Connect with us

Kurateret

Medier kan tjene på at sælge sej teknologi

Hvorfor udvikle sin egen app, hvis man kan købe en kopi af naboens? Det er tankerne bag Washington Posts massive investeringer i teknologi i de senere år.

Udgivet

den

Hvorfor udvikle sin egen app, hvis man kan købe en kopi af naboens?

Det er tankerne bag Washington Posts massive investeringer i teknologi i de senere år. Med teknologiherskeren Jeff Bezos ved roret (ham der skabte og ejer Amazon og siden 2013 har ejet Washington Post), er den navnkundige avis dog ikke dem, der køber naboens isenkram. De udvikler og sælger til naboen.

Derfor har Washington Post i de senere år haft rasende høje teknologiske ambitioner og udviklingsafdelingen har skabt et utal af robotter, lækre features, hurtige mobilsites, nye cms-systemer, værktøjer til augmented reality, højtlæsning af artikler og indhold til stemmeaktiverede bots.

Og hele tiden har målet dels været at styrke Washington Post egen formidling og at skabe en forretning, hvor de kan sælge teknologien videre til ikke-konkurrenter.

Senest har de sat deres mobilapp til salg i en såkaldt white label version, som betyder, at køberen kan style den, så den får køberens egen look and feel.

Læs om Washington Posts udsalg af teknologi her.

Bortset fra at Ugebrevet A4 for snart en del år siden købte sin iPad app hos Ritzau, er ideen om at kapitalisere på sine teknologiske udviklingsinvesteringer vist aldrig (endnu) foldet ud herhjemme.

Men det kunne være et væsentlig bidrag til økonomien, hvis danske medier skal satse offensivt på teknologi, som big data udvikler Søren Pedersen opfodrede til i går i et debatindlæg på Medietrends.

Læs: Mere teknologi, mindre publicisme, tak!

Læs også