Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Fadumo Abdalla

“De samme typer sidder stadig på de samme poster og træffer de samme beslutninger. Vi skal ikke bare tale om nye stemmer – vi skal give dem reel plads.”

Udgivet

den

Fire minutter med Fadumo Abdalla
Foto: Alberte Absalonsen

Ikran Abdiaziz Mohamed sendte i sidste uge stafetten videre til Fadumo Abdalla med disse ord:

Jeg vil gerne sende spørgsmålene videre til Fadumo Abdalla. Jeg mødte hende for første gang sidste år, og mit førstehåndsindtryk af hende var, at hun virker enormt dygtig. Hun er tidligere værtinde på DR Ultra, og at se en kvinde som hende på skærmen, der bærer turban og er sort i huden som mig, er virkelig inspirerende. Derudover ved jeg, at hun har en del holdninger til mediebranchen, og derfor glæder jeg mig utrolig meget til at læse hendes svar.

Fadumo Abdalla er freelance researcher hos EMJAY Productions, tidligere børnevært på DR Ultra. 

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

Lige nu handler det meget om at finde fodfæste i en branche, hvor freelance-livet bare er en præmis. Jeg forstår godt, at branchen er projektbaseret, og at det gør ansættelser mere flydende. Men hvorfor har vi bare accepteret, at fastansættelser er en sjældenhed? Er det virkelig den eneste måde at gøre det på? Jeg synes, det er værd at tænke over.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

Jeg har altid brændt for mere repræsentation foran og bag kameraet, og derfor giver Åben ÅRGANG mig håb. Det talentudviklingsprogram, der styrker mangfoldigheden i dansk film manglede, da jeg begyndte. Kortfilm har været en indgang til branchen for mig, og jeg elsker initiativer, der giver unge filmskabere plads til at eksperimentere. Jeg glæder mig til at se, hvad de nye stemmer skaber! 

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Mediebranchen taler meget om udvikling, men handler for langsomt. Vi ved, der er brug for mere mangfoldighed, bedre arbejdsvilkår og nye fortællinger, men forandringen udebliver. Freelancelivet er normen, men er det egentlig den bedste model? De samme typer sidder stadig på de samme poster og træffer de samme beslutninger. Vi skal ikke bare tale om nye stemmer – vi skal give dem reel plads.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Modebranchen er for eksempel ekstremt god til konstant at tilpasse sig nye trends, materialer og behov i markedet. Der er en konstant fornemmelse af, at hvis man ikke udvikler sig, så sakker man bagud. I medieverdenen kan vi godt blive lidt for trygge ved de samme formater og de samme fortællinger – der mangler nogle gange en mere eksperimenterende tilgang, hvor vi tør tage større chancer.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge

Jeg havde fornøjelsen af at arbejde med dygtige journalister under min praktik på DR Dokumentar. Nu er de aktuelle medFalske Minder, der dykker ned i Danmarks mørke adoptionshistorie. Jeg vil gerne høre fra Line Søgaard om processen bag – hvordan har det været at researche og formidle historien, og hvordan er podcasten blevet modtaget? Imponerende gravearbejde! Glæder mig til at høre mere. 

Læs også