Connect with us

Kurateret

Medier elsker at udkomme på Medium

De første medier, der er flyttet ind hos Medium er voldsomt tilfredse. Læsertal og indtægter stiger og artiklerne loader på maks to sekunder.

Udgivet

den

medier elsker medium
VÆRD AT LÆSE FORDI

Jeg har allerede for længe siden ladet mig begejstre over perspektiverne i Medium – nu bakker pionerene, der flyttede ind som de første medier hos Medium, op.

HANDLER OM

Medium.com er platformen som tilbyder medierne læsere, gratis cms og en forretningsmodel. Det lyder jo fantastisk, og selvom jeg igennem lang tid har udråbt medium.com som mediedisruption i styrke 10 på en endnu ikke etableret disruptionskala, så er det meget interessant, at konceptet nu bakkes ekstremt positivt op af nogle af de første medier, som er flyttet ind.

Hvis man forstå Medium.com skal man forestille sig en markedsplads, hvor alle boder er uafhængige af hinanden. Men fordi en bod har gode tomater, en anden har tilbud på gummistøvler og en tredje sælger slik i løssalg, er de alle med til at trække kunder til hinanden.

Hertil kommer at Medium betaler for borde, telte, kasseapparater, bogføring (analytics) og alt nødvendig teknik. Og for at toppe konceptet tilbyder Medium også indtægter til medierne i form af branded content. Et forretningskoncept, som ellers er svært at løfte for små individuelle medier.

I Danmark er Medium.com endnu ikke for alvor slået igennem. Men, man kan let forestille sig, at et eller to mellemstore medier på et tidspunkt ville kunne kickstarte en dansk udvikling.

Men det er selvfølgelig et stort skridt for et hvilken som helst medie og der er bestemt også ulemper knyttet til en migration. F.x. er designet nærmest ens for alle medier på medium.com – især på mobil.

Men på den anden side, er det jo indholdet, der tæller. Og art directoren på et dansk medie, som jeg som konsulent har drøftet medium-perspektiver, med, syntes da også, at medium-designet var bedre end det danske medies eget – som ellers ikke var ret gammelt.

Konklusionen på dette medie var i øvrigt at blive på egen hjemmeside – ihvertfald i første omgang. Men arbejdet hjalp med til at få identificeret de styrker, som hjemmesiden havde, og som skulle være i top, for at man kunne forsvare ikke at skifte til Medium.com

Jeg har fulgt Medium-projektet tæt i lang tid og har derfor skrevet flere artikler. Især vil jeg fremhæve disse to:

Her blev medierne lige disruptet

Her smelter tre dominerende trends sammen

LÆS HER

NiemannLab

Læs også