En gang om året kommer Reuters Institute for the Study of Journalism med deres store digitale report, Digital News Report.
Her er et hurtigt indblik i fem danske vinkler. (se 5 internationale pointer længere nede)
Hvis du vil se hele rapporten, kan du downloade den via dette link.
DR og TV2 dominerer traditionelle platforme
Det danske nyhedsmarked på radio, tv og print er voldsomt fragmenteret og bortset fra DR og TV2, der rammer meget bredt ud til danskerne, er der ingen medier, der har flere end syv procent af befolkningen som kernebrugere (3 besøg eller flere om ugen).
Men online er monopolet brudt
Kigger man på danskernes forbrug af online-nyheder er det mere ligeligt fordelt end på de traditionelle platforme. DR.dk og TV2.dk er størst, men lige efter kommer Ekstra Bladet, som hver femte dansker besøger mindst tre gange om ugen. Ser man på mediehuset JP/Politikens hus samlede rækkevide, er det langt større end fx DRs.
Hele 57 procent besøger i løbet af en uge enten eb.dk, pol.dk eller jp.dk. Det er 20 procentpoint flere end besøgene på dr.dk.
Avisfald er stoppet
Efter mange års frit fald i danskernes forbrug af papiraviser, viser de nye tal, at faldet er standset og at der endda er sket en svag stigning. (det er lidt uklart præcist, hvad tallene dækker over over)
Smartphone er foretrukken
Det er to år siden, at smartphonen blev danskernes foretrukne device til nyheder. Men det seneste år har væksten taget endnu mere fart.
Danske nyhedsbrugere stoler på deres eget medie
Generelt er tilliden høj til danske medier og især til de medier, som vi selv forbruger. De danske medier bliver både vurderet af danskerne generelt og at deres egne brugere og i alle tilfælde er mediernes egne brugere væsentlig mere tillidsfulde end dem, der ikke bruger mediet.
Den Korte Avis læsere ranker for eksempel deres medie relativt højt mens danskerne generelt ikke har meget fidus til udgivelse.
Danskernes generelle tillid til medierne er iøvrigt steget. Ifølge rapporten udtrykker 56 procent danskere tillid til medierne. For et år siden var andelen på 50 procent.
Fem internationale pointer
Spørger man Reuters Institute for the Study of Journalism, hvad man skal fokusere på i rapporten, nævner dets direktør, Rasmus Kleis Nielsen disse fem områder:
- Efter brugen af sociale medier som nyhedskilder er steget eksplosivt i årevis, er det for første gang faldet. Til gengæld er brugen af samtale apps til nyhedsformidling i stigning – læs chatbots.
- Mennesker er mere skeptiske overfor nyheder, de kommer til via sociale platforme end nyheder de tilgår direkte.
- Lige så mange mennesker er bekymrede over dårlig journalistik og politisk spin, som der er folk, der er bekymrede over deciderede falske nyheder.
- Nyhedsbrugernes vilje til at at betale for nyheder er stigende i nogle lande. Desværre ikke alle.
- Brug af stemmeaktiverede robotter som nyhedskilder er i stigning.
Se Rasmus Kleis Nielsens tweets om rapporten: