Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Line Søgaard

“Vi kan hente inspiration fra filmbranchen til at udvide vores fortællerepertoire. Her eksperimenterer man med at finde nye måder at fortælle historier på. Det giver en frihed til at finde eller opfinde en form eller et greb, der kan rumme nuancer. Mediebranchen er i sammenligning rigid og konform, og det er jo aldrig særligt spændende.”

Udgivet

den

Fire minutter med Line Søgaard

Fadumo Abdalla sendte i sidste uge stafetten videre til Line Søgaard med disse ord:

Jeg havde fornøjelsen af at arbejde med dygtige journalister under min praktik på DR Dokumentar. Nu er de aktuelle medFalske Minder, der dykker ned i Danmarks mørke adoptionshistorie. Jeg vil gerne høre fra Line Søgaard om processen bag – hvordan har det været at researche og formidle historien, og hvordan er podcasten blevet modtaget? Imponerende gravearbejde! Glæder mig til at høre mere. 

Line Søgaard er undersøgende journalist og er pt aktuel med ”Falske Minder” en podcastserie fra DR Dokumentar.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

For tiden er jeg ret optaget af mediernes fremstilling af erfaringskilder og deres historier. Ofte falder medierne tilbage på en offerportrættering, der fjerner individets handlekraft. Det er jeg blevet særlig bevidst om i mit arbejde med podcasten Falske Minder, der tager udgangspunkt i min egen historie. Her har vi kombineret undersøgende journalistik med nye fortælleformer.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

Der er en stigende tendens til at bryde med de klichefyldte fremstillinger, som medierne falder tilbage på i nyhedsdækningen. Det sker for tiden i debatten om Grønland, hvor der er nogle stærke stemmer, der er med til at nuancere og bryde med den typiske fremstilling af Grønland og det grønlandske folk.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Medierne bør blive bedre til at variere, hvordan de arbejder med fremstilling og rutineprægede fortællemodeller i nyhedsdækningen. Den evindelige offerfortælling er ensformig og unuanceret. Den tager nye historier, og gør dem til historier, vi har hørt før ved at formidle dem i faste, forældede perspektiver. Det er hverken nyskabende eller tro mod virkeligheden.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Vi kan hente inspiration fra filmbranchen til at udvide vores fortællerepertoire. Her eksperimenterer man med at finde nye måder at fortælle historier på. Det giver en frihed til at finde eller opfinde en form eller et greb, der kan rumme nuancer. Mediebranchen er i sammenligning rigid og konform, og det er jo aldrig særligt spændende.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge

En stemme, jeg synes er særlig interessant for tiden, er Aka Hansen. Hun er langt foran danske medier i sin sprogbrug om og fremstilling af Grønland. Hver gang jeg hører hende, udvider hun min horisont. Jeg vil gerne høre hvilke klicher i danske mediers dækning af Grønland, hun gerne ser et opgør med. Det er særdeles aktuelt, nu hvor Grønland er blevet omdrejningspunkt for Danmarks forhold til USA.

Læs også