Connect with us

Original

Er der en, der gider ringe til Facebook?

“Det er den nærmest stiltiende accept af, at Facebook får lov til at bestemme, hvordan medier skal skrive deres overskrifter, der får mit blod til at fryse til is”, skriver Metroxpress redaktør for sociale medier Nadia Nikolajeva som gæsteblogger på Medietrends.

Udgivet

den

Gæsteindlæg: Nadia Nikolajeva, social medie redaktør Metroxpress.

Bragt først på Medieliv

Jeg kan sommetider have svært ved at holde fuld koncentration under møder. Derfor hjælper det at tegne på min blok, mens jeg opmærksomt lytter. Under et telefonmøde med et social medie overvågningsværktøj tegnede jeg for halvandet år siden nedenstående.

Kan du se, hvad det forestiller?

Nadias tegning.jpg

 

Picasso ville nok ikke være stolt. Men tegningen er mit syn på begrebet “Facebook-algoritmen”, som helt enkelt er det et system, der afgør, hvilke ting og sager, der deles i Facebook-feedet, som rent faktisk kommer ud til det sociale medies brugere.

Og måske fornemmer du, at det ikke et en rosenrød tegning. For jeg vil beskrive Facebook-algoritmen som et monster, der jonglerer rundt med kravene til medierne, der vil lege med. Og det er uden, at medierne ved, hvordan algoritmen præcist er skruet sammen.

For ja, det er da umiddelbart en fantastisk gave, Facebook giver os medier: Del jeres indhold på platformen – og vi giver jer adgang til millioner af læsere. I Danmark er der 3,4 millioner månedlige brugere, og 62 procent af dem bruger Facebook dagligt.

Nyhedssites får trafik, og det er ikke nødvendigvis en dårlig dag for journalistikken. I de allersmukkeste øjeblikke er der sober debat, interessante liveudsendeler og direkte, brugbar feedback fra læsere til medier.

Det tiltrækker medier. Platformen bliver dermed en motorvej med intens trafik, og ikke altid er der en fornemmelse af, at Facebook har en plan for at få det til at glide. Mediernes indhold er velkomment – hvis bare det opfylder kravene. Og kravene ændres ofte.

Det får dog et tragikomisk skær med seneste ændring af algoritmen, som Facebook annoncerede 4. august. Stramningen byder på yderligere bekæmpelse af clickbait.

Facebooks definition på clickbait er, når:
  • Overskriften tilbageholder informationen, der er nødvendig for at forstå artiklens indhold
  • Overskriften overdriver i forhold til artiklens indhold og skaber misvisende forventninger for læseren.

Men hvorfor laver medier overhovedet de her clickbait overskrifter, som nu skal bekæmpes? Jeg formoder, at jeg ikke kun taler på mit medies vegne, når jeg svarer: Fordi det virker.

I forhold til de konventioner Facebook har sat for nyhedsfeedet, har clickbait overskrifter skabt resultater. Trafiktallene taler deres tydelige sprog: Et klik tæller i algoritmen. Ligesom likes, kommentarer og delinger, har klik været en vigtig faktor i at få spredt en artikel eller andet indhold.

Med clickbait har mit medie kunnet udbrede sundhedshistorier, fået folk til at læse om konflikten i Sydsudan og skabe debat om et usynligt handicap. Intentionen har været at få folk ind på artikler, som er af en kvalitet, hvor de ikke føler sig snydt.

Som medie med profil på Facebook må man konstant tilpasse sig for at fastholde sin position i læsernes feed. Det kan der sommetider komme bedre journalistisk ud af, og jeg er sikker på, at medierne overlever seneste ændring.

Men jeg er ikke alene om at se et ‘uhyre’, i forbindelse med clickbait-stramningen. Som Fortunes fine overblik over Facebooks kamp mod clickbait påpeger: Facebook kæmper mod et monster, som det hjalp med at skabe.

Men det er ikke Facebook, jeg ønsker at kritisere.

Jeg vil rette pilen mod mig selv og min stand.

Hvorfor undersøger vi ikke, om folkene bag algoritmen, der udbreder vores indhold, er kvalificerede til opgaven? Har vi indtryk af, at der er styr på sagen, når platformen, der har skabt miljøet, hvor clickbait trives, nu er på banen med tredje clickbait-målrettede algoritme-opdatering?

Skulle vi ikke kræve, at Facebook tager os med på råd og giver endnu bedre indsigt i algoritmen?

Det er dén – den nærmest stiltiende accept af, at Facebook får lov til at bestemme, hvordan medier skal skrive deres overskrifter, der får mit blod til at fryse til is.

Min oplevelse er, at man sagtens kan gå i dialog med Facebook, hvis man henvender sig. Og efter min mening bør vi medier banke oftere på Facebooks dør frem for at sidde og brokke os over giganten, mens vi vrisser med korslagte arme.

Og så må den kritiske og konstruktive debat om mediers ageren på Facebook ikke forstumme, så længe vi er der. Vi SKAL have holdninger til det feed, som er væsentlig nyhedskilde for flere og flere danskere. Og primær nyhedskilde for 30 procent af de 18-24-årige.

Og hvis Facebook ikke åbner op? Ja, så lad os sammen finde ud af, hvordan vi bliver mindre afhængige. Om vi skal satse yderligere på apps eller opfinde helt nye veje til at give folk nyheder. Det kan aldrig skade konkurrencen, at vi tager vores ansvar som medier, og hvordan vi er medier, seriøst.

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu