Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Anne Skjerning

“Jeg synes, hele mediebranchen skal arbejde mere med konstruktiv journalistik – inklusive undersøgende journalister. Jeg er bekymret for news fatigue – især blandt unge. Når verden ser så grum ud, som den gør, har vi et særligt ansvar for også at formidle løsninger og håb.”

Udgivet

den

Fire minutter med Anne Skjerning

Aida Kokanovic sendte i sidste uge stafetten videre til Anne Skjerning med disse ord:

Vi bør høre fra Anne Skjerning, som er en fremragende undersøgende journalist, dygtig fortæller og en fantastisk ideudvikler. Hendes historier starter ofte med en datadrevet open source-tilgang, men ender altid med stærke cases og relaterbare livshistorier. Hun ideudvikler historier helt fra bunden for en bred vifte af journalister, og hendes tilgang er interessant nok altid metodisk alsidig.

Anne Skjerning er undersøgende journalist og ideudvikler, DR Dokumentar.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

En af de ting, der fylder meget i mit hoved, er, at jeg gerne vil samtænke undersøgende journalistik og AI med det store narrative dokumentarformat på tv. Det er pivsvært at lave de store samfundsfortællinger, som er undersøgende og udspiller sig i nutiden for åbent kamera. Og jeg tror, AI kan bruges til at knække den nød, fordi kunstige intelligenser kan håndtere langt større mængder data – også visuelle data.  

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Seriel podcast giver mig håb, fordi det format kan klistre folk til komplekse historier hen over meget langt stræk og formidle nuancer. Det kan andre medier lære af. AI giver mig håb, fordi det har et kæmpe demokratisk og journalistisk potentiale. Det er journalisternes nye exoskelet.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Jeg synes, hele mediebranchen skal arbejde mere med konstruktiv journalistik – inklusive undersøgende journalister. Jeg er bekymret for news fatigue – især blandt unge. Når verden ser så grum ud, som den gør, har vi et særligt ansvar for også at formidle løsninger og håb. 

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Mediebranchen forstår ikke moderne ledelse. Vi kan lære af alle andre end os selv.  

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Anne Pilegaard Petersen fra MonoMono, fordi hun er en af de dygtigste podcast-håndværkere i Danmark. Og jeg beundrer hendes arbejde meget.

Læs også