Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Kasper Stensgaard

“Jeg fik det fysisk dårligt, da jeg så, at DR havde besluttet sig for at lave “Løvens hule junior”. Et decideret ulækkert koncept, der pacer børn til at jagte drømmen om profitmaksimering. Verden har ikke brug for flere Jesper Buch’er.”

Udgivet

den

Fire minutter med Kasper Stensgaard

Alexander Rich Henningsen sendte i sidste uge stafetten videre til Kasper Steensgaard med disse ord:

Kasper har et herligt skævt syn på verden, et godt blik for alle absurditeterne, der findes, ikke mindst i mediebranchen. Et af de få mennesker, jeg har meget svært ved at styre mine latteranfald i selskab med.

Kasper Steensgaard er satiriker og filminstruktør. Uddannet fra DR’s talenthold. Har lavet satireformaterne Off Beat og Pøllehullet på DR.

 Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Jeg tog for et par år siden springet og flyttede fra København til Svendborg og flyttede dermed også fra mit professionelle netværk. Derfor bruger jeg meget energi på at blive en del af og skabe nye kunstneriske fællesskaber på Fyn.

En spændende og enormt givende proces, der giver følelsen af at være med til at bygge noget op fra bunden. Eksempelvis er vi ved at skabe et filmhus i Svendborg, hvor tanken er at samle sydfynske filmarbejdere.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Jeg er meget inspireret af de mange nye kreative bekendtskaber, jeg har gjort mig på Sydfyn. Det er alle sammen mennesker, der har taget det angstprovokerende skridt at flytte fra en storby, hvor de fleste jobs i mediebranchen findes, til en provinsby, hvor de i højere grad skal opdyrke deres egne projekter.

Generelt inspirerer det mig, når folk søger væk fra de kreative bobler for at søge ny inspiration.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Jeg fik det fysisk dårligt, da jeg så, at DR havde besluttet sig for at lave “Løvens hule junior”. Et decideret ulækkert koncept, der pacer børn til at jagte drømmen om profitmaksimering. Verden har ikke brug for flere Jesper Buch’er. Generelt er jeg meget kritisk overfor ideen om at versionere amerikanske koncepter til danske medier. Den amerikanske kultur er ikke noget, vi bør se op til.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Mediebranchen kan lære noget af tømrerfaget, hvor succeskriteriet er godt håndværk og hårdt arbejde. Der er for mange hurtige ideer i mediebranchen, der ikke bakkes op af det arbejde og dygtige håndværk (læs penge), det kræver at løfte dem.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Jeg vil gerne sende stafetten videre til forfatter og stribetegner, Maren Uthaug. Jeg kender ikke Maren personligt, men jeg spejler mig enormt meget i hende som kunstner. Maren er en af de få, der har formået at skabe vellykkede futuristiske fortællinger i Danmark, og hun er en knivskarp satiriker, der ubesværet bevæger sig mellem hverdagsobservationer, komplekse samfundsanalyser og åndeligt indblik. Jeg er stor fan!

Læs også