Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Anne Albrechtsen

“Jeg har flere gange oplevet, at historierne på redaktionsmødet ikke matcher det, mine venner interesserer sig for. I kampen om forbrugerens opmærksomhed, tror jeg, det er vigtigt, at vi gør en dyd ud af at forstå den unge målgruppe – og samtidig gør komplekse emner som politik og klima relevante og nærværende for dem. Hvilket selvfølgelig er lettere sagt end gjort…”

Udgivet

den

Fire minutter med Anne Albrechtsen

Nola Grace Gaardmand Barsøe sendte i sidste uge stafetten videre til Anne Albrechtsen med disse ord:

Anne Albrechtsen – indtil for nyligt praktikant på DR og kort også hos os på Aftenshowet. Hun lavede tidligere i år en utrolig fin podcast hos Alt for Damerne, der hedder Mit Yngre Jeg, som tager udgangspunkt i hendes egen kvartlivskrise som ung kvinde og den bruger hun så som udgangspunkt til at lave helt utroligt nære og dybe interviews med en række seje, ældre kvinder, som hun beder om råd fra – og får på den måde også lavet nogle meget rørende og spændende portrætinterviews.

Anne er den slags unge journalister – nysgerrig, nærværende og ihærdig – der giver mig så meget håb for fremtiden generelt – men ikke mindst for branchen.

Anne Albrechtsen er nyuddannet freelance journalist og aktuel med podcasten, Mit Yngre Jeg.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

Jeg er lige startet på 2. sæson af min podcast “Mit Yngre Jeg”, som udgives i samarbejde med ALT for damerne og GirlTalk. Lige nu fylder det at sende forespørgsler til gæster. Det er både spændende at starte et nyt projekt, og jeg er altid nervøs for, om det hele går op i en højere enhed.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

Mine veninder fra Journalisthøjskolen giver mig håb – vi blev færdige i sommer, og det er ikke givet, at man får et arbejde, når man er færdiguddannet. Alligevel ser jeg dem hver dag kæmpe for at lave god journalistik.

Jeg bliver også håbefuld, når folk af højere rang i branchen giver sig tid til at spare. Det har haft kæmpe betydning for mig, at kollegaer, værter, redaktører og chefer har sat tid af og hjulpet mig på vej.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Jeg har flere gange oplevet, at historierne på redaktionsmødet ikke matcher det, mine venner interesserer sig for. I kampen om forbrugerens opmærksomhed, tror jeg, det er vigtigt, at vi gør en dyd ud af at forstå den unge målgruppe – og samtidig gør komplekse emner som politik og klima relevante og nærværende for dem. Hvilket selvfølgelig er lettere sagt end gjort…

Hvad kan mediebranchen lære af andre brancher?

Jeg er ung og stadig forholdsvis grøn i branchen, så det er svært at sige præcist, hvad mediebranchen kan lære af de brancher, jeg ellers har begået mig i. Men jeg forestiller mig, at der er inspiration at hente, når det kommer til bedre ansættelsesvilkår og deraf en mere stabil og tryg arbejdskultur.

Hvem bør svare på spørgsmålene i næste uge?

Stafetten gives videre til Lærke Kløvedal. Jeg kender ikke Lærke personligt, men jeg kender hende alligevel. Som så mange andre lytter jeg med, når Lærke siger “jeg starter, hvor du starter”, og hun tager kendte gæster gennem deres sidste måltid. Med andre ord, så er hun stifter af et genialt koncept og laver portrætinterviews på et niveau, som jeg selv en dag håber på at komme til at mestre.

Læs også