmedier, der er relevante for fodboldkampen. Men når det kommer til hushandler er datadrevet personalisering mere påkrævet.

Ingen gider høre om et hus, der er solgt en kilometer væk, men vi vil gerne betale for at stalke den nye nabo. Derfor er personalisering et vigtigt parameter for at robotjournalistikken for alvor kommer til at udfolde sit potentiale.

Generelt er det allerede relativt let at skabe den meget detaljerede og individualiserede personalisering på distributionssiden. Udfordringen ligger i at have data nok om aftagersiden, så man for eksempel ved, hvilke læsere, der bor tæt nok på den seneste hushandel til at de gider læse om det.

Her hjemme er der også gang i robotjournalistikken og en efterhånden lang række medier er også i fuld sving med at udvikle deres personaliserede nyhedsmix.

Robotartikler i Danmark skrives i øjeblikket primært af Lasso News, der tapper erhvervsregistre for data til 1.500 erhvervsartikler om dagen. På sportsfronten har Ritzau ligesom United Robots flittige robotter ved tasterne.

Test dig selv i denne quiz: Har en robot eller journalist skrevet dette?

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu