Illustration skabt sammen med Google Nano Banana
Godmorgen,
Du kender de såkaldte Nigeriabreve, nu kommer Nigeria-artiklerne.
Nogenlunde sådan kan brættet gøres op efter redaktøren Nicholas Hune-Brown fra det canadiske medie The Local var tæt på at blive snydt af en freelancer.
I første omgang havde redaktionen på The Local besluttet at sige ja til et pitch fra freelanceren, som virkede meget overbevisende, men i løbet af kort tid begyndte alarmklokkerne så småt at bimle og senere at ringe med fuld styrke.
Freelanceren, som gik under navnet Victoria Goldiee, havde et imponerende portofolio af artikler, som hun tidligere havde fået udgivet af anerkendte medier.
Men når Nicholas Hune-Brown gennemgik de mange artikler, åbnede et skrækkabinet af døde links, afpublicerede artikler og artikler med kilder som enten ikke eksisterede eller som afviste nogensinde at have talt med Victoria Goldiee, når redaktøren kontaktede dem.
Langsomt indså Nicholas Hune-Brown, at han ikke alene var udsat for en svindler, men formentlig en AI-drevet svindler bosat i Nigeria.
Da han genlæste pitchet med friske øjne, kunne nu pludselig se for sig, hvordan ChatGPT var blevet fodret med hans eget open call til freelancere om at tilbyde artikelideer. Pitchet sad lige i skabet og var præcis hvad han ønskede, men det var proppet med formuleringer, som man ofte oplever i AI-tekster.
Sagen sluttede i princippet da Victoria Goldiee smækkede røret på, da hun blev konfronteret med alle Nicholas Hune-Browns spørgsmål om hendes meritter.
Men problemstillingen er langt større end en enkelt svindler, der mere eller mindre tilfældigt blev afsløret af et mindre lokalmedie (efter store medier som for eksempel The Guardian var blevet snydt).
For AI gør det muligt og let at producere artikler, som er fristende for redaktører at købe og publicere. Ganske vist er freelancejournalistik ikke kendt som den mest lukrative karrierevej, men hvis man kan sætte sin chatbot til at producere artiklerne, er selv det mest fedtede freelancehonorar en fed return on minimal investment.
Redigerede medier har når alt kommer til alt kun en valuta og det er deres troværdighed og evne til at udvælge de mest relevante og vigtige historier for deres brugere.
Hvis Nigeria-artikler tager lige så meget fart som alle internettets øvrige svindelnumre, får redaktørerne derfor meget travlt.
Og det udstiller på sin egen bizarre facon, at al den effektivisering, som mange drømmer at AI kan skabe, med lethed kan blive ædt af nye tidskrævende arbejdsopgaver med at forsvare forretningskritiske værdier.
🙏
Jan
En lang række medier har forlængst lanceret chatbots, der trækker på mediernes eget arkiv, men nu går Newsweek et skridt længere og vil også inddrage indhold fra eksterne kilder.
Newsweek siger selv, at de er inspireret af Googles AI Mode og udviklingen sker da også i samarbejde med Google.
Amerikanske unge har ikke megen fidus til de etablerede medier.
I en ny undersøgelse, der er en del af det såkaldte News Literacy Project, tegner et repræsentativt udsnit af Gen Z (13-28 år) et chokerende negativt billede af medierne.
- Næsten halvdelen af Gen Z(45%) mener, at journalister gør mere skade end gavn for demokratiet.
- Kun lidt over halvdelen (56%) tror, at journalister tager standarder som nøjagtighed og fairness alvorligt.
- Hele 80% mener, at journalister ikke er mere upartiske end andre indholdsskabere online.
- Og 69% tror, at medier bevidst tilføjer bias for at fremme et bestemt synspunkt.
Hele undersøgelsen kan downloades her.
Hvis de unge respondenter skal fremhæve nogle skills, som de mener, journalister er gode til, så er det lyve, vildlede og gøre ingenting.
Langt de fleste medier blokerer chatbots som ChatGPT, men i et konkret eksperiment foretaget af PressGazette bliver det afsløret, at ChatGPT – på trods af at Pressgazette blokerer – ikke alene har hentet indhold, men også gjort det fra betalingsartikler.
To hændelser, som ChatGPT nægter skulle være mulige, og som jeg som meget dreven ChatGPT-bruger heller aldrig er lykkes med.
Men PressGazette har screendumps af ChatGPT, der giver svar med detaljerede data, som kun kan findes bag PressGazettes betalingsvæg.
Eksperter i artiklen påpeger, at den såkaldte robots.txt, som skal holde ChatGPT væk, kun betragtes som en slags gentleman-aftale, som ChatGPT kun respekterer i forhold til ikke at bruge data til træning.
Men hvis ChatGPt opfatter, at den skal optræde som agent for en bruger, overtræder den gerne blokeringen.
Som sagt er det dog aldrig lykkes for hverken mig eller de mange kursister, jeg har undervist.
Hvis det føles lidt for uambitiøst at købe Altinget eller Zetland, kan du nu købe 27 procent af det britiske hæderkronede The Economist.
Rygterne siger – ifølge Reuters – at de 27 procent skal koste 200 millioner dollars. Svarende til knap 1,3 milliarder danske kroner.
Som ejer får du selvfølgelig ikke indflydelse på The Economist redaktionelle frihed. Men det er en ejerpost, der ser lækker ud på visitkortet, og du kommer i selskab med de andre ejere, der blandt andet tæller Agnelli-familien, der ejer Fiar, Ferrari og Juventus.
Fire minutter med Esben Seerup
Foto: Amalie Radoor
Kathrine Hedegaard sendte i sidste uge stafetten videre til Esben Seerup med disse ord:
Esben Seerup, der står bag Constructive Institutes store projekt “Dit Valg Vores Danmark.” Med projektet har han knoklet for at påvirke både vælgere, politikere og journalister i en retning, så tonen i kommunalvalget er blevet venligere og mere konstruktiv. Jeg har stor respekt for Esben og hans arbejde.
Esben Seerups job:
Jeg er projektchef på Constructive Institute for ”Dit valg. Vores Danmark”-projektet. Før det var jeg fellow på Constructive Institute (2024-2025), adm. direktør for TV 2 Fyn (2012-2024) og redaktionschef på Fyens Stiftstidende (1998-2012).
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
At få samlet læring efter 100 vilde dage i spidsen for ”Dit valg. Vores Danmark” op til kommunalvalget. Det hele kulminerede med 10 Valgfestivaler i november med seje, lokale aviser, kvikke TV 2-regioner, vakse DR-distrikter – og Josefine Høgh, Christian Degn, Børste og Hr. Skæg!
Både medier, eksperter, uddannelser, samarbejdspartnere og politikere har efter valget givet os overordentligt positiv feedback. Flere har endda peget på, at Constructive Institutes samlede initiativ var medvirkende til, at valgdeltagelsen – højst overraskende for alle eksperter – gik op.
Jeg sidder tilbage med en grundglad følelse og med mod og idéer på meget mere.
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Ulrik Haagerup, og det er ikke en gang, fordi han er min direktør i dag på Constructive Institute.
Men tiden, næret af kyniske tech-giganter og tyranniske politikere, har indhentet Ulriks vision om en globalt ændret nyhedskultur. Hvor uafhængige, nuancerede, faktabaserede medier er det vigtigste redskab til at skabe et bedre samfund og et stærkere demokrati.
I min tid kan jeg ikke mindes et større behov for konstruktiv OG kritisk journalistik.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
At udvikle nyt, når nu der ikke er efterspørgsel efter det gamle. Selv om det er svært at udvikle, mens man afvikler, er der ingen vej udenom. Det er i eksperimenterne, chancerne og nyskabelserne, at al forandring sker.
Pudsigt nok er det også der, at den bedste journalistik skabes – og de bedste journalister trives.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
Altid og i det daglige at have tæt og løbende kontakt med kunderne. Altså seere, lyttere, læsere og annoncører. De dygtigste virksomheder – og de mest succesfulde medier – har konstant en løbende dialog med deres brugere. Ikke bare via klik-optællinger og dataanalyse. Nej, de snakker helt-helt konkret med dem. Mindst en gang om måneden, ofte hyppigere. De mødes med dem løbende. De lytter til dem. De tester nyt med dem. De udvikler med dem.
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Rikke Bekker, chefredaktør på TV 2 Østjylland. Hun er en visionær og stærk journalistisk chef. Hendes sikre, publicistiske linje har de seneste 18 måneder løftet TV 2 Østjyllands indhold til det måske hidtil højeste niveau i stationens levetid.
I den netop overståede dækning til kommunalvalget var TV 2 Østjyllands kvalitet konstant i top på alle relevante platforme i alle fem valgkamp-uger. Jeg er stor fan af Rikkes idéer, ambitioner, engagement, altid gode humør og evne til at lede sine folk i de rigtige retninger.